dinsdag 2 oktober 2018

QFM Bookcard brengt fysieke product voor digitale boeken (Boekblad)

Een plastic kaart met een downloadcode voor een leesfragment, e-boek of luisterboek. Dat biedt het nieuwe bedrijf QFM Bookcard, dat inmiddels heeft samengewerkt met Prometheus en De Bezige Bij.

De basis voor QFM Bookcard ligt in de muziek. Oprichter Fabian Schrama is zelf muzikant. Toen hij merkte dat de verkoop terugliep van de cd's die hij in eigen beheer had uitgegeven, stond hij voor de keus: muziek alleen digitaal uitbrengen via iTunes en Spotify, zoals veel collega's doen, of een alternatief bedenken? 'Want ik vond het toch jammer dat ik na een show niets fysieks kon bieden aan mensen die iets wilde kopen. Ik kon alleen verwijzen naar internet', zegt Schrama.
Zo ontstond de QFM Soundcard: een mooi vormgegeven plastic kaartje – formaat bankpas – met een unieke code, die leidde naar een downloadpagina. Schrama: 'Heel simpel eigenlijk, maar wel een oplossing met grote promotionele waarde. Binnen de kortste keren werd ik gevraagd door andere muzikanten of ik ook hen voor iets kon maken en ontstond dit bedrijf. Na een jaar hebben mijn businesspartner en ik 23 klanten en hebben we zo'n 18.500 kaarten en QFM Soundcoasters – bierviltjes met hetzelfde principe – verkocht.'
Zo leerde ook Martijn Willemsen, sales manager van Prometheus, de kaart kennen. Hij was bassist in de band van Schrama. 'Boekhandelaren gaan op beurzen met tassen vol boeken mee naar huis', vertelt hij. 'Het leek de uitgeverij daarom interessant en origineel om voor Over het spoorvan Eva Keuris [een literaire thriller die vorig jaar verscheen] een kaart mee te geven, waarop een leesfragment stond. Dat zette ons aan het denken.'
Inmiddels is ook De Bezige Bij klant. Eerder dit jaar kregen klanten van onder andere de Bruna bij aankoop van een verwant boek een kaart met een leesfragment van De heilige Rita. 'En voor dit najaar kunnen mensen van een titel – ik kan nog niet zeggen welke – de audioboekversie in de winkel kopen. Het kaartje krijgt een verpakking zodat ze in de winkel verkocht kunnen worden. De unieke code op kaartje leidt dan niet naar een downloadpagina, maar naar een app die wij creëren waar je de titel kunt luisteren.'
De grootste klanten in de boekwereld is vooralsnog echter de selfpublishing-markt. 'Met name coaches, motivational speakers en dergelijke hebben vaak een boek dat ze verkopen bij hun seminars. Maar dat zijn e-boeken, dus die hebben hetzelfde probleem dat ze tijdens de bijeenkomsten niets fysieks kunnen aanbieden. Onder andere Emile Ratelband heeft nu onze kaarten. Hij geeft ook seminars in de VS en hoeft daarom, zo heeft hij ooit verteld, geen koffer vol boeken meer mee te nemen.'
Nieuw is het idee van QFM Bookcard niet. In 2012/2013 had je de Qinqo-kaart op de markt, die in displays met maximaal 36 verschillende kaarten in een groot aantal RDC- en AKO-winkels werd verkocht. Ondanks dat ook werk van topauteurs als Geert Mak en Saskia Noort via de kaarten te koop waren, liep de verkoop achter bij de verwachtingen, waardoor Qinqo niet snel genoeg zijn investeringen kon terugverdienen en in september 2013 faillissement moest aanvragen.
Schrama kende de Qinqo-kaart niet, maar hij sluit niet uit dat het bedrijf zijn tijd te ver vooruit was. 'De e-boekmarkt is veel groter dan destijds en audioboeken hebben een enorme vlucht genomen, waarbij uitgeverijen als De Bezige Bij en A.W. Bruna naar manieren zoeken om ze ook op andere manieren te verkopen. Storytel is groot, maar als je daar een boek wilt luisteren, moet je gelijk een abonnement nemen. Niet iedereen wil dat.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 26 sep)

Zie de verhalen over Qinqo: een en twee.

Geen opmerkingen: