vrijdag 12 februari 2016

AKO neemt voorsprong met combinatie on- en offline winkelen (Inct)

AKO introduceert sinds 1 januari in steeds meer winkels een digitale boekentipper. Klanten kunnen nu al in vijf vestigingen ter plekke via een eenvoudig zoeksysteem op een computer op maat gesneden adviezen krijgen. Dankzij de metadata van Bookarang.

AKO neemt een voorsprong in de combinatie on- en offline boekwinkelen. Daarvan is directeur Sjaak Mark overtuigd. Andere winkels hebben misschien een scherm neergezet waar consumenten niet voorradige boeken kan bestellen. Maar dat is alleen maar toegang bieden tot een webshop. Daar kan een consument ook 's avonds op zijn tablet naartoe surfen. AKO gebruikt de schermen in haar filialen om de consument te gidsen door het enorme aanbod en een op zijn behoefte afgestemde tip te geven.
 Dat is de kern van de samenwerking die AKO is aangegaan met boekenadviesdienst Bookarang, dat eind vorig jaar nog de Renew the Book-competitie van de Groep Algemene Uitgevers (GAU) won. In september begon een pilot in de nieuwe winkel in Lounge 2 van Schiphol. Sinds 1 januari zijn ze ook te vinden in de stationswinkels van Tilburg, Utrecht (twee) en Zwolle. Later dit jaar volgen ze in ieder geval ook in veertien andere stationswinkels die momenteel worden omgebouwd naar de nieuwe winkelformule 'AKO voor nu'. In Lounge 2 staan vier schermen, in alle andere winkels een.
De consument krijgt als eerste de keuze tussen 'zoek een boek dat bij je past' en 'zoek een boek uit onze toplijsten'. In geval hij de eerste optie kiest, kan hij kiezen tussen 'een boek nu meenemen' en 'een boek nu bestellen'. Dat betekent dat de tips die hij verderop krijgt óf wordt beperkt tot de actuele winkelvoorraad óf tot de totale database van ruim 20.000 boeken die Bookarang heeft voorzien van tientallen tags. Ook is het mogelijk om te bestellen uit de totale voorraad van CB.
Zie verder op Inct – en wel hier (alleen voor leden)

Geen opmerkingen: