Dat CB zijn kredietlimieten streng moet
bewaken, begrijpen boekhandels wel. De manier waarop het bedrijf communiceerde,
vond niet iedereen voorbeeldig. Boekenvakkers geven hun kijk op het
kredietlimietenbeleid van CB en de logistiek dienstverlener geeft uitleg.
Het doet pijn
als een boekverkoper geen boeken meer kan bestellen omdat hij de kredietlimiet
van CB – zijn voornaamste leverancier – heeft bereikt. Of als hij minder kan
inkopen dan gewenst, omdat zijn kredietlimiet is verlaagd. Meer dan twintig
boekhandels maakten het dit jaar mee. Wat daarbij regelmatig viel te
beluisteren, waren de opmerkingen over de manier waarop CB opereerde. Het
bedrijf verschafte onvoldoende inzicht in de regels rond kredietlimieten en
lijkt boekhandels totaal onverwacht een dictaat op te leggen.
Al maanden
circuleren in het vak klachten en zorgen over de limieten. Boekverkopers en
uitgevers snappen dat CB in een sterk krimpende markt het risico op het niet
betalen van de facturen moet afdekken. Maar waarom communiceert de logistiek
dienstverlener zo onhelder over hun verscherpte kredietlimieten? Daarbij vragen
ze zich af: Behandelt CB iedereen gelijk? Moet CB, tenslotte eigendom van het
vak, de winst niet investeren in het vak?
Gelukkig blijft
het niet bij mopperen alleen. Boekenvakkers proberen ook iets te doen aan de
problemen die de scherpe kredietlimieten veroorzaken. Zo is de KBb begonnen met de
Boekondernemer van de Toekomst – waarbinnen ook CB een rol heeft. En is er een groep
gevormd van drie uitgevers, drie boekhandelaren en twee CB’ers, die andere
manieren probeert te bedenken om handel met elkaar te drijven, zodat
boekhandels binnen hun limiet blijven én voldoende actueel aanbod op voorraad
kunnen nemen. Het gezelschap is tot nu toe twee keer bij elkaar gekomen.
Fabian Paagman
(Boekhandel Paagman), Eduard Kuijt (Boekhandel Binnert Overdiep) en Geneviève Waldmann (Luitingh-Sijthoff)
stippen hier een aantal pijnpunten in het dossier kredietlimiet aan. Marinus Ploos
van Amstel en Charles van Velthooven, respectievelijk financieel directeur en
financieel manager van CB, leggen hier uit hoe de distributeur de kredietlimieten vaststelt
en hoe ze hierover communiceren.
(Eerder gepubliceerd in Boekblad, dec 2013)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten