Zie de introductie hier. En wat vakgenoten over deze kwestie zeiden hier.
Kredietlimiet bij CB? Een paar jaar geleden dacht geen enkele boekverkoper daarover na. Er kwam altijd genoeg geld binnen om de facturen te voldoen. Maar de boekenmarkt is in korte tijd met twintig tot dertig procent gekrompen. Sommige boekhandels redden het niet. Alle andere, op een uitzondering na, moeten op alle kosten beknibbelen om overeind te blijven – op personeel, huur, voorraad, alle kosten.
Kredietlimiet bij CB? Een paar jaar geleden dacht geen enkele boekverkoper daarover na. Er kwam altijd genoeg geld binnen om de facturen te voldoen. Maar de boekenmarkt is in korte tijd met twintig tot dertig procent gekrompen. Sommige boekhandels redden het niet. Alle andere, op een uitzondering na, moeten op alle kosten beknibbelen om overeind te blijven – op personeel, huur, voorraad, alle kosten.
De
kredietlimiet is daardoor een belangrijk thema geworden, waar iedere
boekverkoper aandacht aan moet besteden. Soms stuitten boekhandels op hun
limiet. Soms leidde een lagere omzet tot een lagere limiet. ‘Eigenlijk moeten
we naar een situatie dat een boekhandel denkt: wat ik ook doe – de juridische
structuur veranderen, een boekhandel overnemen, eigen vermogen in de winkel
stoppen – ik zoek afstemming met CB om te bekijken wat de verschillende
ontwikkelingen voor gevolgen hebben voor de kredietlimiet,’ zegt financieel
directeur Marinus Ploos van Amstel van CB.
Ook voor CB is
kredietmanagement betrekkelijk nieuw. Tot 2005 werd het risico op openstaande
vorderingen helemaal niet gedekt. ‘De facturatie liep prima,’ zegt Ploos van
Amstel. Toen de Wet op de vaste boekenprijs werd ingevoerd en uitgevers
tegelijkertijd actiever werden op de Vlaamse markt, kreeg CB veel meer klanten.
Uitgevers vroegen het bedrijf toen het risico te dekken. Sindsdien heeft CB
verschillende kredietverzekeringen afgesloten.
Begin 2012
sloot CB de huidige kredietverzekering af bij Coface. Een belangrijk element
daarbij is de mogelijkheid van CB om onder strikte voorwaarden tot een bedrag
van 250.000 euro zelf de kredietlimiet vast te stellen. ‘Dat is belangrijk
omdat een limiet, vastgesteld door de kredietverzekeraar, voor het gros van de
zelfstandige boekhandels lager uit zou vallen’, beweert financieel manager
Charles van Velthooven.
In ruil voor
deze afspraak moet CB zich strikt aan een aantal met Coface afgesproken criteria
houden. ‘In feite werken wij met de portemonnee van een ander. Het is dus ook
begrijpelijk dat Coface controleert of wij ons aan deze criteria hebben
gehouden’, zegt Van Velthooven. ‘Maar het is ook in het belang van het vak zelf’,
vult Ploos van Amstel aan. ‘Als Coface meer schade uitkeert dan premie int,
zeggen ze het contract op. Dan is het vak veel verder van huis.’
De voorwaarden
voor de kredietlimiet zijn tot in detail omschreven. Zo geldt voor alle
bedrijfstypes: de eerste twee jaar na inschrijven in de Kamer van Koophandel is
de limiet maximaal 25.000 euro. Voor bv’s en nv’s – zoals de meeste
zelfstandige boekhandels – wordt gekeken naar jaarcijfers, eigen vermogen,
solvabiliteit, de winst- en verliesrekening en betalingshistorie. Hoe gunstiger
die zijn, hoe hoger de limiet mag zijn.
De handelswijze
van CB is precies vastgelegd. Nadat een limiet is vastgesteld ontvangen klanten
die er tegen ‘aanlopen’ maar nog niet hebben bereikt, een bericht daarover van
CB. Alle boekhandels moeten één keer per jaar jaarcijfers aanleveren, waarna de
limiet kan worden bijgesteld.
Tegelijkertijd zijn
met de nieuwe kredietverzekering ook de procedures voor het incasseren van de
openstaande vorderingen herzien. Uitgangspunt is de standaard betalingstermijn
van einde maand plus 45 dagen. ‘Dat betekent dat een boekhandel gemiddeld
zestig dagen de tijd heeft om een ingekocht boek te verkopen, met de
opbrengsten de leverancier te betalen en daarnaast zijn personeel, huur, fiscus
en andere vaste lasten’, aldus Ploos van Amstel. ‘Voor het gros van de winkels
is dat ruim voldoende.’
CB heeft de regels
rondom het kredietmanagement niet breed gecommuniceerd. Na het vaststellen
ervan in februari vorig jaar zijn er presentaties geweest voor de brancheverenigingen
KBb en GAU. Daarnaast is er contact geweest met individuele klanten die op hun
limiet zijn gestuit. ‘In de regel wil je dit als boekhandelaar niet weten,’
zegt Ploos van Amstel. ‘Het gros hóeft het ook niet te weten, omdat er geen
aanleiding is om over kredietlimieten te praten. De klanten die het raakt,
worden wel direct gecontacteerd.’
CB erkent dat
een verlaagde kredietlimiet voor boekhandelaars vervelende gevolgen kan hebben.
Ploos van Amstel: ‘Maar die zouden beperkt kunnen blijven. Als een boekverkoper
op het moment dat het slechter dreigt te gaan direct met ons in contact treedt,
kunnen we samen kijken naar mogelijke oplossingen.’
Dit wil
allemaal niet zeggen dat CB rustig afwacht tot slecht presterende boekhandels
in de problemen komen. Het bedrijf heeft een presentatie gemaakt over het
managen van de kasstroom voor deelnemers aan de KBb-cursus Boekondernemer van
de Toekomst. ‘Eind oktober hebben we die voor het eerst gegeven. De deelnemers
werkten bij twaalf verschillende boekhandels. Daarvan zeiden liefst vier na
afloop: CB, ga met ons aan de slag. Terwijl die cursus hen al heel veel
huiswerk geeft.’
Kern van het
managen van de kasstroom is het sturen op de omloopsnelheid van alle titels.
Bestsellers (omloopsnelheid hoger dan 9) hebben een positief effect op de
kasstroom. Van de middengroep (omloopsnelheid tussen 4 en 8) moet de boekverkoper
waken niet te veel ineens in te kopen. En voor titels met een lagere
omloopsnelheid, die een boekhandel toch wil hebben voor de kleur van zijn
winkel, moet hij aparte afspraken met uitgevers maken. Afspraken zoals
Lemniscaat die biedt: een boekhandel kan het volledige fonds in consignatie krijgen,
op voorwaarde dat hij bij verkoop een nieuw exemplaar bestelt.
Naast
boekverkopers heeft het kredietbeleid van CB ook impact op de uitgevers. Zij
klagen dat boekhandels soms aanzienlijk minder exemplaren per titel inkopen
omdat die kort zouden worden gehouden door CB. Ten onrechte, vindt Ploos van
Amstel, die evenwel de problemen van uitgevers om hun actueel aanbod in de
boekhandel te krijgen niet ontkent. ‘Om hier een goed beeld van te krijgen zijn
we in gesprek gegaan met uitgevers en boekverkopers.’
CB is er in
ieder geval geen voorstander van dat uitgevers een deel van het risico op
openstaande vorderingen zouden overnemen. ‘Dat is symptoombestrijding. Het
heeft alleen op korte termijn zin. Op langere termijn valt de kasstroommotor
evengoed stil’, zegt Ploos van Amstel. Evenmin zin heeft het verhogen van de
limiet met de winst van CB, om zo ondernemers meer ruimte te bieden. ‘Dat is maar
een fractie van het totaal gefactureerde bedrag op jaarbasis. En je negeert de
essentie.’
De enige
oplossing voor boekhandels om binnen hun kredietlimiet te blijven is daarom het
vinden van een nieuwe financiële balans. Op een lager niveau dan voor de
crisis.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten