Er zijn boekhandels die lokaal aan huis bezorgen. Boekhandel Hendriks in Eerbeek probeert daar nu een landelijk dekkend netwerk voor op te zetten: via de website en app Boekbezorgd.nl.
Het idee is afkomstig van Jan Willem Bommeljé, de partner van Inez Hendriks, eigenaar van boekhandel Hendriks. 'De warme bakker tegenover de winkel begon met de verkoop van pizza's', vertelt hij. 'In de avond stond de oven anders toch maar uit. Hij legde me uit dat mensen via de app van Sitedish bestelden en hij leverde binnen een vastgesteld postcodegebied. Dat ging heel makkelijk. Toen dacht ik: kan dat niet ook met boeken? Ze staan in de winkel: dan kunnen we het beste proberen ze te verkopen.'
Boekhandel Hendriks heeft daarom sinds november 2017 de site en app Boekbezorgd.nl, die draait op software van Sitedish. 'Het idee is: voor 17 uur besteld, tussen 18 en 21 uur geleverd uit de voorraad van de winkel. Dan ben je sneller en persoonlijker dan Bol.com. Om heel eerlijk te zijn: we hebben niet vaak boeken hoeven bezorgen. Maar: het deed lokaal heel veel voor de bewustwording van de service die wij bieden. Deze nieuwe dienst gaf daarom een vliegwieleffect aan de verkoop via de winkel en onze eigen site.'
Bommeljé wil het concept nu landelijk uitrollen om de fysieke boekhandel te ondersteunen. Hij vergelijkt het met Thuisbezorgd.nl. Iedere cafetaria heeft een eigen website, maar verreweg de meeste van hun online klanten bestellen via Thuisbezorgd.nl – omdat die de schaal heeft om serieuze pr te bedrijven. 'Zo creëer je een breed bewustzijn bij de klanten over het belang van zijn of haar lokale boekhandel. Zoals Hendriks in ons dorp zal dat iedere boekhandel beter positioneren in zijn werkingsgebied.'
Deelname vereist wel een investering en een inspanning. De investeringen bedraag eenmalig 150 euro (waarvan 30 euro naar Sitedish gaat) en daarnaast 25 euro per maand, waarvoor iedere boekhandel onder andere een eigen landingspagina krijgt. Bommeljé vindt het daarbij beter dat er een aparte dienst voor is. Als je het integreert in je website – waarover hij wel heeft gesproken met RDC, waar boekhandel Hendriks bij aangesloten is – valt de dienst veel minder op.
De inspanning is dat de boekhandel zelf zijn voorraad via Boekbezorgd.nl bijhoudt. Geautomatiseerde koppeling met de actuele winkelvoorraad is niet mogelijk. Hendriks zelf beperkt zich ook tot de hardlopers plus enkele kinder- en kookboeken – en de Eerbeekse vlag, die de boekhandel ooit zelf heeft ontwikkelt. En zo kan iedereen dat doen. Tegelijk moet je de inspanning niet groter maken dan hij is, vindt Bommeljé. Stel dat hij centraal de top 10 of top 25 via Boekbezorgd.nl aanbiedt: 'Die heeft iedereen toch wel in huis? En het zijn niet voor niets de hardlopers. Die moet je dus in ieder geval aanbieden.'
Na een oproep op Facebook eerder deze maand kreeg boekhandel Hendriks veel positieve reacties, zegt de initiatiefnemer. Zeker tien boekhandels toonden belangstelling om de dienst te nemen. Twee daarvan hebben inmiddels afgehaakt, de overige hebben het nog in beraad. 'En ik wil er zeker nog meer bekendheid gaan geven aan Boekbezorgd.nl. Zo mogelijk ga ik daarvoor binnenkort naar een beurs waar veel boekverkopers komen.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 21 jan)
Zie ook:
- Boekhandel Blokker introduceert bestellen per Whatsapp
Zie ook:
- Boekhandel Blokker introduceert bestellen per Whatsapp
Geen opmerkingen:
Een reactie posten