maandag 28 oktober 2019

Prometheus haalde 'het boek van de beurs' binnen (Boekblad)

Het boek van de Buchmesse was dit jaar voor Prometheus. Job Lisman kocht het driedelige Age of Vice van Deepti Kapoor vorige week donderdag van Londense agente Claire Nozieres van Curtis Brown, die handelde namens het Amerikaans agentschap ICM.

Prometheus was daarmee de eerste buitenlandse uitgever die de rechten op de trilogie binnenhaalde. Op dat moment waren alleen de Engelse rechten aan de imprint Fleet van Little, Brown al verkocht. Toen Lisman maandag op de beurs arriveerde was het aantal deals al gestegen naar een stuk of zeven. 'En elke keer dat ik sindsdien Claire tegenkom, zijn er weer twee, drie landen bijgekomen. Overal is er belangstelling voor. In Italië was er een veiling tussen negen uitgeverijen. Zelfs in een klein land als Litouwen heeft een uitgeverij de roman al binnengehaald.'
Alleen in het belangrijkste land zijn de rechten nog niet verkocht: Amerika. 'De primaire agent ICM heeft het eerst de wereld in gestuurd om daarna terug te gaan naar Amerika. ICM kan zo op de beurs de gemoederen oppoken. Dat lijkt te lukken. De Amerikanen zijn knap nerveus. Het besluit valt daar waarschijnlijk pas deze maandag.'
Age of Vice samenvatten is volgens Lisman geen doen. 'In de 19e eeuw had je de grote Russische vertellers, in de 20e eeuw had je de Great American Novel. En dit is het 21e eeuwse antwoord daarop. Het is episch, groots, maar niet op de klassieke manier. Het verhaal dat zich in India afspeelt, bestrijkt een groot aantal thema's: de ongelijkheid tussen rijk en arm, de wil om omhoog te klimmen, familiebanden, kapitalisme, macht. En er komt de nodige seks en geweld in voor.'
Lisman kreeg het manuscript op dinsdag binnen nagenoeg tegelijkertijd van Prometheus' scout als van Nozieres. Althans: de 500 pagina's van het bijna voltooide eerste deel die Kapoor al geschreven heeft. 'Die naam deed een belletje rinkelen. Ik had haar enkele jaren geleden ontmoet op het literaire festival van Jaipur. Ik had toen ook haar debuut gelezen: A Bad Character. Dat is een mooie novelle, maar te klein – vond ik toen – voor de Nederlandse markt. Het is ook alleen in het Frans vertaald geweest. Vervolgens hoorde ik nooit meer van haar, ook in tijdschriften en zo stuitte ik niet op haar naam. Maar toen dit binnenkwam, ben ik meteen gaan lezen. Het bleek dat ze in de tussentijd geconcentreerd aan een waanzinnig meesterwerk heeft gewerkt.'
Twee dagen later besloot Lisman, nadat zijn enthousiasme intern werd gedeeld, in overleg met Mai Spijkers een bod voor een three book-deal te doen. 'Aan het einde van de middag kreeg ik Claire eindelijk te pakken nadat ik de hele dag al haar voicemail had ingesproken en geappt. Ze werd toen al overweldigd door de belangstelling voor dit boek. Zij vond het een mooi bod, maar ook Anna Stein van ICM en de auteur moesten akkoord gaan. Daarop moest ik wachten. 's Avonds was ik naar het toneel, maar stom genoeg was ik mijn telefoon vergeten – dat gebeurt me nooit. Toen ik thuis kwam, bleek ik net een sms te hebben gekregen dat het bod was geaccepteerd.'
De reden dat uitgerekend Prometheus het boek van Kapoor binnenhaalde, zit volgens Lisman in drie dingen: de snelheid van handelen, de hoogte van het bod en zijn band met Nozieres. 'Wij hadden dit jaar al intens samengewerkt aan een boek: Margaret Atwood. Dat was zenuwslopend. De uitgeverij werd zelfs slachtoffer van phishing-mails: anderen die met een bijna gelijk mailadres vroegen of ik de laatste versie van het manuscript kon terugsturen, zodat ze zeker wisten dat ze de juiste hadden. Een keer heb ik zo'n mail ook beantwoord, zo bedrieglijk echt waren ze. Nee, zonder manuscript uiteraard. Ik heb vaker met vertrouwelijke manuscripten gewerkt, die ook met wachtwoorden werden verstuurd. Maar dit was ongekend.'
Kapoor was niet het enige boek dat Lisman al voor de beurs binnenhaalde. Hij kocht ook een Franse roman die zich afspeelt in de wereld van de Inuït tegen de achtergrond van de klimaatverandering, en een Duits non-fictieboek van een hoogleraar astrofysica in Nijmegen over zwarte gaten en de zin van het leven. Allebei met een vergelijkbare hectiek. 'Voor dat Franse boek moest ik óók donderdag voor zes uur een brief aan de agent en de auteur sturen waarom ik het boek per se wilde hebben. Daarvan hoorde ik vrijdag dat ik het binnen had.'
Alles bij elkaar zorgde het ervoor dat Lisman maandag 'zeer relaxed' aan zijn Buchmesse kon beginnen. 'Maar ik zal de enige niet zijn geweest. Er is veel verkocht voor de beurs. Nederland was weer vaak het eerste land. Zegt dat iets over de markt? Er is weinig en daarom doet men wanhopig een bod op iets? Of is het iets specifieks voor Nederlandse uitgevers? Dan is er gewoon veel vertrouwen in deze boeken. Ik heb wel veel over Age of Vice gepraat. Veel buitenlandse uitgevers wilden er alles van weten.'
Het eerste deel van Age of Vice verschijnt hoogstwaarschijnlijk in 2021. Dat hangt van de Amerikaanse uitgeverij af die het boek uiteindelijk binnenhaalt. 'Maar de verwachting is dat ze het niet willen brengen voorafgaand aan de Amerikaanse presidentsverkiezingen, als de politiek alle aandacht naar zich toetrekt.
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 21 okt)

Geen opmerkingen: