Uitgever Joost Nijsen van Podium kan zes jaar na
diens vorige roman eindelijk weer een nieuwe Kluun
presenteren. Hij mikt op een verkoop van minimaal 100.000 exemplaren van DJ.
Ook de unieke krascode om een gratis e-boek te downloaden moet daaraan
bijdragen.
Stond afgelopen week volledig in het teken van één
boek?
'Nee. In het teken van drie boeken. Dat zeg ik niet
om tactische redenen, dat was echt zo. Vorige week zondag presenteerden we in
Broese de biografie van Paul Verhoeven. En aanstaande dinsdag organiseren we
een Truman Capote-avond in Paradiso omdat wij voor het eerst al zijn korte
verhalen in vertaling brengen. Iedere keer als je zoiets bedenkt blijkt dat er
heel veel meer bij komt kijken. Breng maar eens een paar honderd man op de
been.'
Maar meer dan tachtig procent van je tijd ging op
aan Kluun?
'O, zeker. Al een half jaar lijkt het alsof we hier
twee BV's hebben: Podium en de nieuwe Kluun. Zeker de laatste maanden gaat zo
wat de helft van de tijd op aan de voorbereiding van DJ.'
Waar ging al die tijd deze week inzitten?
'We hebben nog nooit zo'n campagne gevoerd. De free
publicity, die we hebben uitbesteed aan Ruth Bergmans, leidde alleen al tot 45
interviews. Ongekend. Ik had vrijdagochtend een schorre Kluun aan de lijn: hij
had zich helemaal hees geluld. Voor ons vergt dat veel aan follow-up: voor
fotografie, het bepalen van de timing van al die interviews met recensies,
etcetera. En dan hebben we natuurlijk een massieve betaalde campagne. Zo hebben
we voor de boekhandel een heel fraaie, brandweerrode display laten maken. Hoog
en slank. Overigens geïnspireerd op de display van Herman Kochs De greppel.
Ik sms-te er deze week een foto van aan diens uitgever Chris Herschdorfer van
Ambo|Anthos. Hij sms-te terug: voordelig voor jou dat de producent de
stansmessen al had liggen. Grappig!'
Is zo'n campagne voor Kluun nodig? Is hij zes jaar
na Haantjes uit de aandacht weggezakt?
'Toen in het najaar duidelijk was dat Kluun zijn
draai had gevonden met dit boek hebben wij meteen besloten dat we niet gaan
wachten op wat komen gaat. We gaan heel Nederland vol pleisteren met dit boek.
Dat is de paradox: juist met potentiële bestsellers moet je gas geven en
maanden lawaai blijven maken. Ambo|Anthos doet dat heel goed. Atlas Contact
ook. En dus gaven we een behoorlijke nulde-druk-oplage weg aan boekverkopers,
prijken we langs de snelweg op digitale reclamemasten, hangen we tot diep in de
zomer spectaculaire affiches bij alle dance-festivals en meer. DJ staat
trouwens ook een half jaar op de vrachtwagens van drukkerij Wilco/Wöhrmann. Een
cadeautje van hen.'
Blijft de vraag: is Kluun weggezakt?
'Nee. Zo'n succes als Komt een vrouw bij de
dokter zal nooit meer voorkomen. Dat verscheen in een boekenmarkt die nooit
meer zal pieken als toen. Ik weet nog dat we 140.000 exemplaren van Haantjes
destijds bescheiden vonden, maar nu mikken we eerst maar eens op 100.000
exemplaren. De markt is gewoon totaal veranderd. En we weten allemaal dat
vrouwen de markt bepalen: die vallen misschien eerder voor ontroering, zoals in
Komt een vrouw bij de dokter, dan voor de lach en de stomp van DJ.
Maar we zijn hier wel bijzonder optimistisch, omdat we merken dat het boek
werkt. Tommy Wieringa appte Kluun dat hij het zo'n spectaculaire roman vindt.
Armin van Buuren is zo enthousiast dat hij dinsdag samen met Kluun bij RTL
Late Night wil zitten. Maar dat moet ik eigenlijk niet zeggen. Eerst de
recensies afwachten.'
Wat is de oplage van de 1e druk?
'40.000 exemplaren. Ongeveer de helft daarvan is
ingekocht door de boekhandel. Daarboven zet Aldipress er 5000 weg bij de Jumbo,
Shell-stations en dergelijke kanalen. Overigens hebben we van het omslag alvast
10.000 exemplaren laten drukken, vanwege de productietijd van de unieke
krascode die erop zit om het e-boek dat iedereen er gratis bijkrijgt te kunnen
downloaden.'
Dus op welke plek staat DJ in de
eerstvolgende Bestseller 60?
'Het boek verschijnt officieel maandag, de
Bestseller 60 sluit volgens mij op zondag. Maar het is waar: omdat Volkskrant
magazine dit weekend het eerste grote interview heeft leidden we het boek
afgelopen week al richting boekhandel. Vrijdag stuurde Remco Houtepen van
boekhandel Venstra een foto van een halflege display. Laat ik toch voorzichtig
zijn. Ik denk dat DJ op slag in de Bestseller 60 staat, maar met en
halve verkoopweek misschien eerst onderin.'
Willen al die kopers ook per se het e-boek bij het
p-boek?
'Het zal moeten blijken. Het is een experiment. Ik
denk wel dat het multimediaal gebruik is toegenomen. Je leest 's avonds in bed
en als je de volgende ochtend in de trein stapt, lees je digitaal verder. Ik
denk dat een gratis e-boek erbij voor deze groep een fijne extra mogelijkheid
is. En in gezinnen kunnen twee mensen tegelijk lezen: op papier en digitaal.'
Is het dan primair service aan de consument of
verwacht je er ook extra aan te verdienen?
'Aanvankelijk kost het me meer. De krascode en het
leveren van het e-boek vanuit CB verhoogt de kostprijs met een paar dubbeltjes.
Bij zo'n hoge oplage doet dat niet zo'n pijn. Maar ik geloof wel dat het de
kans op omzet verhoogt. Dat het het boek aantrekkelijker maakt. Nu hebben we
nog het voordeel dat we de eerste zijn die zoiets met een A-roman doet. Ik denk
dat het over een paar jaar totaal vanzelfsprekend is. Dan doet iedereen dit.'
De eerste, zeg je. Maar zo uniek is het toch niet?
'Toch wel, volgens mij. Bij Das Mag kun je
bijvoorbeeld op hun site het boek plus e-boek kopen. De Correspondent heeft het
ook gedaan. Heel vooruitstrevend. Maar wie hun boeken in de winkel koopt, heeft
alleen het boek. Andere uitgevers hebben wel eens een gratis e-boek weggegeven
– wij bijvoorbeeld Wanneer de mieren schreeuwen van Alex Boogers. Maar
een unieke code in het boek om een digitaal exemplaar te downloaden? Ik heb
alleen in de Belastinggids of zulke boeken wel eens een code gezien. Dat was
weer geen unieke code.'
Het komt wat bangig over: een onzichtbare krascode.
Je houdt piraterij zo toch niet tegen?
'Nee. Ons standaard watermerk-drm houdt ook niet alles tegen. Maar ik
wil het illegaal gebruik op z'n minst zo veel mogelijk bemoeilijken. Helpt dit
dan? Ik ben toch optimistisch. Illegaliteit heeft overal in Europa, ook in
Nederland, kunnen groeien omdat e-boeken zo moeilijk toegankelijk waren.
Uitgevers maakten geen e-boeken. Of ze hielden de prijs idioot hoog: 80% van de
papieren prijs. Nu e-boeken steeds makkelijker te kopen, te downloaden en te
lezen zijn geworden, is ook de bereidheid om te betalen groter. Goed, op
dancefestivals zullen mensen zijn die de affiches zien, het boek willen hebben,
maar bij wijze van spreken niet eens weten waar een boekhandel is. Die
downloaden misschien illegaal, zoals ze ook illegaal muziek luisteren en film
kijken. Maar dat zijn toch meestal niet-kopers.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 12 feb)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten