Zo snel mogelijk de best beschikbare titel op de markt brengen. Dat is het geheim van het succes dat Kosmos Uitgevers momenteel heeft met de Fortnite-boeken van Jason R. Rich.
Het gebeurt steeds vaker dat boeken gebaseerd op games de Bestseller 60 halen. Juniorpress (het tegenwoordige Meis & Maas) scoorde in 2014 al een hit met een Minecraft-titel, drie jaar later stond Minecraft. Alles over creative drie weken in de bestsellerlijst. Karakter had in 2016 tot nu toe de grootste hit met een 'game-boek': Pokémon Go stond vier weken in de lijst, met als hoogste notering nummer 19.
Dus Bart Bulsing, product manager reizen en algemene non-fictie van Kosmos, had alle reden om de tip van zijn collega Melanie Zwartjes series te nemen. In de wereld van haar jonge tienerzoon was Fortnite enorm populair – een third-person shooter die sinds juli 2017 live is. Kon hij daar iets mee? 'Ongeveer tegelijkertijd kregen we ook een manuscript aangeboden', vertelt Bulsing. 'Samen met acquirerend redacteur Marieke Woortman zijn we gaan zitten met marketing & sales, die eveneens mogelijkheden zag.'
Na een zoektocht van Woortman viel de keuze op de Fortnite Battle Royale-boeken van Jason R. Rich. 'Het was de combinatie van kwaliteit en de snelheid waarmee we een boek kunnen brengen. Het 100% onofficiële handboek vonden we ook goed, maar die verschijnt pas in oktober – nu bij Meis & Maas overigens. Fortnite is nú populair, dus je moet nú een boek brengen. Je weet nooit hoe lang zoiets doorgaat. En we wilden graag nog profiteren van de vakantieperiode; een heel goede periode voor deze doelgroep.'
De kwaliteit zat hem vooral in het feit dat de titels van Rich in kleur zijn. Bulsing wilde geen zwart-wit-uitgave. De uitgever die het spel voor de aankoop van het boek meerdere keren gespeeld heeft, kan niet zeggen dat deze auteur de beste tips en trucs geeft. 'Ieder boek heeft zijn eigen insteek, maar inhoudelijk is er best veel overlap. Ook het derde boek is net weer anders: Fortnite Battle Royale – Hoe overleef je het eiland, dat half oktober op de markt komt.'
Kosmos Uitgevers sloot begin juli de contracten. Zodra de files er waren, gingen meerdere vertalers aan de slag en al op 1 augustus lagen de twee titels in een oplage van 7500 exemplaren in de markt. 'We hebben de prijs met 8,99 euro schappelijk gehouden, omdat het echt een impulsaankoop is. Dan haal je de ouders, die nog altijd graag boeken aan hun kinderen willen blijven aanbieden, over om een boek te kopen dat aansluit bij de beleveniswereld van hun kinderen.'
Anders dan je misschien zou denken, ligt het leeuwendeel van de oplage bij de fysieke boekhandel. Bulsing: 'Voor de speelgoedbranche is het toch een wat lastige titel. Zelfstandige winkels hebben het wel ingekocht, maar ketens vinden het lastig om met een voor hun nieuwe leverancier te werken. Intertoys is bijvoorbeeld heel licht ingestapt. En omdat het een impulsaankoop is, doet de fysieke boekhandel het beter dan internet.'
Inmiddels staat Fortnite Battle Royale – Hoe word je een pro op 25 van de Bestsellerlijst, gestegen van 41. Fortnite Battle Royale – Hoe word je #1 kwam vorige week nieuw binnen op 34. Dit komt neer op momenteel tien- à elfduizend verkochte exemplaren per titel. Een mooi succes, vindt Bulsing. 'Zowel de inkoop als de doorverkoop is erg goed. Ook in België doen de boeken het goed. Dat is lang niet altijd zo, dat dit soort hypes populair zijn in Nederland én België.'
Behalve Kosmos Uitgevers en Meis & Maas zijn ook andere uitgevers ingesprongen op de Fortnite-rage. Karakter heeft Fortnite. De ultieme ongeautoriseerde strategiegids van Grant Turner op de markt gebracht. Van Holkema & Warendorf is met Fortnite. Hoe word je de beste speler gekomen en publiceert in september Gevangen in Battle Royale 1 - Fortnite - Het spel begint van Devin Hunter.
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 20 aug)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten