Gerjan de Waard en Hans Ritman
richtten volgende maand dertig jaar geleden uitgeverij Scriptum op. Er zat geen
enkel verlieslatend jaar tussen. Dat ging echter niet zonder recentelijk enkele
maatregelen te nemen.
Als het
aan De Waard ligt, gaat het jubileum in stilte voorbij. 'Vijf jaar geleden
gingen we met iedereen plus aanhang een weekend naar Parijs', zegt hij. 'Maar
dertig jaar vind ik niet echt een jubileum. Misschien dat we iets extra's doen
in september op de jaarlijkse auteurs- en relatiebarbecue. Er zijn uitgeverijen
die alles aangrijpen om actie te voeren en aandacht te trekken. Zo zijn wij
niet. Scriptum is een no-nonsenseuitgeverij.'
Het gaat
ondanks de dalende boekomzet goed met Scriptum. Maar de uitgeverij is wel
kleinschaliger gaan opereren. Van zestig nieuwe titels per jaar is het bedrijf
geleidelijk aan teruggegaan naar veertig tot vijfenveertig nieuwe titels.
Daarbij heeft het vorig najaar van twee mensen afscheid moeten nemen. In totaal
werken nu vijf mensen in het kantoor in hartje Schiedam.
De
Waard: 'De omzet is per titel ongeveer gelijk gebleven. Maar vroeger dachten we
bij een titel die niet liep: pech gehad. Nu denken we er langer over na: waarom
heeft het niet gelopen? Wat kunnen we nog meer doen? Ook besteden we, met hulp
van onze vertegenwoordigers van Aquarius, meer aandacht aan vormgeving. Het
moet hipper, eigentijdser, speelser. Zodat elk boek echt een cadeautje is.'
Hij
geeft als voorbeeld het recent verschenen De
tuin als lusthof & slagveld van Gerda Bosman en Corlijn de Groot. 'Wij
zijn geen tuinboekenuitgeverij. Maar dit is binnen het segment een bijzondere
niche, zoals wij die steeds zoeken. Het is een wetenschappelijk boek waarin
bijvoorbeeld wordt uitgelegd waarom lieveheersbeestjes niet lief zijn. En echt
mooi vormgegeven. Toch verkochten we er maar tweehonderd op aanbieding.'
Dan ziet
Scriptum het als een mooie uitdaging om veel publiciteit te genereren en het
tóch in de boekhandel te krijgen. 'Dat is gelukkig gelukt. Trouw noemde het "eindelijk een tuinboek waar je om kunt
lachen". Tuinbladen waren er positief over. En binnen een maand hebben we
alle tweeduizend exemplaren van de eerste druk verkocht en dus kunnen
herdrukken.'
Als voorbeeld van een bijzondere verpakking noemt De Waard NLXL - Made in Holland van
luchtfotograaf Karel Tomeï – het vervolg op NLXL
uit 2008, waarin hij de nadruk legt op bijzondere architectuur en dat in
oktober uitkomt. 'Dat weegt weer meer dan vier kilo en wordt verpakt in een
felle, folie-achtig oranje omslag, zodat het er spectaculair uitziet. Daarmee
geef je echt een cadeau weg.'
De bestlopende titel dit jaar zou wel eens Meester Mark vraagt door van Mark van
der Werf kunnen zijn, dat [vorige] week op 23 binnenkwam in de Bestseller 60. 'We
staan niet vaak in de bestsellerlijst. We hebben veel stille bestsellers, die
lang doorlopen. Zijn eerste boek deed het goed: 13.000 exemplaren verkocht. We hebben lang nagedacht of er
eigenlijk wel een vervolg in zat. Maar nu zijn daarvan al vijfduizend exemplaren
weg.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 3 jul)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten