Kikker is dertig jaar na verschijnen van 'Kikker is verliefd' onverminderd populair. Uitgeverij Leopold heeft dus alle reden om het dertigjarig jubileum van Max Velthuijs' personage uitgebreid te vieren.
De aftrap van het Kikker-feestjaar begon op 4 januari. Die dag plaatste de uitgeverij het speciaal geschreven lied Kikker viert feest op Youtube. 'Het is de eerste keer dat we zoiets doen', vertelt medewerker marketing & publiciteit Rosanne van de Poll. 'Het is bedoeld voor het onderwijs dat ons vaak om lesmateriaal vraagt, maar ook om de online zichtbaarheid te vergroten. We gaan het zeker nog veel verspreiden via nieuwsbrieven, sociale media en dergelijke'. Het lied is inmiddels een kleine duizend keer bekeken.
Daarnaast mikt de uitgeverij op maximale zichtbaarheid. Leopold heeft daarom een stand op én de Nationale Onderwijs Tentoonstelling (NOT) én de Negenmaandenbeurs. Kikker is kikker is het actieboek van Geef een prentenboek cadeau 2019, die begint op 5 april. En er verschijnen in nieuwe titels: het kartonboek Kikker geeft een feestje (feb) en de 160 pagina's tellende bundel Mijn mooiste voorleesboek van Kikker (mrt), dat zeven verhalen bevat. In de zomer volgt een persactie met de klassieke prentenboeken en Kikker-merchandise.
'De verkoop van de Kikker-titels is nog altijd goed', zegt uitgever Manja Heerze. 'Waarschijnlijk komt dat niet alleen door de universele thema's van Max Velthuijs – jezelf zijn of bang zijn voor een ander – maar ook door de karakters van de vriendjes. Die zijn van een puurheid waarin de lezers een facet van zichzelf kunnen zijn. Misschien ook niet onbelangrijk: Kikker is al die jaren zichzelf gebleven. De inhoud staat voorop, en niet in dienst van de commercie.' Kinderen is daarbij ook populair bij volwassenen. 'Met Valentijnsdag geven ze elkaar bijvoorbeeld Kikker is verliefd cadeau. We hoeven daar geen acties voor te doen, maar zorgen wel altijd dat het boek voor 14 februari goed zichtbaar is.'
Leopold heeft Velthuijs, die op 25 januari 2005 overleed, beloofd om 'heel goed' voor Kikker te blijven zorgen, vertelt Heerze. 'En dat doen we. Alle twaalf prentenboeken die hij heeft gemaakt zijn daarom nog in druk – in groot formaat, sommige ook in klein formaat. Maar om het levend te houden is het ook belangrijk dat we steeds met nieuwe dingen komen. Max begreep dat heel goed. Door te werken met nagelaten schetsen of iets nieuws te maken op basis van bestaand werk, lukt dat goed. En iedere keer als er iets nieuws is, krijgt de verkoop een nieuwe impuls.'
Ze geeft als voorbeeld de uitgave Ik ben kikker! met handpop die in het voorjaar van 2016 verscheen. 'Toen Max nog leefde is er ooit een Kikker-knuffel gemaakt. Op basis daarvan konden we dit nieuwe boek bedenken zonder dat je in platte merchandising vervalt. Omdat in de Stichting Max Velthuijs, die zijn auteursrechten beheert, mensen zitten als zijn beste vriend, en zijn oud-uitgever Liesbeth van Houten en Annemarie van Haeringen – mensen die hem lang hebben meegemaakt – weten we dat we in zijn geest blijven werken. En ook omdat hier nog altijd redacteuren zitten die met Max hebben gewerkt.'
Leopold zoekt én krijgt bij het in leven houden van Kikker steun van de boekhandel. Ook in dit jubileumjaar. Er zijn speciale papieren tassen, cadeaupapier en een speciale display gemaakt. In die laatste zitten in totaal 19 exemplaren van 12 verschillende titels. Heerze: 'In de aanbiedingscatalogus was hij nog van karton. Maar nadat we, zoals altijd, voor de beurzen hebben gesproken met de grote inkopers en een paar kleinere boekhandels, hebben we besloten hem duurzamer te maken, zodat hij jaren mee kan gaan. Van hout dus. Zo veel belangstelling proefden we wel om Kikker langdurig goed neer te zetten.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 15 jan)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten