Twee weken nadat het streaming
kinderboekenplatform Booqees live is gegaan zijn er 1100 accounts aangemaakt.
Dat zegt
directeur Pieter Havermans van Booqees. 'Bij ons kun je het platform de eerste
14 dagen gratis proberen. Dus hoeveel betaalde abonnementen hieruit zullen
voortvloeien, zal de komende tijd duidelijk worden.' Booqees kost 6,99 euro per
maand. Deze prijs is gebaseerd op eerder onderzoek van Boekenwolk, dat vorig
jaar door Booqees werd overgenomen, en op de wens om goedkoper te zijn dan
andere e-boekplatforms als Bliyoo (14,95 per maand) en Kobo Plus (9,95 per
maand).
Booqees
heeft het platform vooralsnog alleen onder de aandacht gebracht met een
persmailing. Wel staan verschillende partnerships met uitgeverijen en merken op
het programma, waar Havermans echter nog niets over kan vertellen. Een campagne
op tv, zoals toen na de softlaunch spotjes rond Het Sinterklaasjournaal werden uitzonden, is niet uitgesloten. 'We
zoeken het eerst vooral online. Met banners – vooral mobiel, omdat dat
tegenwoordig verreweg de hoogste conversie oplevert. En met aandacht rond
andere platformen, zoals Voorleesvrijdag, dat ook van ons is, en ons
Youtube-kanaal, waarvoor we veel videocontent willen maken.'
Het
aanbod bevat op dit moment 'ruim duizend titels' in een breed aantal genres.
Die zijn afkomstig van bijna alle kinderboekenuitgeverijen. Zoals Booqees
opsomt in een persbericht: Leopold, Holland, Kluitman, Querido Kind, Ploegsma,
De Eenhoorn en Zwijsen. Opvallende afwezige zijn de uitgevers van momenteel de
populairste series: Leven van een loser,
Dagboek van een muts (beide De
Fontein), De waanzinnige boomhut
(Lannoo) en diverse Stilton-reeksen (De Wakkere Muis).
Havermans:
'Met allerlei partijen zijn we in gesprek, zoals De Fontein en De Wakkere Muis.
Wij vonden nu dat we genoeg aanbod hadden, ook goed verdeeld over de
verschillende leeftijdscategorieën, om te starten. Maar we verwachten snel door
te groeien naar meer dan 2000 titels aan het einde van dit jaar. Al is dat ook
afhankelijk van andere factoren. Sommige uitgeverijen lopen achter met het
digitaliseren van hun fonds.'
Bereidwilligheid
bespeurt Havermans zeker. 'Toen wij Boekenwolk overnamen, hadden zij zo'n 400
titels in hun bibliotheek. Boekenwolk was eigenlijk te vroeg, daardoor bleef
het hangen. Maar de laatste twee jaar is dat compleet omgeslagen. Uitgeverijen
zien nu het voordeel van streaming. Omdat het niet kannibaliseert, het goed
werkt als promotiemiddel voor nieuwe titels en het leesgedrag bij kinderen
inzichtelijk maakt. En dan krijgen we ook populaire titels, zoals van WPG de
Dolfje weerwolfje-boeken. Over het algemeen krijgen wij titels vanaf zes
maanden na verschijnen.'
Uitgeverijen
kregen een percentage van de opbrengst naar rato van hun leesaandeel in een
periode van een maand. Hoe precies de verdeling is tussen uitgeverijen en
Booqees zelf, houdt Havermans voor zichzelf – onder verwijzing naar een
geheimhoudingsverklaring die het bedrijf met sommige uitgeverijen heeft
getekend. Een boek geldt vanaf 10% van het aantal pagina's als gelezen. Ter
vergelijking: Kobo Plus keert 60% van de totaalopbrengst uit aan uitgeverijen
en merkt een boek vanaf 20% als gelezen aan.
Het
aanbod maakt het enige gespecialiseerde kinderboekenplatform – nadat Telekids
Boeken, een spin-off van Bookchoice, is gesneefd – op het eerste gezicht niet
onderscheidend. Havermans: 'Wij krijgen natuurlijk dezelfde titels als Bliyoo
en Kobo Plus. Al werken we ook samen met auteurs die hun rechten terug hebben.
Maar ons platform is echt gericht op kinderen. Dat betekent: gemakkelijk in
gebruik voor hen, veilig qua betalingen, geen mogelijkheid om via social media
te delen, de mogelijkheid om voor ieder kind een eigen leesprofiel te maken of
titels te selecteren op avi-niveau, een speciaal dyslexie-lettertype,
enzovoorts.'
Behalve op het uitbreiden van het aanbod richt Booqees de aandacht ook op
nieuwe opties. Havermans verwacht binnen een maand een plus-abonnement te
kunnen lanceren. Wie dat afsluit kan dan ook meerdere boeken tegelijk lezen en
boeken offline lezen. 'Dat laatste is natuurlijk essentieel voor de vakantie.
Daarom moet het plusabonnement er voor die tijd zijn.' Speciale
schoolabonnementen hoopt Booqees begin 2018 aan te kunnen bieden. 'We zijn
daarvoor in gesprek met partners. Het heeft niet onze focus om deze markt zelf
rechtstreeks te bedienen.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 5 apr)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten