donderdag 13 augustus 2015

Het hotel van Simenon: 'Maigret in Sancerre'

Een toepasselijker boek om deze zomervakantie te lezen was er niet: Maigret in Sancerre van Georges Simenon (in 1931 verschenen als M. Gallet décéde). Het lijk wordt gevonden in een kamer van het Hôtel de la Loire. Ik verbleef een paar honderd meter verderop. Ik liep er elke ochtend op weg naar de bakker langs.
Al op pagina 13 van de Zwarte Beertjes-uitgave uit 1969 – uiteraard met een omslag van Dick Bruna – las ik in de vertaling van K.H. Romijn:

'Het was zeven uur 's avonds toen de trein op het station van Tracy-Sancerre stopte en daarna moesten ze nog een kilometer lopen langs de rijksweg, de hangbrug over de Loire oversteken.
De Loire bood niet het machtige schouwspel van een grote rivier, maar dat van een groot aantal snelstromende beekjes tussen zandbanken, die de kleur van te rijp koren hadden.
Op een van de eilandjes zat iemand in een licht nanking kostuum te vissen. Aan de kade zag men de gele gevel van Hôtel de la Loire.'

Het klopt nog steeds. Het treinstation aan de andere kant van de rivier. De gele kleur van het pleisterwerk van het hotel. De zandbanken, waarop de hele dag vissers zitten. Alleen de hangbrug is vervangen.
Maar ik ontdekte ook dat Simenon moedwillig de geografie heeft veranderd. Het is natuurlijk een mooie locatie: een hotel aan het water, gelegen in de – dankzij de wijn – bekende stad. Maar zo is het in werkelijkheid niet.
Het Hôtel de la Loire ligt in Saint-Thibault: een dorp dat bij de gemeente Saint-Satur hoort. Dat ligt tegen het op een heuvel gelegen Sancerre aan. Van het hotel naar het centrum van Sancerre is het zo'n vier kilometer rijden.
Ook situeert Simenon een 'klein kasteel' direct naast het hotel. Volledig verzonnen omdat hij dat nodig had voor het plot.

Staat het Hôtel de la Loire stil bij zijn plek in de literaire geschiedenis? Ik ben er niet binnen geweest. Mijn frans is niet goed genoeg om ernaar te vragen. Ik zag ter plekke dat het tegenwoordig is gelegen aan de Quai de Loire Georges Simenon. En inmiddels vond ik op de site van het hotel dat een van de kamers naar de auteur is vernoemd.
Ook heeft de schrijver – die de streek in Maigret in Sancerre een tweederangs vakantiebestemming noemt – wel degelijk in het hotel verbleven. Maar: jaren later. Om precies te zijn: in november/december 1937, toen hij daar Les Soeurs Lacroix schreef. Zo las ik op Toutsimenon.com.
Blijkbaar heette het hotel destijds Hôtel de l'Étoile. Zou de naam zijn veranderd in Hôtel de la Loire omdat Simenon die heeft gebruikt? Dan is het sindsdien ook geel geverfd omdat Simenon dat een passende kleur vond.

Zie ook: 

Geen opmerkingen: