Het Van Gogh Museum heeft de eigen boekwinkel, sinds 2013 gevestigd op de bovenste verdieping van het Amsterdamse museum, vernieuwd. De boekwinkel ging vorige week officieel open.
Reden voor het grondig redesign is de wens van het Van Gogh Museum om deze beter te laten aansluiten op de beleving van het museumbezoek, legt Peter Dusch, manager retaii van het Van Gogh Museum, uit. 'In het nieuwe ontwerp is connectie gemaakt met het museum en Van Gogh de kunstenaar. Diverse schetsen en elementen uit werken van Vincent zijn doorvertaald naar het ontwerp van de winkel.'
Uitgangspunt van het nieuwe design is Van Goghs schilderij De slaapkamer. 'Dit zie je terug in het ontwerp van diverse meubels, zoals de felgele leestafel, en in het uitgesproken kleurgebruik. Dat was eerder wat donker, nu wordt veel gebruik gemaakt van geel en lichtblauw. Omdat de kasten en boekentafels wit zijn gemaakt, komen de boeken extra goed uit.'
Ook zijn een aantal elementen toegevoegd. Dusch noemt een ateliekhoek: een wand met schetsen en een penselenplafond alsmede een schildersezel waar bezoeker zelf aan de slag kan. Ook is er een zitje met twee grote fauteuils ontworpen door Gerrit Rietveld, die ook het museum heeft ontworpen. En er is een raam toegevoegd, van waar je uitkijkt over het Museumplein en de museumbibliotheek.
De boekwinkel is gelijk gebleven in oppervlakte. 'Door het gebruik van lichte kleuren lijkt het verkoopoppervlak wel een stuk groter', zegt Dusch. Het assortiment is wel iets vergroot – met ongeveer 10%. 'Wij wilden vooral verbreden op het gebied van kunstenaars uit dezelfde periode van Van Gogh. Hier was en is veel vraag naar.' In totaal staan er zo'n 500 titels, waarvan 15% Nederlandstalig.
Het assortiment, gericht op leven en werk Van Gogh en zijn tijdgenoten, moet iedere museumbezoeker aanspreken: 'van de kunstliefhebber en kenner tot aan de "lichtere" bezoeker. Dit varieert van algemene boeken over kunst en kunststromingen tot kinderboeken. Van catalogi tot boeken om zelf mee aan de slag te gaan thuis. Sommige zijn laagdrempelig, andere juist wetenschappelijk van aard.'
Met het grotere aanbod is de winkel ook meer boekwinkel geworden – en het onderscheid met de algemene museumwinkel op de begane grond groter geworden. Het randassortiment is namelijk gelijk gebleven. 'De verhouding boeken – andere producten is 70-30%. Dat lijkt nog steeds vrij veel "andere producten", maar hiervan is ongeveer de helft postkaarten, die je in de winkel terugvindt in een overzichtelijke wand', aldus Dusch.
Hoeveel van de 2,2 miljoen bezoekers die het Van Gogh Museum jaarlijks trekt, ook de boekhandel bezoekt, kan de manager retail niet zeggen: dat meet het museum niet. De omzet die de winkel draait, houdt hij voor zich. Wel is er met de vernieuwing van de winkel ook de zichtbaarheid en toegankelijkheid van de winkel vergroot. Dat uit zich onder meer in een aangepaste entree en nieuwe signing aan de buitenzijde van de winkel.
Dusch: 'In de winkel hebben wij de signing geoptimaliseerd om de bezoeker beter te helpen in het maken van een keuze. We hebben gekozen voor een andere indeling in categorieën die beter aansluiten op de verwachting van de bezoeker met een duidelijke navigatie daarboven. We hebben goed gekeken naar succesvolle boekwinkels, binnen en buiten musea en ons verdiept in onze bezoeker. Net als in andere winkels proberen we de klant optimaal te bedienen.'
Ook neemt de boekwinkel actiever dan voorheen de klant bij de hand. 'We geven aankoopsuggesties in de boekwinkel om onze bezoekers te helpen tijdens het keuzeproces. Dit zie je terug in bijvoorbeeld een top 3 en aanbevolen titels. Deze titels krijgen extra aandacht in de vorm van signing die onder meer een korte recensie bevat. Ook bezoekers met een korte bezoektijd kunnen zo makkelijk navigeren en eventueel een keuze maken voor een bepaalde titel.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 4 feb)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten