Dankzij mijn ouders kom ik inmiddels vijfentwintig jaar
regelmatig in Emmen, hoewel ik op zo'n 250 kilometer rijden woon. Elk jaar al
gauw vier, vijf keer. Dus een roman over Emmen, een plek die zelden als decor
is gekozen in de Nederlandstalige literatuur, daar ben ik erg nieuwsgierig
naar. Zeker omdat het me altijd opvalt hoe veel nietszeggender die plaats is dan
welke andere in Nederland. En hoe eh... laat ik het neutraal verwoorden:
hoe anders de mensen daar zijn.
Vorige week kwam het er eindelijk van om Vertrouwd voordelig van Peter Middendorp
te lezen. De treurigheid en uitzichtloosheid van het Emmer centrum die ik ook
voel zonder er te zijn opgegroeid, kwam goed over. Maar ik vraag af of ik dat had
gevonden als ik de beschreven winkelstraat in het centrum niet had gekend en me
er dus een archetypische winkelstraat bij had voorgesteld – met een Blokker,
Hema, Bart Smit, enzovoorts, zoals iedere stad die kent.
Het literair vermogen van Middendorp is uiteindelijk
beperkt. Sterke beelden? Fraaie beschrijvingen? Rake typeringen? Originele
aforismen? Ik heb het niet aangetroffen in Vertrouwd
voordelig. Middendorp zoekt het vooral in een toon die het apathische
bestaan van Vincent Hensel, zoon van de Blokker-franchisenemer, moet
verwoorden. Maar het komt onvoldoende over. Als hij de tekst flink had gewied
en woorden als 'wel', 'ook' en 'nog' vaker had geschrapt, was de tekst scherper
geweest.
De scheldpartijen op Emmen komen door het half-gelukte
stijltje vooral onmachtig over. Vergelijk dat met de standaard in de
subcategorie romans over boze, wanhopige pubers: De Avonden. Gerard Reve is, anders dan Middendorp, nergens
expliciet. Frits van Egters vervloekt zijn ouders of zijn milieu nooit. Als hij
met zijn vader aan het ontbijt zit, wordt nooit onderstreept hoe walgelijk hij
die man vindt. Dat blijkt toch wel uit de tekst. Wat heet, de afkeer walmt
ervan af.
Vertrouwd voordelig
zit degelijk in elkaar. Middendorp weet alle verhaallijnen mooi bij elkaar te krijgen.
Om de drie belangrijkste te noemen: de ambitieuze verbouwing van de Blokker,
het totale gebrek aan toekomstperspectief van Vincent die aan het begin van de
ramp alweer van een school is gestuurd, en de geschiedenis van zijn voorouders
die nooit uit de Drentse klei konden ontsnappen. Alles lijkt af te stevenen op
een totale deceptie, maar aan het einde...
Enfin. Het is dat ik het zo bijzonder vind om eens een roman
over Emmen te lezen dat ik Vertrouwd
voordelig toch met enig plezier heb gelezen. Want ook dit plot beviel me
niet helemaal. Het is mij té degelijk. De roman leest te veel als een
afstudeerwerk van een cursus creative
writing aan een Amerikaanse universiteit. Vakwerk volgens het boekje, ook
in de uitwerking van wijn en Frankrijk als metafoor voor de grote wereld, maar het
maakt het eindresultaat te voorspelbaar.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten