Hoe ervaren schrijvers de boekhandels, uitgevers en
boekenvakorganisaties waar ze mee samenwerken? Uitgeverij Atlas Contact stelde een ton beschikbaar aan Bert Wagendorp, wiens nieuwe roman Masser Brock vorige week verscheen, voor de redactie en marketing van de opvolger van het uiterst
succesvolle Ventoux.
Hoe zet de
uitgeverij uw eerste roman na uw grote bestseller in de markt?
'Atlas Contact pakt het groot aan. Veel interviews en een
speciale ‘Masser Brock-krant’ als bijlage bij de Volkskrant, mijn eigen krant. Er is veel aandacht voor de
boekhandels en de boekhandelaren, iets wat ik zeer toejuich. Ik hou mijn hele
leven al van boekhandels, het zijn mijn favoriete winkels. Als ik in het
buitenland ben, is een boekwinkel zoeken het eerste wat ik doe. Het zijn
plekken van rust en bezinning, vaak met bevlogen mensen. Als ik een bijdrage
kan leveren aan het voortbestaan ervan, gewoon door er een middag of avond te
gaan zitten, dan doe ik dat graag. Boekhandelaren hebben vooruitexemplaren
ontvangen, er is een lange signeer- en interviewtoer gepland. Verder komen er
radiospots, posters, advertenties en andere uitingen. Het maakt dat ik het even
erg druk krijg, maar dat heb ik er graag voor over. Ik heb veel energie
gestoken in het schrijven van Masser
Brock, dan vind ik het logisch dat ik ook mijn best doe om het boek de
wereld in te helpen. Ik schrijf graag, maar ik wil ook graag gelezen worden.'
Heeft Masser Brock eenzelfde
bestsellerpotentie? Hoe managet de uitgeverij uw verwachtingen?
'Het
is eerder andersom, ik probeer de verwachtingen van de uitgeverij te managen en
zo mezelf te behoeden voor al te overspannen verwachtingen, ter voorkoming van
teleurstelling. De uitgever zet in elk geval vol in op een bestseller. Maar
zoals je weet is een bestseller moeilijk te plannen. Dat is maar goed ook,
anders was de verrassing eraf. De eerste druk van Ventoux bedroeg 2000 exemplaren, dus daarvan was de verwachting niet
zo hoog. Inmiddels zijn er geloof ik 160 duizend verkocht, het buitenland niet
meegerekend.'
Klassieke
vraag: hoe was het om na zo'n succes een nieuwe roman te schrijven?
'Masser Brock is
mijn tweede roman, Ventoux heeft me
het zelfvertrouwen gegeven dat ik dit genre aankan. Van extra druk was geen
sprake. Ik ken de verhalen over ‘de tweede roman’ en hoe moeilijk dat is. Wat
het gemakkelijker maakt, is dat ik niet hoef te leven van de boeken die ik
schrijf. Ik heb mijn baan bij de krant en voorlopig wil ik die nog wel even
houden – in tegenstelling tot Masser Brock, die dus niet in alle opzichten mijn
alter ego is. Ik heb Masser Brock in
de eerste plaats geschreven omdat ik er een ongelooflijk plezier aan beleef om
achter mijn laptop een eigen wereld te scheppen.'
Zorgden
tussentijdse uitgaven als de novelle Een
zaterdagmiddag misschien ook voor voldoende afstand?
'De afstand tot Ventoux
was er door de tijd: het is inmiddels bijna vier jaar geleden dat dat boek
verscheen. Dat is ruim voldoende om dat avontuur achter me te hebben
gelaten. Een zaterdagmiddag was een
min of meer toevallig tot stand gekomen verhaal, dat ik niet nodig had om me
los te maken van Ventoux – ik hoef me
helemaal niet los te maken van Ventoux,
want dat boek heeft me heel veel gebracht en ik kijk er altijd dankbaar naar,
in de boekenkast.'
En hoe
heeft de uitgeverij u daarbij geholpen?
'De
uitgeverij heeft me geholpen met een erg goede redacteur, Bertram Mourits, en
een geweldige eindredacteur, Emile Brugman. Plus een heel team van enthousiaste
mensen die zich allemaal heel betrokken toonden en hun best deden.'
Merkt u dat
u na een bestseller een andere status hebt gekregen binnen Atlas Contact?
Ja,
natuurlijk merk je dat. Zoals ikzelf meer zelfvertrouwen heb gekregen door Ventoux, zo heerst er bij de uitgeverij
ook de overtuiging dat mijn boek een groot publiek kan bereiken. Masser Brock is voor hen een belangrijk
boek, ook puur vanuit commercieel oogpunt. Ventoux
was dat aanvankelijk veel minder, ze waren ook heel tevreden geweest als er
maar vijfduizend van waren verkocht.'
Uw uitgever Mizzi van der Pluijm vertelde ruim een jaar geleden dat u een budget van eenton hebt gekregen om uw eigen team samen te stellen. Hoe is dat zo gekomen?
'Dat
bedrag, waar ik zelf wel van opkeek, is voortgekomen uit de onderhandelingen
die mijn agent Marieke Verhoeven en ik met Atlas Contact hebben gevoerd. Maar
het is niet zo dat we dat als eis hebben gesteld, het voorstel kwam van
directeur Mizzi van der Pluijm en marketingdirecteur Rianne Blaakmeer. En ik
heb overigens niet mijn eigen team samengesteld. Gelukkig niet, ik had het druk
genoeg met het schrijven. Ik heb alleen gevraagd of ik, net als met Ventoux, weer kon samenwerken met Emile
Brugman, want dat was me heel goed bevallen. Verder heeft de vaste groep mensen
die zich bij Atlas Contact bezig houdt met pr, marketing etc. ook Masser Brock voor zijn rekening
genomen. En, zoals gezegd, volledig naar genoegen. In de pr-fase heb ik
mijn Volkskrant-collega Jos Collignon
gevraagd of hij voor de speciale krant een tekening kon maken. Dat heeft hij
gedaan en dat kon natuurlijk mede door het budget dat de uitgeverij voor het
boek heeft vrijgemaakt. De samenwerking met Atlas Contact is dus wel
intensiever, maar niet wezenlijk anders dan bij Ventoux het geval was.'
Atlas Contact gaat haar auteurs inzage geven in de verkoopcijfers. Vindt u dat een
goed initiatief?
'Zeker.
Tot dusver deden uitgeverijen daar nogal schimmig over. Daar willen ze bij
Atlas Contact vanaf, en dat is goed. Het versterkt het vertrouwen, en alles wat
het vertrouwen versterkt is oké.'
Atlas
Contact bedankt nu ook lezers in herdrukken die fouten hebben gecorrigeerd of
relevante aanvullingen hebben aangedragen. Een goed idee?
'Een
heel goed idee. Ze hebben Masser Brock
ook al voor publicatie naar een soort panel van geselecteerde lezers gestuurd.
Het is goed om lezers erbij te betrekken, ik heb in mijn contacten met lezers
rond Ventoux gemerkt hoeveel kennis
en inzicht daar zit. Ik leer bij elke bijeenkomst nieuwe dingen over mijn eigen
boek. De uitgeverij wil een intermediair zijn tussen schrijvers en lezers, dan
is het ook logisch dat ze ernaar streven de lezer meer te laten zijn dan een
boekenkoper.'
(Eerder verschenen op Boekblad.nl, 15 feb)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten