De dood
van een auteur zorgt voor een piek in de verkoop van zijn werk – ik zeg er
niets nieuws mee. Het is een begrijpelijk effect. De onophoudelijke stroom
nieuwsberichten, necrologieën, interviews doen de lezer voortdurend beseffen:
ik moet toch eindelijk iets van hem lezen. Of: die ene roman, die wilde ik
altijd nog eens hebben. Desnoods: wat jammer, dat ik dat geweldige boek heb
uitgeleend; ik heb het nooit teruggekregen, laat een nieuw exemplaar kopen.
Voor
Joost Zwagerman geldt hetzelfde. De Arbeiderspers moest al zijn bekendste
titels binnen 48 uur na bekendmaking van het nieuws herdrukken. Van zijn
laatste boek, De stilte van het licht,
werden onmiddellijk exemplaren bijgedrukt. Zou het essayboek, bepaald geen genre met bestsellerpotentie, daarmee de Bestseller 60 halen? Later vandaag wordt de lijst, met verkoopcijfers van vorige week, bekendgemaakt (zie update hieronder). In de top 10 van Boekwinkeltjes.nl waren vorige week in ieder geval maar liefst zeven titels van Zwagerman. Gimmick stond uiteraard op 1, direct
gevolgd door Vals licht en Chaos en rumoer.
Wat de
lezer zich misschien minder realiseert, is dat het overlijden hoogstwaarschijnlijk
ook voor de laatste verkooppiek zorgt. Zwagerman schrijft niet alleen geen
nieuwe boeken meer, hij schrijft ook geen artikelen in de Volkskrant meer, hij is nooit meer te gast in De Wereld Draait Door, hij laat zich
nooit meer in den lande interviewen. Hij kan, kortom, nooit meer de
belangstelling op zijn werk vestigen en zo de lezer de gedachte influisteren:
ik moet toch eindelijk iets van hem lezen.
Of
heeft Zwagermans oeuvre zulke eeuwigheidswaarde dat een Gimmick of een Vals licht
eversellers worden die steeds nieuwe groepen lezers vinden?
Ook ik
heb, bij uitzondering, gehoor gegeven aan de plots opgeroepen nieuwsgierigheid
naar het werk van een overleden auteur. Ik had al een tijd niets meer van Zwagerman
gelezen. Zes sterren lag nog op de
stapel. Ik hoefde niet dringend andere boeken voor mijn werk te lezen. En zijn
laatste roman, uit 2002, gaat over zelfmoord. In het licht van de intens
treurige en tragische doodsoorzaak, die ik uiteraard ook niet had zien
aankomen, maakte dat Zes sterren
onweerstaanbaar.
Vooropgesteld:
Zwagerman was een zeer getalenteerd schrijver. Ook deze roman is met een
heerlijke schwung geschreven. Je glijdt door het boek. Het is slim
geconstrueerd, waarbij Zwagerman via de verschillende personages om
zelfmoordenaar Siem heen de verschillende manieren laat zien hoe je op een dergelijke
daad kunt reageren. En het is mooi hoe hij nalaat een verklaring te bieden. Het
is een raadsel waarom Siem er een eind aan heeft gemaakt en een raadsel blijft
het. Er zijn talrijke aanwijzingen en indicaties waarom hij het heeft gedaan,
maar geen enkele combinatie telt op tot een zinvolle conclusie. Het is
onmogelijk in Siems ziel te kijken.
Zwagerman
illustreert Siems uiteindelijke onkenbaarheid mooi via zijn beroep. Hij gaf een
tijdschrift over hotels uit. Het blad leek objectieve informatie te bevatten,
maar was in werkelijkheid een advertentiefuik. Recensies waren dus te koop. Zo
wendt iedere tekst in het blad, waarvan Zwagerman er enkele citeert, alleen
maar iets voor. De werkelijkheid die het stuk pretendeert te beschrijven blijft
onzichtbaar. Precies zoals Siem zich kon presenteren zoals hij wilde, zonder
dat een buitenstaander wist hoe zijn gedrag zich verhield met wat hij dacht of
voelde.
Heeft Zes sterren daarmee eeuwigheidswaarde?
Wat me weer opviel is een zekere bleekheid van Zwagermans stijl. Zijn
formuleringen, zijn metaforen, zijn toon – het is te gewoontjes, het mist een
extra dosis peper. Ook is het boek zeer nadrukkelijk gesitueerd in het
werkelijk bestaande Nederland van 2002. Dat maakt het in bijvoorbeeld de
beschrijvingen van een nieuwbouwjeugd van de jaren 1980 of de omgang met gsm's nu
al enigszins gedateerd. Hoe moet dat over 25 jaar?
Dus
nee: nu Zwagerman er niet meer is om op een of andere manier Zes sterren onder de aandacht te
brengen, heeft De Arbeiderspers de voorgoed laatste druk van dit boek opgelegd.
Zonde, gezien de vele kwaliteiten die de roman beter maakt dan het gros van de romans die verschijnen, maar het is niet anders.
UPDATE In de Bestseller 60 van deze week staan maar liefst vier Zwagerman-titels. Naast zijn nieuwste boek (op 8) volgen zijn bekendste werken Gimmick (24), Vals licht (48) en een eerdere essaybundel over kunst Alles is gekleurd (60).
UPDATE In de Bestseller 60 van deze week staan maar liefst vier Zwagerman-titels. Naast zijn nieuwste boek (op 8) volgen zijn bekendste werken Gimmick (24), Vals licht (48) en een eerdere essaybundel over kunst Alles is gekleurd (60).
Zie ook:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten