Vijftig uur na het bezoek van
koning Willem-Alexander in Tilburg ligt het herinneringsboek in de winkel.
Boekhandels buiten de stad die Willem-Alexander
ziet Abraham in Tilburg ook willen hebben kunnen zich wenden tot uitgever
Gianotten Printed Media.
Willem-Alexander
is op zijn vijftigste verjaardag donderdag van 11 tot 13 uur in Tilburg. De
grafisch dienstverlener Gianotten Printed Media stuurt rond die tijd twintig
fotografen en auteurs de stad in om het evenement vast te leggen. De eerste
bijdrage komt al rond het middaguur binnen: de foto's van de nachtelijke
voorbereidingen. De laatste teksten komen aan het begin van de avond. Nadat de
redactie alles heeft bekeken en een heel ploegje vormgevers het 144-pagina's
tellende boek heeft opgemaakt beginnen de persen uiterlijk om 1 uur 's nachts
te draaien.
'Wij
wilden iets bijzonders doen rond Koningsdag', legt directeur Dré Stevens van
Gianotten Printed Media uit, die daarvoor samenwerkt met Ronald Peeters en Ed
Schilders – redacteuren van de eveneens door hen uitgegeven reeks In Tilburg. 'We dachten toen aan de
brochure die we in 1999 hadden gemaakt over de zonsverduistering. Met twaalf
schrijvers en fotografen hadden we binnen 24 uur een dun boekje op de markt.
Dat was een geweldig succes. We wilden iets dergelijks maken, maar dan een
prachtig boek: hardcover, gebonden. Dat heeft iets meer tijd nodig. Zo moet de
lijm drogen. Toen kwamen we op 50 uur uit.'
Willem-Alexander ziet Abraham in
Tilburg wordt
daarom zaterdagmiddag om 13 uur aan de koning aangeboden. Althans, dat is de
bedoeling. Stevens heeft nog geen reactie op zijn verzoek van het paleis
vernomen. Voor het geval het niet lukt heeft hij een ludieke actie in het
achterhoofd om het aan de poort van Willem-Alexanders woning in Wassenaar aan
te bieden. 'Dat is precies vijftig uur nadat hij in Tilburg aankwam. Vijftig
uur nadat hij vertrekt, dus om 15 uur 's middags, ligt het bij alle boekhandels
in Tilburg. Dat distribueren we zelf.'
Gianotten
Printed Media hoopt met deze uitgave een flinke klapper te maken door het niet
alleen aan Tilburgers maar ook koningsgezinden Nederlanders in het hele land te
verkopen. Het bedrijf gokt op 2000 exemplaren, liet het eerder weten in het Brabants Dagblad – à 24,95 euro per
exemplaar. Probleem is alleen dat het geen middelen heeft om het via reguliere
weg aan alle boekhandels aan te bieden en via CB te leveren. Stevens: 'Je
begrijpt, met twintig schrijvers en fotografen is het een kostbaar boek om te
maken. Dat laat geen ruimte in de prijs om het via CB te verspreiden. CB is
eigenlijk de enige weg die wij kennen.'
De
grafisch dienstverlener hoopt daarom dat free publicity een oplossing biedt.
Het boek heeft dankzij de stunt van razendsnelle productie al aandacht gekregen
in diverse regionale media. Er zijn samenwerkingen met Weekend en Vorsten die er
redactionele aandacht aan besteden en een advertentie plaatsen. Hopelijk melden
klanten zich spontaan bij boekhandels. Deze kunnen echter ook zelf contact
leggen met Gianotten Printed Media om het boek op voorraad te nemen. Willem-Alexander ziet Abraham in Tilburg
zal er dan niet op zaterdagmiddag zijn, maar wel zo snel mogelijk na het
weekend.
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 25 apr)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten