Atlas
Contact geeft schrijvers met een eigen inlogcode voor CB Analytics inzicht in
de verkoop van hun boeken. Eind deze maand start een pilot met twintig auteurs.
Directeur
Mizzi van der Pluijm van de uitgeverij noemt het in een persbericht 'de hoogste
tijd' dat deze service wordt geïntroduceerd. Commercieel directeur Rianne
Blaakmeer legt in een nadere toelichting uit dat auteurs vaak informeren naar
hun verkoopcijfers. 'En dan gaven we die altijd. We zijn open en transparant.
Het zijn immers hun boeken. Maar deze service is veel makkelijker. Muzikanten
konden dit al veel langer. Eigenlijk lopen we in het boekenvak achter.'
In
de pilot krijgen de testauteurs toegang tot de verkoopcijfers van al hun titels
in elk beschikbare verschijningsvorm, zowel op dag-, maand- en jaarniveau. Ook
kunnen ze zien welke boekhandels hun boeken verkopen. 'Als ze dan ergens
optreden of komen signeren, kunnen ze via Analytics van CB zien of dat effect heeft.
Of hoe een boekhandel waarmee ze een speciale relatie mee hebben het doet met
hun titel(s)', zegt commercieel manager digitale diensten Susan Breeuwsma van
CB. Na het doorvoeren van eventuele veranderingen krijgen alle Atlas
Contact-auteurs een eigen inlogcode.
Het
idee voor de nieuwe service bedacht de uitgeverij nog maar kort geleden. Een
maand of twee, schat Blaakmeer. 'Even dachten we nog aan een aparte app, maar
CB heeft alle gegevens in Analytics. Konden zij dat niet aanpassen voor
auteurs? Toen bleek dat CB deze service al op een lijstje had staan van
mogelijke diensten om te bespreken met uitgevers. Zij waren dus heel blij met
ons belletje. En nu reageren auteurs heel enthousiast. Ik heb echt nog geen
negatief geluid gehoord.'
Breeuwsma
bevestigt dit verhaal. 'Maar het idee wordt natuurlijk veel sterker als de
vraag rechtstreeks vanuit een uitgever komt. Omdat wij de toegevoegde waarde
van dienst zien en de uitgever vaart wilde maken, hebben we de ontwikkeling
ervan naar voren gehaald. Omdat het in potentie een zeer mooie dienst is, is
het ook leuk om te ontwikkelen. Ik weet uit mijn eigen tijd bij een uitgeverij
hoe vaak auteurs bellen over verkoopcijfers, dus veel uitgevers zouden er
gebruik van kunnen maken. Hebben straks duizenden auteurs een inlog? Dat durf
ik niet te zeggen. Laten we eerst de pilot afwachten. Dan zien we wat de
behoefte van auteurs precies is en hoe ze daadwerkelijk van de mogelijkheden
gebruik maken.'
Atlas Contact betaalt CB voor de inlogcodes. Blaakmeer noemt geen concreet bedrag, maar ook over de opbouw van de kosten is in dit stadium moeilijk iets te zeggen. Wordt het een vast bedrag per inlog? Een totaalbedrag gerelateerd aan de omzet van uitgeverij of auteur? Een andere vorm? Ook daar zal de pilot meer duidelijkheid over moeten geven.
Atlas Contact betaalt CB voor de inlogcodes. Blaakmeer noemt geen concreet bedrag, maar ook over de opbouw van de kosten is in dit stadium moeilijk iets te zeggen. Wordt het een vast bedrag per inlog? Een totaalbedrag gerelateerd aan de omzet van uitgeverij of auteur? Een andere vorm? Ook daar zal de pilot meer duidelijkheid over moeten geven.
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 3 feb)
Zie ook:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten