Hans Gaarlandt, voormalig marketingmanager van uitgeverij Balans, is per 1 februari zijn eigen sprekersbureau begonnen: Auteurs & Sprekers (A&S).
Auteurs & Sprekers richt zich primair op de professionele markt. De auteursstal richt zich daarom op onderwerpen die in het bedrijfsleven actueel zijn, vertelt Gaarlandt: van diversiteit en duurzaamheid tot creativiteit en innovatie. Juist omdat alle sprekers ook schrijvers zijn, onderscheidt het bureau zich van de concurrentie. 'Mijn niche is storytelling. Al mijn sprekers hebben een verhaal te vertellen, dat zij kunnen uitragen – niet alleen in lezingen, maar ook in workshops en masterclasses.'
In de stal zitten momenteel een twintigtal auteurs. Daar zitten veel auteurs van Balans tussen, zoals Ad van Liempt, René Kahn, Alexander Rinnooy Kan en Gerard Spong. Maar zeker niet uitsluitend. Gaarlandt wijst op advocate Marry de Gaay Fortman en ondernemers Ynzo van Zanten en Geert Kloppenburg. Uiteindelijk denkt hij zo'n honderd tot tweehonderd auteurs nodig te hebben om voldoende schaalgrootte te hebben om een goede gesprekspartner voor het bedrijfsleven te zijn.
'Bij Balans merkte ik dat een uitgeverij zich begrijpelijkerwijs richt op haar kerntaak: auteursvinden, boeken maken, boeken promoten en verkopen', vertelt Gaarlandt die altijd al zelfstandig wilde ondernemen. 'Het organiseren van lezingen en andere activiteiten buiten het boekhandelskanaal kost manuren die – zelfs voor grotere uitgeverijen – lastig te vinden zijn. Zelfs boekhandelslezingen. Je kon in de catalogus zetten: "auteurs beschikbaar voor lezingen", maak pas als je erop gaat duwen, happen in de praktijk meer boekhandels toe.'
Tegelijk is de belangstelling alleen maar toegenomen voor andere manieren om informatie te consumeren dan via een boek. Kijk naar de groeiende populariteit van audioboeken en podcasts, maar ook hechten steeds meer mensen waarde aan een live bijgewoond evenement als tegenwicht van de overvloed aan digitale informatie en belevenissen. 'Ook in het bedrijfsleven is daar veel vraag naar aan. Daar werken niet per se echte lezers. En daarom moet je hen anders bereiken om aan hun behoefte aan informatie te voldoen.'
Auteurs & Sprekers wil daarbij nadrukkelijk samenwerken met uitgeverijen, omdat die een evident belang hebben bij optredens van hun auteurs. Namelijk: boekverkoop na of bij de lezing. Andersom wil Gaarlandt zijn netwerk in de uitgeverijwereld gebruiken om ideeën voor boeken vanuit het bedrijfsleven onder te kunnen brengen. 'Als ik merk in gesprekken met marketeers dat er behoefte is om hun verhaal te vertellen, kan ik voor hun corporate biographiesof iets dergelijks de juiste uitgeverij vinden.'
Voor boekhandels verandert er ondertussen niets. Een enkele is door Gaarlandt benaderd omdat zij een aanvraag hadden ingediend voor een auteursbezoek van Ad van Liempt, naar aanleiding van zijn in mei te verschijnen boek Gemmeker. Commandant van Kamp Westerbork. Die contacten lopen nu via hem. Maar: van Liempt is de uitzondering. Alleen voor hem organiseert Auteurs & sprekers boekhandelslezingen. 'Hij heeft mij gevraagd om hem exclusief te vertegenwoordigen. Dat doe ik graag voor Ad.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 6 feb)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten