De verkoop van de Kobo-readers bij Libris/Blz gaat ‘buitengewoon goed’, zegt directeur Caroline Damwijk. Vooral sinds het begin van de vakantieperiode is er een piek. Alleen het gebrek aan continue voorraad is een probleem.
De tweets verraadden vorige week al de goede verkopen. Verschillende boekhandels lieten hun klanten wel heel enthousiast weten dat ze weer Kobo’s in huis hadden. Boekhandel Stevens (Hoofddorp) twitterde: ‘Zojuist hebben we 40 zwarte Kobo ereaders besteld. Dat we dat ooit nog eens zouden doen hadden we nooit voorspeld. Zo!’ En boekhandel Veenendaal (Amersfoort) liet weten: ‘Yes! Weer 30 keer de zwarte #kobo ereader besteld: vrijdag [10 aug] is hij er weer! Reserveren kan via boekhandel.veenendaal@planet.nl. Op=Op.’
‘Het gaat boven verwachting’, reageert Caroline Damwijk die van Kobo geen cijfers mag geven. ‘De meeste ondernemers verkopen echt véél meer readers dan ze hadden gedacht. Het lijkt ook wel alsof hij zichzelf verkoopt. Mensen komen binnen om twee tijdschriften te kopen en zeggen dan: doe er ook maar een Kobo bij. Van sommige ondernemers hoor ik dat ze meer moeten praten om er een accessoire bij te verkopen dan het ding zelf.’
Lisa Snijders van boekhandel Stevens noemt het ‘bizar, zo veel wij er verkopen’. In totaal al ‘een paar honderd’, maar vooral sinds 1 juli zijn het er veel: zo’n 160 stuks in vijf weken. Zelfs toen de zwarte reader tijdelijk niet meer leverbaar was, namen ze net zo makkelijk de lila reader mee. ‘Je hebt klanten die hem kopen alsof het een potje boter is en klanten die eerst vier keer kijken en lang aarzelen, maar uiteindelijk kopen ze hem allemaal. En altijd met een hoesje, lampje, oplader, een complete set. Vooral die extra’s hebben een goede marge.’
Ook Mabel van Zijl van boekhandel Veenendaal vindt de verkoop boven verwachting. ‘Toen we begonnen dachten we een stuk of drie, vier readers per maand te verkopen, maar dat is opgelopen tot twintig, vijfentwintig per maand. In vijf maanden hebben we van alle kleuren bij elkaar zo’n honderdvijftig in totaal verkocht. Nu merk je dat veel mensen voor de vakantie een reader hebben gekocht. Na de vakantie zal de verkoop wat inzakken, maar in december verwacht ik een nieuwe piek. Dat is toch de tijd van wat duurdere cadeaus. Maar misschien blijft de verkoop wel goed doorlopen als straks al die gebruikers met enthousiaste verhalen thuiskomen.’
Het enige probleem is de gebrekkige voorraad. Na de vele tweets over nieuwe leverbaarheid vorige week is de voorraad bij CB nu alweer op. ‘Het komt in kleine hapjes beschikbaar en we vechten voor elke hap,’ zegt Damwijk. ‘We hameren er in onze wekelijkse contacten met Kobo, telefonisch en per mail, continu op: voorraad! voorraad! voorraad! Dat is het enige wat je kunt doen: relatiebeheer, en zo hopen dat je vooraan staat.’ Het is volgens haar geen optie om met minder marge genoegen te nemen om zo voorrang te krijgen op andere retailers wereldwijd.
De regelmatig terugkerende periodes van niet-leverbaarheid zijn voor Libris/Blz geen reden om minder marketing te bedrijven voor Kobo. Een van de acties is het Kobo Happy Hour - al is dat vooral gericht op klanten die al een reader hebben. Zij kunnen op zaterdagochtend in de winkel een code ophalen waarmee ze met korting de titel van die week kunnen downloaden. Het succes daarvan hangt af van de bekendheid van de titel, zegt Damwijk. ‘Mensen kopen niet zonder meer een goedkope download.’ In de winkels hebben Snijders en Van Zijl wel het idee dat de actie steeds meer aansluit.
Vraag blijft wel of de winkels de klanten na het verkopen van een Kobo kwijt zijn. Libris/Blz kan dat nog niet zeggen, Damwijk en de haren zijn nog bezig zulke gegevens ‘inzichtelijk te maken voor de ondernemers’. Snijders ziet wel regelmatig Kobo-klanten een week of een maand later terugkomen om ook nog een papieren boek te kopen. ‘We hadden natuurlijk wel de angst de klant kwijt te raken, maar dat gebeurt niet.’
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 13 aug 2012)
1 opmerking:
Een reactie posten