dinsdag 28 augustus 2018

Hebban en Vlogboek maken online boekenprogramma 'Boekblik' (Boekblad)

Hebban start op 3 september met het actuele boekenprogramma 'Boekblik'. Jörgen Apperloo van Vlogboek maakt de filmpjes van drie tot vijf minuten.

Boekblik besteedt aandacht aan de boekenactualiteit: nieuwe titels, evenementen en nieuwe boekverfilmingen of toneelbewerkingen. Het programma wil kijkers attenderen op titels en activiteiten die ze niet mogen missen en zet in elke aflevering een auteur of fenomeen in de spotlight. Het eerste seizoen bestaat uit acht afleveringen die om de twee weken worden gepubliceerd. 
Het initiatief voor Boekblik ligt bij Apperloo, die al sinds 2014 boeken bespreekt op het kanaal Vlogboek. 'Ik volg zelf een aantal Youtube-kanalen waarin de nieuwe films worden aangekondigd en besproken. Zoiets mis ik als het over boeken gaat. Er zijn wel allerlei sites die boekennieuws brengen, maar omdat we naar een Youtube-maatschappij gaan, kan het niet anders of er moet ook vraag zijn naar filmpjes met boekennieuws.'
Omdat Apperloo een dergelijk programma niet kan maken zonder steun van een redactie, zocht hij contact met Hebban – de community waarvoor de boekvlogger sinds vorig jaar geregeld themavideo's produceert. 'Hebban heeft de overzichten met nieuwe titels en boekverfilmingen gewoon liggen. Ik niet. Wij gaan in overleg bespreken waar we aandacht aan besteden.'
Apperloo krijgt wel de vrijheid om zijn eigen stempel op Boekblik te drukken. 'Zij zijn van de feelgood, young adult, community. Ik ben scherper. Ik ben meer geneigd buiten de lijntjes te kleuren. Dat kan nog steeds. Ik eindig daarom iedere aflevering met iets grappigs, waarin ik een schrijver of de literatuur op de hak neem. Een beetje zoals Lucky TV: aanhakend op de actualiteit en toch er geheel los van staand. Maar dan niet zo flauw.'
De nieuwe activiteit gaat enigszins ten koste van Vlogboek, dat momenteel 1.171 abonnees heeft. Apperloo is van plan de wekelijkse frequentie terug te brengen tot om de week, al hangt dat uiteindelijk af hoeveel tijd de productie van Boekblik hem daadwerkelijk kost. Omdat de eerste aflevering nog niet is voltooid, weet hij dat niet. Het nieuwe programma betekent echter niet dat zijn enthousiasme voor zijn Youtube-kanaal is verflauwd.
'Ik heb nog genoeg ideeën', zegt hij. 'Vlogboek is ook langzaam geëvolueerd van alleen boekbesprekingen naar meer essayistische filmpjes. Dat is een vorm die mij goed ligt. En het aantal abonnees blijft groeien. Er zijn nog steeds mensen die het ontdekken en mij voeden met hun enthousiasme. Zo bekeken is Boekblik ook pr voor Vlogboek, al kom ik daar minder prominent in beeld door het gebruik van ander beeldmateriaal en werk van een illustrator.'
Anders dan verwacht bij de conceptie verschijnt Boekblik te midden van een kleine hausse aan boekenprogramma's op de reguliere televisie. Momenteel is Matthijs van Nieuwkerks Moby Dick te zien, volgende maand volgt Stine boekt sterren. Apperloo is enthousiast over het eerste programma, waarvan hij wegens vakantie slechts een aflevering heeft gezien (van de drie die inmiddels zijn uitgezonden). 
'Een fijn programma, waarin tenminste normaal gedaan wordt over lezen. Vanwege de discussies over ontlezing in de toon vaak: wat is het toch bijzonder om een boek te kunnen lezen. In Moby Dick niet. Er wordt gewoon gepraat over boeken die iemand heeft gelezen. Het laat toch zien dat het mogelijk is op de reguliere tv iets met boeken te doen. Want hoe meer boeken-tv, hoe beter. Ik hoop daar nu mijn steentje aan te kunnen bijdragen.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 24 aug)

Zie hier de teaser van Boekblik. Vlogboek is hier terug te vinden.

Geen opmerkingen: