zondag 17 november 2019

Interview Guusje de Vries van Bureau Guusje: 'Uitgeverij en management vullen elkaar uitstekend aan' (Boekblad)

Freelance pr-medewerker Guusje de Vries begon impulsief als manager van auteur Marcel van Roosmalen. De behoefte daaraan bij auteurs is zo groot dat ze die werkzaamheden uitbreidt tot volwaardig managementbureau – onder meer voor Peter Buwalda.

Hoe was je week?
'In deze tijd van het jaar is het altijd héél druk. Je bent nog steeds bezig met alle boeken die in september en oktober zijn verschenen en ook in november komt er nog veel uit. Dat is bij De Bezige Bij, waar ik nu voornamelijk werk, niet anders. Ik heb vooral tijd gestoken in de biografie van Ahmed Aboutaleb, die volgende week verschijnt. En donderdag was ik de hele dag op pad met Marcel.'

Wat doe je op zo'n dag?
'Ik heb Marcel eerst van Wormer naar Apeldoorn gebracht, waar hij sprak op een marketing- en communicatie-event. Daarna als een gek door naar Veghel, waar hij stond met zijn theatertournee met Roelof de Vries en Jan Dirk van den Burg. Het was mijn lot dat ik de slechtst verkochte show bijwoonde: er waren 19 kaarten verkocht. We zaten met z'n allen op het podium, ik heb erg gelachen. Daarna bracht ik hem terug naar Wormer. Ik was pas om twee uur 's nachts thuis in Rotterdam.'

Hoe ben je zijn manager geworden?
'We zijn bevriend. Van de zomer dronken we een biertje in de kroeg. We grapten wat over alle optredens die hij misliep omdat niemand hem kon vinden of – als ze hem dan toch hadden gevonden – hij mails te lang onbeantwoord liet. Er is immers altijd wel een deadline voor een column of een boek. Toen besloten we impulsief dat ik dat allemaal voor hem zou doen.'

Dat smaakte al gauw naar meer?
'Ik doe ondertussen tien jaar pr-werk. Ik heb gemerkt dat auteurs heel weinig tijd hebben om alles buiten het schrijven om, goed te organiseren. Het is ook al niet hun liefste bezigheid. Maar ze lopen wél mooie opdrachten – en geld – mis. Toen Peter Buwalda mij vroeg of ik met hem wil samenwerken, dacht ik: ik ga dit uitbouwen. Voor Peter ga ik zijn complete management doen. Elke auteur heeft weer behoefte aan iets anders.'

Maar er zijn toch al veel agenten en managers actief voor auteurs?
'Er zijn er best veel, ja. Ik ga ook niet het wiel opnieuw uitvinden. Maar met het het pr-werk bouw je met veel auteurs in korte tijd een hechte band op. Je hebt rond verschijnen van een boek veel contact. Vaak vervaagt dat ook weer, maar met velen blijft dat contact bestaan. Ik heb gemerkt dat auteurs óók voor de publiciteit behoefte hebben aan vaste contacten. Ze hechten aan langere relatie met hun redacteur en hun uitgever, maar ook met hun promotiemedewerker. Voor sommige auteurs ben ik dat. Daarin zit mijn kans.'

Omdat uitgeverijen steeds vaker freelancers inhuren, scheppen zij te weinig duurzame relaties tussen auteur en vaste promotiemedewerkers?
'Er zijn zeker steeds meer pr-freelancers. Ik hoor voortdurend dat die of die ook voor zichzelf is begonnen, en iedereen zit bomvol werk. Toch is het ook niet zo dat auteurs voor ieder boek te maken krijgen met iemand anders. Uitgeverijen zorgen wel voor continuïteit. Ik ben nu al een jaar of twee de enige structurele aanvulling op de pr-afdeling van De Bezige Bij, waardoor het voorkomt dat ik meerdere titels van dezelfde auteur doe – bijvoorbeeld al twee boeken van Jan Cremer.'

Waarom groeit het aantal agenten en managers dan?
'De promotie- of verkoopafdeling organiseert vaak optredens in boekhandels, bibliotheken of op festivals, vaak geconcentreerd rond verschijnen van een boek. Daarbuiten wordt het lastiger omdat het simpelweg veel tijd kost. Uitgeverijen hebben die vaak niet. Daar zit ruimte voor een management, dat natuurlijk ook meer zaken kan doen dan enkel het regelen van optredens. Of het aantal groeit weet ik trouwens niet hoor – volgens mij geldt dat voornamelijk voor het aantal freelancers in de boekenwereld en niet zozeer voor managements of agentschappen.'

De Bezige Bij is toch net een eigen sprekersbureau begonnen: Bee Speakers?
'Zeker, waarvoor hulde. Alle initiatieven die een schrijver ondersteunen zijn toe te juichen. Bee Speakers is veelbelovend, ik ben ontzettend benieuwd. Maar een sprekersbureau is iets anders dan een management en sommige auteurs brengen graag al hun zaken onder bij één iemand.'

Groeit ook de markt voor optredens, schrijfopdrachten en dergelijke?
'Dat kan ik niet goed inschatten. Ik weet niet precies hoe de situatie tien jaar geleden was. Ik denk wel dat bedrijven er altijd al voor open stonden, maar een auteur is wellicht minder voor de hand liggend en daarom lastiger te vinden. Dat is jammer, want een schrijver kan zoveel toevoegen. Zoals Marcel donderdag ook sprak voor de marketing- en communicatieprofessionals nadat zij een hele dag jargon hebben aangehoord – dat ervaren ze dan als zó verfrissend. Maar ik geloof dat je schrijversoptredens actief moet aanbieden, anders komen bedrijven niet op het idee. Of ze komen allemaal uit bij de tien bekendste.'

Aanbod creëert vraag.
'Precies. En juist voor het scheppen van aanbod buiten de boekhandels hebben de meeste uitgeverijen geen tijd. Ik was laatst bij de gemeente Arnhem. Marcel had eenmalig iets voor hen gedaan, maar ze wilden de mogelijkheid bespreken om structureel samen te werken. Dat gaat natuurlijk verder dan wat een uitgeverij kan bieden. Wat mij betreft kunnen de werkzaamheden van een uitgeverij en een management elkaar alleen maar aanvullen en versterken.'

Is auteursmanagement lucratiever dan freelance pr-werk?
'Dat hangt ervan af. Als ik een optreden in een boekhandel regel, dan verdien ik daar met mijn percentage te weinig aan om van te leven. Hoe leuk dat ook is, het is even veel regelwerk als een optreden voor bedrijven die veel hogere bedragen neerleggen. Bovendien weet een boekhandelaar de schrijver vaak zelf wel te vinden, rechtstreeks, via de uitgeverij of de Schrijverscentrale. Ik zal dus best kritisch zijn in mijn keuze voor auteurs met wie ik in zee ga. Ik wil er uiteindelijk ook niet meer dan een stuk of tien doen. Terwijl ik het uitbreid is het in ieder geval prettig dat ik klussen voor uitgeverijen kan blijven doen, omdat je dan gewoon voor je uren wordt betaald. En bovendien heb ik erg veel plezier in het pr-werk.'

Er verandert voor jou dus niet meteen veel?
'Nee. Voorlopig werk ik nog voor De Bezige Bij. Dit jaar heb ik ook voor uitgeverijen losse titels gedaan: Meulenhoff, Podium, Xander en anderen. Ook dat gaat door. Maar ik moet wel minder pr doen om tijd vrij te maken voor het managementbureau. Het leuke is dat ik daarmee nog zelfstandiger word.'

Met wat voor schrijvers wil je je stal uitbreiden?
'Mijn hart ligt bij de literatuur, en bij goede schrijvers wier werk ik bewonder. Daarbij is een goede band natuurlijk onmisbaar – daar begint het mee. En als het om optredens gaat: niet iedere auteur is geschikt. Sommigen schitteren op het podium, maar niet elke auteur is een performer. Gelukkig ben ik zelfstandig en zit ik niet vast aan auteurs van bepaalde uitgeverijen. Een uitgeverij is er – terecht – voor al zijn auteurs en daarom zijn denk ik niet alle pogingen van uitgeverijen voor een sprekersbureau gelukt.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 10 nov)

Zie ook:

Geen opmerkingen: