Wipneus en Pim - B.
van Wijckmade
‘Sinds ik kon lezen, tegen het einde van de kleuterschool,
heb ik deze reeks ik weet niet hoe vaak gelezen. Ik schreef ze zelfs over om
anderen cadeau te doen. Wipneus en Pim confronteerden me met werelden waarin
alles kon. Kabouters die in vleermuizen veranderden. Betoverde bossen die
mensen vangen. Ik vind ze nu slecht geschreven, maar ik koester ze als de
eerste poort naar de literatuur. Ik voel zelf geen moraal en geen grenzen als
ik schrijf. Ik sluit niet uit dat dat voortkomt uit Wipneus en Pim. Het is wel
ontnuchterend om te weten dat de auteur van de meeste delen later is
veroordeeld voor seksueel misbruik. Het wemelt ook van de ontvoerde prinsjes
bij Wipneus en Pim.'
‘Melville las ik toen ik na mijn studie op volle kracht was
gaan lezen. Ik kende het verhaal, dankzij de film met Gregory Peck. De grote
walvis, de manische kapitein. Mooie zwart-wit beelden, hoor. Maar het boek!
Man, man, man – overrompelend. De found footage, de encyclopedische lemma's, de
passages toneel. De wisselingen van perspectief: eerste persoon, auctorieel en
terug naar eerste persoon. Het verhaal is alleen maar het cement voor de andere
bouwstenen. En ondanks alle experimenten voelt het als een eenheid. Alles kan
ook qua vorm, leerde ik daaruit, als het maar goed gebeurt.'
Aanhangsel bij De
mythe van Sisyphus - Albert Camus
‘In dit essayboek legt Camus uitgebreid zijn intellectuele
programma uit. Vervolgens projecteert hij dat in dit aanhangsel op het werk van
Kafka: 'De hoop en het absurde in het werk van Kafka'. Die interpretatie
irriteerde me mateloos. Vooral de stelligheid ervan. Kafka's bedoeling zou het
zijn dat men zijn werk twee keer las. Nee, Kafka wilde dat zijn werk vernietigd
werd. Dat men het dus nul keer las. Daardoor besefte ik dat je als schrijver –
ik was in die tijd net begonnen – niet te veel moet luisteren naar wat men van
je werk vindt. Voor je het weet drijf je weg van je eigen intenties. Andersom moet
een schrijver ook niet te veel uitleggen. Laat het aan de lezer om betekenis
aan een tekst te geven.'
(Eerder gepubliceerd in Schrijven magazine 2, 2014)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten