Nieuw bij A.W. Bruna: een thrillerabonnement. De uitgeverij hoopt hiermee de fanbase van debutanten te vergroten.
Het abonnement kost 60 euro per jaar. De abonnees krijgen daarvoor, verspreid over het jaar, vier keer per jaar enkele dagen voor verschijnen een nieuwe thriller gratis thuisbezorgd – 'uitgekozen door de vakkundige redactie van A.W. Bruna', zoals de uitgeverij het abonnement aanprijst. Ook krijgen ze toegang tot een besloten Facebook-community. De eerste thriller wordt in september/oktober verstuurd.
'Het is steeds moeilijker om lezers te vinden voor debutanten', legt uitgever Steven Maat de beweegredenen uit. 'Je moet daarom steeds innovatiever worden om ze te bereiken. Dit is een manier. We hopen dat als iemand van het eerste boek heeft genoten, hij bij het volgende boek toch sneller denkt: die wil ik ook lezen. Door onze reputatie als thrilleruitgever kunnen wij een bepaalde kwaliteit garanderen.'
A.W. Bruna wil in de eerste plaats auteurs uitgeven, vervolgt Maat. Niet zomaar een reeks thrillers. 'En dan is het zaak om een relatie op te bouwen tussen de auteur en zijn lezers. Om nieuwe fans voor hem of haar te creëren. We komen nu al toch aan zo'n vier debuten per jaar, dus we hoeven ook niet het acquisitiebeleid te veranderen - en bijvoorbeeld thrillers aan te kopen om het abonnement vol te krijgen, terwijl we die niet goed genoeg vinden.'
Abonnees hebben een licht financieel voordeel ten opzichte van de winkelprijs. Zij betalen feitelijk 15 euro per thriller. 'Maar daar gaat het niet om', benadrukt Maat. 'Uit het onderzoek dat we onder het publiek hebben gedaan, blijkt dat mensen vooral de verrassing waarderen. Zij krijgen gegarandeerd als eerste een nieuwe auteur die misschien wel hun nieuwe favoriet wordt.'
A.W. Bruna promoot het abonnement vooral online via de geijkte sociale media. De eerste resultaten zijn na ongeveer anderhalve week 'zeer veelbelovend', zegt Maat, die daar geen verdere details over geeft.
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 21 aug)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten