vrijdag 31 augustus 2018

Nadine Mussert (Boekhandel van der Meer): Boekverkoper van het Jaar is bekroning van bijzondere periode (Boekblad)

INTERVIEW VAN DE DAG - Boekhandel van der Meer raakt vandaag geleidelijk overspoeld met bloemen. De kersverse boekverkoper van het jaar Nadine Mussert ziet het met genoegen aan. 'Daar word ik altijd heel blij van.'

Hoe heb je de uitreiking gisteren beleefd?
'Als één groot feest, waar ik nog steeds in zit. Het was echt een mooie middag. Ik kreeg zoveel felicitaties, dat we pas om half zes – met armen vol bloemen – uit Amsterdam weg konden. Het hele team was er ook bij. Behalve Bob [Kappen], die de winkel draaiende hield. Hij kon wel de livestream op Facebook bekijken, die een van mijn collega's maakte.'

Zag je aankomen dat jij met de eer zou strijken?
'Ik stond bij de laatste vijf, dan is de kans sowieso groot. En iedereen zei tegen mij: natúúrlijk wordt jij het. Ik moest mezelf streng toespreken dat ik het ook niet kon worden, omdat als ik het zou geloven, het me anders zo rauw op mijn dak zou vallen als ik het toch níét was geworden.'

Iedereen zei dat?
'Ja. Zelfs andere genomineerden. Wim [Kersten van Meijer & Siegers] bijvoorbeeld, die naast me zat. En dat terwijl hij net zo veel kans maakte als ik. Dat vond ik erg eervol.'

Waarom gold jij als de grote favoriet?
'Omdat het zo'n bijzonder jaar voor mij is, denk ik. Eerst met de overname van Boekhandel van der Meer, nauwelijks drie maanden geleden, en vervolgens een zomer waarin – ik zal niet zeggen: dingen me tegenvielen, maar waarin een hele hoop op me af kwam. Dingen waarvan je weet dat ze eraan komen, die in de praktijk toch heel anders uitpakken.'

Wat voor dingen?
'De kredietlimiet van CB bijvoorbeeld. Zij beschouwen een winkel na een overname als een nieuwe winkel. De limiet werd behoorlijk gekort – zoals ook die van andere leveranciers, die dezelfde redenering volgen. Gelukkig denkt CB goed mee en is de limiet inmiddels al verruimd. We hebben hier 400 m2, die moet hoe dan ook goed op orde blijven. En daarnaast zijn al mijn collega's nu mijn werknemers. Het vereist veel energie om een nieuw evenwicht in de onderlinge verhouding te krijgen.'

Had je desalniettemin voorpret voor de uitreiking van de Albert Hogeveen Bokaal?
'Jawel. Na bekendmaking van de nominaties kregen we al heel leuke reacties van klanten.'

En je moest tijd maken om de jury te ontvangen.
'Ook. Ik had het geluk dat ze op een van de fantastische dagen van de zomer kwamen. Het was de laatste vrijdag van de maand, dan hebben we hier altijd bandjes of een zanger in de winkel. Hoewel het vanwege het ontzettend warme weer die dag relatief rustig was, heerste er toch een heel sfeervolle reuring.'

Hoe heb je de jury overtuigd?
'We zaten in de YA-hoek. Daar heb ik goed mijn visie en toekomstplannen uit de doeken kunnen doen. Ik wil graag voor de mensen die niet zoveel met boeken hebben een plek scheppen waar ze graag naartoe komen, bijvoorbeeld door een van de andere dingen die Van der Meer te bieden heeft: muziek, horeca. En dan stuitten ze toch op iets van hun gading.'

Het is daarom – als ik even advocaat van de duivel mag zijn – ook echt een prijs voor jou en niet voor Martha Baalbergen en Peter Blanken die tot voor zo kort aan het roer stonden?
'Dat denk ik wel. Natuurlijk is de winkel dankzij Martha en Peter geworden wat hij is. Maar het getuigt van een hoop lef om hem dan over te nemen. Je hebt iets hoog te houden. En dan doe ik dat op zo'n jonge leeftijd, in een moeizame markt voor boekhandels én met een aanstaande btw-verhoging. Martha sprak dat gisteren ook uit. Zij en Peter waren bij de uitreiking aanwezig.'

Hoe heb je na de uitreiking de prijs gevierd?
'We zijn gaan eten. En vandaag vieren we het in de winkel. Iedereen die hier een bakje koffie komt drinken, krijgt van ons gebak.'

Is er veel aanloop?
'O, zeker. Iedereen wil de bokaal zien – én de banner met uitspraken van klanten over de winkel, die je ook van de organisatie krijgt. Die staat hier erg mooi. Ondertussen begint de winkel overladen te worden met bloemen. Daar word ik altijd heel blij van. Vanmiddag komt er nog iemand van de lokale krant. Het Leidsch Dagbladkomt later langs voor een interview.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 28 aug)

Geen opmerkingen: