Leid je aan verveling, nostalgie of wanhoop? Het
lezen van literatuur kan iedere klacht genezen. Aflevering 3 in een serie
voorpublicaties uit De boekenapotheek, dat in oktober 2013 bij uitgeverij Podium verschijnt.
***
Ambitie, te veel
Kaas – Willem Elsschot
Sommigen
kampen met een tekort aan ambitie, anderen met een teveel. Wie zijn vingers
uitrekt naar de hemel, zo leert de grondlegger van het taoïsme Lao Tse (zesde
eeuw voor Christus), moet zijn voeten stevig op de grond houden. Wanneer je je
talenten overschat, loop je het gevaar alles te verliezen.
Dit
overkwam Frans Laarmans bijna. De kantoorklerk bij de General Marine and
Shipbuilding Company in Antwerpen laat zich door een vriend verleiden om
handelaar in kaas te worden. Hij geeft zijn carrière deze wending om zich thuis
te voelen in een welgesteld gezelschap van juristen, dokters en kooplieden, dat
keuvelt over luxe auto’s en elitaire vakantiebestemmingen. Laarmans walgt van
kaas, maar zoals zijn vriend hem zei: ‘Kaas marcheert altijd, want eten moeten de
mensen toch.’ Het is een product waar je slapend rijk van wordt.
Zodra
hij zich in het chique gezelschap kan laten voorstellen als ‘meneer Laarmans,
groothandel in voedingswaren’ is hij eigenlijk al tevreden. Hoewel hij zich
ziek heeft gemeld op zijn werk om zijn bedrijf op te bouwen, besteedt hij zijn
tijd uitsluitend aan het inrichten van zijn kantoor. Hij laat briefpapier
ontwerpen, een telefoonlijn aanleggen, en piekert over de naam – om uit te
komen bij het even megalomane als waanzinnige General Antwerp Feeding Products
Association (de ‘Gafpa’). Dat hij de twintig ton volvette kaas ook moet
verkopen bedenkt hij zich pas als de gigantische container uit Amsterdam is
geleverd.
Dan
blijkt zijn ijdelheid hem in de val te hebben gelokt. Hoe kan hij ooit zo veel
kaas op de Belgische markt wegzetten? Hij durft er zelf niet mee te leuren.
Stel je voor dat hij collega’s van de scheepswerf tegenkomt. De agenten die hij
aanstelt, blijken ongeïnteresseerde beunhazen. Ten einde raad volgt hij wat nu
een salestraining zou heten, en bezwijkt hij bijna voor de verleiding te
frauderen. ‘Waarom heb ik het gedaan,’ vraagt hij zich wanhopig af. ‘Ik heb
nooit verlangd kaas te verkopen. Kaas gaan kopen in de winkel vind ik al erg.’
Laarmans
komt er nog genadig vanaf. Een van zijn agenten blijkt toch een mega-order voor
de kaas te hebben binnengehaald, waarna hij het aandurft om zijn Nederlandse
leverancier te melden dat hij om gezondheidsredenen niet door kan werken. Laat
deze arme man niettemin dienen als waarschuwing. Het maximale uit jezelf halen
is goed, inzien waar je grenzen liggen is beter.
(Eerder gepubliceerd in BOEK 4, 2013)
Zie ook aflevering 1 en 2 van deze reeks
voorpublicaties en deaankondiging van het boek.
Zie hier hoe Elsschot óók wordt gebruikt – als citymarketing.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten