donderdag 11 oktober 2018

Wanda Gloude start twee uitgeefbedrijven (Boekblad)

Wanda Gloude, oud-uitgever van Ambo|Anthos, is terug in het boekenvak. Met twee bedrijven: Gloude publishing (een uitgeverij van papieren boeken) en Out of the Book (voor innovatieve projecten voor het verspreiden van verhalen).

Gloude publishing gaat tien boeken per jaar brengen in alle mogelijke genres. 'Fictie en non-fictie, mannen en vrouwen, literair en commercieel –  het wordt heel breed', licht Gloude toe. 'Aan mijn naam kleeft misschien het genre thrillers of vrouwenfictie, maar ik sta open voor alles wat kwalitatief uitmuntend is binnen zijn eigen genre. Ik denk ook niet dat dat ten koste gaat van het profiel van de uitegeverij. Kijk maar naar andere uitgeverijen: bijna niemand doet meer aan specialisaties. Nu op dit moment non-fictie goed gelezen wordt, zou het toch ook gek zijn om te zeggen: ik doe alleen fictie.'
Titels en auteursnamen wil Gloude nog niet zeggen. Die volgen in november, als de voorjaarsaanbieding wordt geopenbaard. Wel heeft ze inmiddels zes projecten onder handen, waarvan er drie zo ver gevorderd zijn 'dat ze naar de zetter kunnen'. Of daar ook auteurs bij zitten, die ze in haar vijf jaar bij Prometheus Bert Bakker en zeventien jaar bij Ambo|Anthos heeft begeleid, laat ze ook in het midden. 'Het zijn wel allemaal oorspronkelijk Nederlandstalige boeken. Ik focus me vooralsnog niet op vertaald.' 
In Out of the Book gaat Gloude daarnaast verhalen op alle mogelijke manieren exploiteren anders dan op papier. Om te illustreren wat dat inhoudt, wijst ze – zonder concreet te kunnen worden – op een project van een debutant waarover ze in onderhandeling is met een streaming dienst. 'Inhoudelijk is het supergoed. Maar in de boekhandel is heel veel concurrentie. Dus als je het op papier brengt, wordt het misschien amper ingekocht en liggen er straks als je geluk hebt driehonderd exemplaren in de winkel. Dan is een serie onder brengen bij een streaming dienst interessanter, bijvoorbeeld specifieke genrefictie is als e-boek en luisterboek erg populair.'
Beide bedrijven heeft Gloude opgezet nadat ze er ongeveer anderhalf jaar uit is geweest. 'De boekenwereld verzakelijkt steeds meer', vertelt ze daar nu over. 'Ik was te veel bezig met winstmarges en rendementscijfers. Ik werd daar niet creatiever van. Ik ging er niet beter door acquireren. Ik wilde mezelf daarom opnieuw uitvinden. Maar niet door er alleen tijdelijk uit te gaan en weer terug te keren bij Ambo|Anthos, omdat ik dan tóch auteurs van alles zou beloven. Ik moest echt los komen van mijn werk. Dus toen ik een advertentie zag voor vrijwilligers voor een leesbevorderingsproject in Suriname, dacht ik: dit is het en nam ontslag.'
Eerst zat Gloude drie maanden in Suriname, daarna een langere periode. Aanvankelijk dacht ze vooral na over het opzetten van Out of the Book. 'Ik wilde het boekenvak vernieuwen. Ik kon wel een uitgeverij opzetten, maar dan zit je al gauw aan bijvoorbeeld die verplichting om drie keer per jaar een aanbieding te brengen. Ik realiseerde me dat het bij alle concurrentie steeds moeilijker is om auteurs de plek in de boekhandel te geven die ze verdienen. Tegelijk zijn er steeds meer technieken waarmee je verhalen naar lezers en dus ook luisteraars en kijkers kunt krijgen.'
Toen ze echter contacten opbouwde met auteurs, begon het toch te kriebelen om zelf iets te doen met deze manuscripten. 'Dan is het misschien logisch om als agent of zelfstandig redacteur te beginnen, maar zo zit ik niet in elkaar. Ik vind het leuk om meer te doen dan alleen de redactie, ik houd van het hele proces van boeken maken. Ik wil daarom over alle aspecten meedenken en vind het ook leuk te ondernemen. Bovendien kun je ook als zelfstandige veel makkelijker dan vroeger een uitgeverij beginnen. Voor alle taken heb je gespecialiseerde zzp'ers. Zonder Maarten Richels New Book Collective zou ik het bijvoorbeeld nooit hebben aangedurfd, omdat ik die tak van het boekenvak niet beheers.'
Op deze manier denkt Gloude de noodzakelijke stappen te kunnen zetten om het boekenvak te veranderen. 'Bij grote bedrijven zijn de overheadkosten te groot. Je vergadert ook te veel, terwijl je als uitgever gewoon uitvoerend bezig moet zijn. Met aandacht geven aan auteurs, met het begeleiden van boeken. Daarom is het ook zo goed om met allemaal freelancers te werken, dan weet je zeker dat iedereen die je aantrekt – voor ieder project anderen, als het project daarom vraagt – ook echt betrokken is en het boek van a tot z leest en zich er volledig voor inzet.'
Ze verzet zich daarbij tegen de tamelijk 'conservatieve' houding in het vak. 'Tijdens mijn afwezigheid protesteerden boekhandels tegen de Kobo Original die Linda Jansma had geschreven. Zij zagen dat als concurrentie. Nee, dat is reclame. Tegen de tijd dat de boekuitgave hiervan verscheen, had de titel zich al bewezen. Iets soortgelijks geldt voor het verzet tegen illegale e-boeken. Naar mijn overtuiging is er nu eenmaal een groep lezers die weinig betaalt. Vroeger gingen die naar de bibliotheek, nu downloaden ze illegaal. Concentreer je daar dus niet op.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 8 okt)

Geen opmerkingen: