zondag 26 augustus 2018

Interview Sander Knol (Xander Uitgevers) over het succes van Lucinda Riley (Boekblad)

De zeven zussen van Lucinda Riley steeg deze week naar de eerste plaats van de Bestseller 60. Wordt de zevendelige serie de nieuwe megaseller à la Harry Potter, Dan Brown en Kluun? Uitgever Sander Knol van Xander Uitgevers verwacht dit jaar te eindigen op een kwart miljoen verkochte exemplaren.

Hoe hebben jullie de nummer 1-notering gevierd?
'Het moment dat ik het hoorde was heel mooi. Ik was echt ontroerd. Zes jaar geleden zijn we deze uitgeverij begonnen en dat dan dit je toevalt. Dat was zó gaaf. Uiteraard hebben we meteen een fles opengetrokken. Daarna hebben we het eigenlijk elke dag gevierd. Donderdag aten we taart met de mensen van Karakter – de uitgeverij waarmee wij nauw samenwerken voor onder andere de boekhouding en waarvan de eigenaren ook mede-aandeelhouder van Xander zijn.'

Hoe reageerde Lucinda Riley?
'Die hebben we meteen gecontacteerd. Zij stuurde daarop een dierbare mail, waarin ze zei dat het ongelofelijk is dat we haar boek in zo'n korte tijd – het eerste deel verscheen elf maanden geleden – zo ver hebben weten te brengen. Het is altijd leuk om met succesvolle auteurs te werken, maar het is nog leuker om met blije auteurs te werken.'

Had je het desalniettemin verwacht? Het boek is al maanden aan een opmars bezig.
'Ja en nee. Ik had vanaf het begin af aan het gevoel dat alles klopte aan dit boek. De opzet, hoe is het geschreven: als je een deel hebt gelezen, móét je gewoon verder. En dat hebben we ondersteund met veel marketing, online en in de winkel. In de eerste vier maanden verkochten we toen 10.000 exemplaren, papier en digitaal bij elkaar opgeteld. In dit jaar tot nu toe 60.000 exemplaren. Halverwege het voorjaar hebben we de prijs verlaagd van 19,99 naar 12,50 euro en kwam het boek voor het eerst in de Bestseller 60. De prijsverlaging bleek een enorme aanjager voor veel mensen die het anders te veel geld vonden voor een nieuwe auteur om toch in te stappen...'

Toch zal niet iedere boekverkoper daar blij mee zijn geweest.
'Dat gaf natuurlijk discussie. De boekhandel wil een maximale kassa-aanslag, maar ik was ervan overtuigd dat door de prijsverlaging nog meer mensen alle andere delen zouden willen lezen. En die kosten nog steeds 19,99 euro.'

Waarom was je toch niet zeker dat het boek de nummer 1 zou halen?
'Het sterke veld. Paolo Cognetti en Murat Isik die maar blijven doorlopen. Karin Slaughter die heel groot is. Dan Brown, die dankzij de midprice weer heel sterk is. Dat zijn nogal kanonnen. Dat we daar nu overheen wippen, vind ik een prestatie.'

Minstens zo bijzonder is dat Parel, het vierde deel, officieel nog niet was verschenen en toch op 13 binnenkwam.
'We hebben de verschijning een dag vervroegd omdat we het eerder konden uitleveren. Sommige partijen konden het daarom zaterdag al verkopen. Lezers speelden daarbij een grote rol, die ons lieten weten niet te kunnen wachten. De zeven zussen is ook een typisch winkelboek, geen pr-boek. In de winkel gebeurt het. Omdat boekhandelaren, die we veel leesexemplaren hebben gegeven, en de consument het hebben gelezen, is het gaan lopen. De marketing is deze week echt op gang gekomen, nadat in de weken voorafgaand aan verschijnen online en in winkels intensieve teaser-campagnes hebben gedraaid.'

Is dat nog nodig?
'Absoluut. Het is een terechte vraag: wat is de rol van de uitgever nog als een boek eenmaal zó hard loopt? Toch kun je bepaald niet achterover leunen. We hebben intensief contact met afnemers, voor wie we – nu er een nieuw deel is – nieuw pos-materiaal maken. Met de drukkers ook. Maandag stonden alle delen in herdruk en wachtten we op 45.000 exemplaren. Zulke aantallen vereisen veel aandacht om ervoor te zorgen dat er geen dag is waarop we niet kunnen leveren, zoals het geval was. En dan krijgen we nog veel reacties van lezers, die we doorgeleiden.'

Dus hoeveel uur ben je de afgelopen week met Lucinda Riley bezig geweest?
'Héél veel. Tegelijk is dat ook het gevaar. Je moet niet laten overspoelen door zo'n succes. We hebben nog meer auteurs voor wiens werk wij verantwoordelijk zijn, zoals Kiki van Dijk die vorig jaar niet, maar dit jaar wel de Bestseller 60 heeft gehaald en met elk boek beter verkoopt. Er verschijnen in het najaar nieuwe titels, we zijn al vrij gedetailleerd bezig met de voorjaar- en zomeraanbieding van 2019. We moeten nieuwe titels acquireren. Dat moet ook allemaal doorgaan. Gelukkig gebeurt dat ook.'

Betekent dat: nieuwe mensen aannemen?
'Nee. We zijn met een relatief klein team: vier vaste mensen plus twee stagiairs. Op de drukste dagen zijn we hier met zijn zevenen. Daar redden we het mee. Het kwam wel goed uit dat iedereen zijn vakantie al heeft gehad en dat we deze maand, als alle agenten met vakantie zijn, minder aandacht aan acquisitie hoeven te besteden.'

Ik kan me wel voorstellen dat een dergelijk succes als Xander nu heeft het op termijn mogelijk maakt om flink te groeien.
'De inkomsten zijn natuurlijk fijn. Maar: vooral voor de financiële basis. Een relatief nieuwe uitgeverij zit bedrijfseconomisch toch anders in elkaar dan een uitgeverij die al decennia bestaat. Ik heb ook niet de behoefte om vier keer zo groot te worden. Xander is opgezet vanuit het idee om met een beperkt team en een beperkte productie van ongeveer zestig nieuwe titels per jaar toch een heel gevarieerd aanbod te brengen. Daar voel ik me senang bij: het is behapbaar en geeft me veel plezier. Ik wil deze formule niet loslaten.'

Wordt Lucinda Riley hét succes uit je carrière?
'Ik ben in het verleden ook succesvol geweest, hoor. De Celestijnse belofte van James Redfield. Dat verkocht begin jaren 1990 iets in de orde van 750.000 exemplaren. En met Lucinda Carrington, het eerste succes van Xander, zijn we ruim boven de 150.000 exemplaren gekomen. Van Wilbur Smith en Jodi Ellen Malpas toppen we ruim de 100.000 en met Kiki van Dijk zitten we bij elkaar al boven de 75.000 exemplaren. En die 55.000 David Bowie-catalogi in 2015 was toch ook wel een record voor een prachtig maar duur vier-kleurenboek.'

Maar dat haalt het toch niet bij Riley? Volgens mij heeft De zeven zusters de potentie om, alle delen bij elkaar, de twee miljoen te halen.
'Tja. Ik heb het gevoel dat alles klopt, zei ik al. En we staan nog aan het begin. Misschien doet dit boek in vrouwenfictie wat De Da Vinci Code in thrillers deed. Op een gegeven moment ga je door een grens en bereik je de mensen die weinig lezen – en daar zijn er nogal veel van. Ik denk dat we dit jaar het kwart miljoen halen, maar wat daarna gebeurt? We gaan het zien.'

Ga je daar deze zondag over fantaseren?
'God, nee. Ik ga maar eens paardrijden, denk ik. Ideaal om tot rust te komen.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 19 aug)

Zie ook:

Geen opmerkingen: