zaterdag 30 juli 2016

Hijman Ongerijmd scoort met zomeractie 'Ontmoet je vakantieliefde' – omdat uitgevers niet goed spreiden (Boekblad)

Wat te doen om een slappe zomer te voorkomen? Boekhandel Hijman Ongerijmd in Arnhem heeft succes met de actie 'Ontmoet je vakantieliefde', waarbij het vijf persoonlijke favorieten in de spotlights zet.

Marleen Pelle van Hijman Ongerijmd bedacht de actie nadat de winkel vorig jaar in juli en augustus een dip had. 'In augustus zelfs een behoorlijke dip', zegt ze. 'Iedere maand hadden we een plus ten opzichte van 2014 behalve deze maanden. Als je dan kijkt naar de verkopen zie je dat we in 2014 met Schijt van Marcel van Roosmalen een lokale bestseller hadden. Als die 300 exemplaren wegvallen en de rest is, bij gebrek aan genoeg grote nieuwe titels, ook wat minder, dan voel je dat echt.' 
Voor 'Ontmoet je vakantieliefde' kozen de medewerkers van Hijman Ongerijmd vijf recente titels – geen onverbiddelijke bestsellers, wel passend bij het karakter van de literaire boekhandel. Het zijn: Black Eyed Susans van Julia Haeberlin, Goudzand van Konstanin Paustovski, De geniale vriendin van Elena Ferrante, Zoektocht naar het paradijs van Arita Baaijens en De lanterfanter van Yusuf Atilgan. Pelle: 'De bedoeling was alleen recente titels te nemen, maar het is moeilijk onder druk verliefd te worden. Voor Ferrante kozen we ook deel 1 van de cyclus, omdat mensen bij dat boek instappen.'
Iedere titel krijgt veel aandacht. Alle etalages zijn sinds 1 juli eraan gewijd: een om de actie uit te leggen en vijf voor ieder boek elk. 'Gemaakt door de Arnhemse Marije Sietsma van uitgeverij Loopvis, in ruil voor een plek van haar boeken in de winkel,' voegt Pelle daaraan toe. Ook liggen de vijf titels op een tafel in de winkel en op de toonbank. 'Dat kan goed in de zomer. Normaal moeten we woekeren met de ruimte.' Ook wordt de actie in augustus twee weken gepromoot op een megagroot scherm tegenover Arnhem CS.
Het succes is ernaar. Pelle: 'In de weken voor de vakantie draai je Boekenweekomzetten. Mensen willen dus graag verleid worden. Dat gebeurt alleen niet genoeg door te weinig nieuw, urgent aanbod. Met deze vijf titels wel. Ze liggen overal. Wij allemaal hebben ze alle titels gelezen en spreken klanten er daarom op aan. En dan zie je hoe makkelijk mensen bij hun stapeltje nóg een boek van 20 tot 35 euro meenemen. We hebben van alle titels bij elkaar nu al 300 exemplaren verkocht. Ik schat dat zeker 80 % daarvan extra verkoop is.'
De uitgeverijen van de vijf titels hebben goed meegeholpen. In de beginfase: bij het suggereren van titels en het sturen van proeven en vooruitexemplaren. Maar zeker ook daarna. 'Toen wij onze titels hadden gekozen namen we minimaal vijftig exemplaren af', vertelt Pelle. 'Daar staat natuurlijk een fijne extra korting tegenover. En toen Goudzand en deel 1 van Ferrante uitverkocht dreigde te raken, werden we daarop geattendeerd. Konden we dus tijdig bijbestellen, zodat de boeken overal even waren uitverkocht behalve bij ons.'
Toch heeft ze ook een punt van kritiek op de uitgevers. 'Ik vind dat uitgeverijen meer na moeten denken over spreiding. De vakantieperiode is belangrijk voor ons en juist dan is het aanbod karig. Ik snap dat bijvoorbeeld een nieuwe Connie Palmen verschijnt als alle redacties aan het werk zijn, maar bij veel titels maakt dat nauwelijks uit. En dan komen pas in september de nieuwe titels met dozen tegelijk de winkel in. Zo vind ik de timing van de nieuwe Saskia Noort en Goudzand – eind juni – perfect. Mede daardoor zijn ze beide zo succesvol. Ook de nieuwe Dave Eggers, die dinsdag binnenkwam, is goed getimed.'
(Eerder verschenen op Boekblad.nl, 27 jul)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten