dinsdag 29 oktober 2019

BBNC start imprint voor Instagrampoëzie: Muse Poetry (Boekblad)

BBNC is een imprint gestart voor Instagrampoëzie. De Nederlandse vertalingen van Noor Unnahar (Gisteren was ik de maan) en Ruby Dhal (Herinneringen ontward) zijn begin november de eerste titels die onder het label Muse Poetry verschijnen.

Aanleiding voor de imprint, vertelt uitgever Nicole Neven van BBNC, was het succes van de twee bundels van de Canadese Rupi Kaur: Melk en honing en De zon en haar bloemen, die beide in 2018 door Orlando in het Nederlands op de markt werden gebracht. In het Engels haalden de bundels met oorspronkelijk op Instagram gepubliceerde gedichten een miljoenenoplage. Ook in ons land liepen de originele uitgaven goed: beide titels stonden tijdens de Poëzieweek 2018 in de top 10 bestverkochte bundels.
‘Op Instagram is een hele poetry movement op gang gekomen. Mensen lezen ontzettend veel gedichten op dit medium,’ zegt Neven. ‘Wij houden zulke trends altijd goed in de gaten – zo vielen Noor Unnahar en Ruby Dhal mij op Instagram ook op. En mij niet alleen: ook buitenlandse uitgeverijen beginnen deze dichters op te pikken. Unnahar zit bij Clarkson Potter [de lifestyle groep van Penguin Random House], die ik kocht via Sebes & Bisseling, Dhal geeft in eigen beheer uit. Als wij inhaken op een trend gaan we er ook 100% voor, met een aparte imprint waar we meerdere titels onderbrengen. Alleen zo kunnen we de trend optimaal onder de aandacht brengen.’
Dat uitgerekend BBNC poëzie publiceert, ligt niet meteen voor de hand, erkent de uitgever. BBNC is bekend van kleurboeken voor volwassenen en andere creatieve titels, van de Voor Dummies-reeks en kinderboekenfonds Flamingo. De uitgeverij ziet de start van de poëzie-imprint dan ook niet als de start van een literaire poot, maar eerder als een nieuw type cadeauboek.
Dat blijkt uit verschillende elementen. Zo verwijst de naam van de imprint direct naar Mus, het creatieve fonds. Ook publiceert BBNC twee bijpassende doe-het-zelftitels: het poëziewerkboek Vind je stem van Noor Unnahar (tegelijk met de twee dichtbundels) en Vers gedicht (maart 2020). De bundels hebben NUR-code 370 meegekregen: cadeauboeken algemeen. ‘Zo hopen we dat de boekhandel de boeken niet alleen bij de poëzie, maar ook bij de cadeauboeken neerlegt. We hebben de bundels zo vormgegeven dat vrouwen, op wie wij ons hiermee richten, ze graag aan hun vriendin, moeder of zus cadeau willen geven.’
Neven heeft al een andere Instapoets aangekocht: de eveneens zeer populaire Lang Leav, en de bundel Swimming lessons van de actrice Lili Reinhardt, die inmiddels aan twaalf landen is verkocht. Ze staat ook open voor Nederlandse dichters die publiceren op dit sociale medium. Behalve Tim Hofman en Lars van de Werf (beide Meulenhoff) en Martin Gijzemijter (Luitingh-Sijthoff) hebben nog weinigen van hen een uitgeverij gevonden. ‘We willen eerst voet aan de grond krijgen met de titels van deze in het buitenland al zeer populaire dichters. Daarna hopen we het verder uit te bouwen.’
Dat de boekhandel de trend wil ondersteunen blijkt uit de oplage van de eerste druk: 2.000 exemplaren per bundel. Erg hoog, voor poëzie. ‘We hopen er ook een jonge doelgroep mee te bereiken: meiden en vrouwen vanaf, zeg, 16 jaar. We hebben er ook een originele promotieactie voor bedacht, die aansluit bij Vers gedicht: een kettinggedicht. We plaatsen half november zelf een eerste regel op Instagram, waar iedereen een volgende regel op kan bedenken, zodat er – verbonden door de juiste hashtag – een groot gedicht ontstaat: #versgedicht.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 25 okt)

Geen opmerkingen: