Het uitlenen van
e-boeken bij de openbare bibliotheek is nog niet het grote succes waarop bibliothecarissen
hadden gehoopt. De kwaliteit van gebruikerservaring en aanbod is op dit moment
onder de maat.
De cijfers zijn een kleine drie maanden nadat ministerBussemaker het e-boekaanbod van de openbare bibliotheken lanceerde indrukwekkend. Meer dan 50.000 gebruikers hebben een account aangemaakt.
Gezamenlijk hebben zij 100.000 e-boeken gedownload, aldus Stichting
Bibliotheek.nl (BNL). Toch kun je hier kanttekeningen bij plaatsen. Hoeveel
gebruikers hebben alleen een account aangemaakt om het een keer te proberen?
Hoeveel gebruikers zijn na teleurstellende ervaringen alweer afgehaakt? Met
andere woorden: hoe ontwikkelt het maandelijks gebruik zich?
De gedachte om kanttekeningen te plaatsen wordt vooral
ingegeven door de storm aan kritiek die vanuit de bibliotheekbranche is
losgebarsten. Het product is, ondanks direct na de start doorgevoerde
verbeteringen, onvoldoende. De e-boekaanbod heeft geen eigen site, maar is
ondergebracht binnen een bredere site met bibliotheekproducten – met grote
verwarring tot gevolg. De inlogprocedure is ingewikkeld. De site is statisch en
leeg. De speciale app werkt slecht: bibliotheekleden kunnen zich daar
bijvoorbeeld niet aanmelden. Enzovoorts.
Ook het aanbod zelf bevalt matig. Ja, 5000 titels is veel,
maar gezamenlijk wekken ze de indruk dat 'uitgevers hun digitale rommelzolder
hebben opgeschoond', zoals een bibliothecaris meent. Het aanbod wordt
gedomineerd door oud fonds van WPG-uitgevers, aangevuld met uitgaven van
kleine uitgevers en eigen beheer-uitgaven. 'Een groot deel van de titels zouden
we in de jaren '50 al niet meer aangeschaft hebben', vindt een andere
bibliothecaris. Het e-boekaanbod werd wel gepromoot met Het diner van Herman Koch, maar dat boek is niet digitaal te lenen.
Een kritische artikel over het e-boekplatform van
bibliothecaris Jan de Waal uit Oss op Bibliotheekblad.nl kreeg veel bijval
van collega's. Zij schamen zich eerder om dit product aan klanten aan te
bieden. Ook de app kreeg naast een kritische recensie op Iphoneclub maar
anderhalve ster in de iTunes-store. Tien Zuid-Hollandse bibliotheken stuurden
een brandbrief over het platform naar het Sector Instituut Openbare
Bibliotheken (SIOB), opdrachtgever van BNL. En nergens valt een positief
tegengeluid van een bibliothecaris of gebruiker te noteren.
Alleen BNL verdedigt zijn eigen product. In een eerder deze
maand verstuurde brief aan alle openbare bibliotheken legt directeur Diederik van Leeuwen uit dat zij hun zegeningen moeten tellen. Er is tenminste een
e-boekaanbod – ondanks dat BNL met alle uitgevers individueel moet
onderhandelen over de inkoop van titels én dat de bouw van het platform zeer
complex is. Anderen klagen dat bibliotheken nu te veel goodwill hebben
verloren, hij blijft ervan overtuigd dat bibliotheken naast commerciële
Spotify-modellen een natuurlijke plaats zal verwerven.
Desalniettemin heeft BNL de geplande marsroute verlaten. Het huidige aanbod met oudere titels zou deze maand worden verrijkt met het e-boekpluspakket: voor 20 euro konden bibliotheekleden dan 18 recentere e-boeken lezen. Maar de introductie hiervan is uitgesteld, onder meer om het aanbod uitgebreider te testen dan aanvankelijk de bedoeling was. Dit pakket komt nu op z'n vroegst in de zomer. Ook een pr-campagne gericht op het grote publiek die in mei zou worden gevoerd is uitgesteld: in ieder geval tot na de zomer.
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 15 apr)
Zie ook:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten