dinsdag 28 juli 2015

Wanneer breekt de e-boekenmarkt toch door? Een stand van zaken (2)

De e-boekenmarkt krijgt maar niet de omvang die al zeker vijftien jaar wordt voorspeld. Maar hij is wél in beweging. Van het bibliotheek-aanbod tot Bliyoo. Niemand weet welk businessmodel uiteindelijk werkt of niet, maar alle initiatieven leiden er wel toe dat de markt blijft groeien. Ondanks aanhoudende zorg om piraterij.

Deel 2: Het effect van nieuwe toetreders

De toetreding van nieuwe partijen heeft vorig jaar niet de boost gebracht waarop ook deze bedrijven hadden gehoopt. De grootste teleurstelling was Amazon. Toen de grote reus uit Amerika op 12 november een webwinkel lanceerde waarop uitsluitend digitale boeken voor hun eigen Kindle-reader werden aangeboden, was het groot nieuws. De teneur van alle berichtgeving: het boekenvak zal nooit meer hetzelfde zijn.
Maar wat gebeurde? De vice-president Amazon Kindle voor de EU liet zich interviewen, het bedrijf schermde met de exclusieve digitale primeur van Fokke & Sukke en een paar weken later waren de Kindles, in 46 Media Markt-filialen, voor het eerst in Nederland te koop. En dat was het. De insiders zeggen daarover verbaasd te zijn. In andere landen ging de entree van het bedrijf gepaard met een reclame-bombardement. De keten is erg scherp op prijs van op dat moment populaire titels. Het meisje in de trein van Paula Hawkins kost bij hen 9,99 euro – elders 13,99. Alleen doet Amazon weinig om dat bekend te maken. Wachten ze soms op het einde van de vaste prijs op p-boeken om Nederland echt te veroveren?
Vergeleken daarbij lijkt Elly's Choice het beter te doen. Maar ook Boudewijn Jansen verheelt niet dat de groei minder hard gaat dan gedacht. Het aantal abonnees benadert nog lang niet de enkele honderdduizenden die het aanstaande zomer had willen hebben. Mede daarom voert Elly's Choice in samenwerking met partijen als RTL, ANWB en diverse tijdschriften campagne voor een fors grotere naamsbekendheid.

Het succesvolst is de bibliotheek. Sinds de start in januari vorig jaar hebben 176.847 van de 1,62 miljoen volwassen leden een account aangemaakt en gezamenlijk 1.226.258 e-boeken gedownload (stand eind april). De bibliotheekleden kunnen inmiddels kiezen uit ongeveer tienduizend titels. In totaal doen meer dan 130 uitgevers mee, de meeste titels zijn uitgegeven door WPG, Singel Uitgeverijen, VBK, Nieuw Amsterdam, de Geus en Harlequin. 'Enkele honderden' titels zijn minder dan zes maanden oud.
Het grootste struikelblok voor de bibliotheek is de techniek. Vanaf de start is de kritiek op de werking groot geweest – óók vanuit de openbare bibliotheken zelf, die mede door een weinig vlekkeloos werkende site het eigen e-boekaanbod nog altijd weinig promoten onder hun eigen leden. Site en app werken niet synchroon. Klanten moeten te vaak en op verschillende manieren inloggen. Er zijn onvoldoende zoekfunctionaliteiten. De communicatie is onduidelijk. Enzovoorts.
De KB heeft verbetering van de site dan ook topprioriteit gemaakt. Van Kempen: 'De site was tijdelijk omdat benodigde componenten nog niet helemaal ontwikkeld waren. De catalogus bijvoorbeeld. Binnenkort is er een koppeling met de Nationale Bibliotheek Catalogus (NBC), waardoor veel betere zoekfilters mogelijk zijn. Nu krijg je na een zoekopdracht een resultatenlijst van 23 pagina's, straks kun je die filteren: alleen van uitgeverij x, alleen van de laatste drie jaar, alleen in die taal, en meer.'
Zo is een hele lijst opgesteld om de site – geplande lanceerdatum: september aanstaande – gebruikersvriendelijker te maken. Ook komen dit jaar nog 'een à twee releases' van de app, die toch al 152.277 keer is gedownload. 'Die zijn voornamelijk bedoeld om fouten uit het verleden te herstellen'. aldus Van Kempen. 'Een belangrijke nieuwe functionaliteit is dat hij ook ePub3 kan ondersteunen.' Aan de slecht beoordeling in diverse app-stores moet dan een einde komen.
Dat er in snel tempo commerciële streaming diensten bijkomen legt de KB 'geen extra druk op' om zo snel mogelijk een perfect product neer te zetten. Daarvoor hebben de bibliotheken toch een andere doelstelling. Wél is de concurrentie aanleiding om nu helder vast te leggen wat precies de eigen propositie moet zijn. Dan wordt duidelijk of de bibliotheek nog met een e-boekpluspakket en actuele specials komt.

Het grootste effect van de bibliotheek als e-boekverlener is dat het aarzelende partijen over de streep heeft getrokken. De belangstelling kán dus enige omvang hebben. Er kán dus aan verdiend worden: de bibliotheek betaalt uitgevers 60 cent per uitlening van een toptitel. Juist dat heeft uitgevers verleid mee te doen aan andere experimenten – met name streaming platformen, waarvan het verkrijgen van voldoende content om aantrekkelijk te zijn het grootste struikelblok was.
Al die experimenten bereiken ook een steeds groter publiek. Yindo geeft boeken van Van Duuren Media, Gottmer en Van Gorcum in licentie aan onder andere de InHolland en Hanze Hogescholen. Elly's Choice heeft partnerships met tientallen bedrijven voor het cadeau geven van een maandabonnement bij aankoop van hun product. Samsung, Cheaptickets, ING, Texaco. Maar ook: onderwijsinstellingen die voor hun leerlingen abonnementen afsluiten op kinderboekenspin-off Telekids Boeken.
Partijen claimen daarmee nieuwe markten aan te boren. 'We moeten eerlijk zijn: de eerste, zeg, drieduizend abonnementen waren voor lezers die gewoon een goede prijs willen', zegt Jansen van Elly's Choice. 'Maar daarna waren de abonnees voor het grootste deel nieuwe lezers. Wij willen ook geen klanten die alleen maar uit zijn op het voordeel, we richten ons op het afsluiten van jaarabonnementen. Vijf tot tien procent van onze klanten zegt daarnaast meer te lezen dan vroeger.'

Maar ook bestaande partijen beweren steeds betere resultaten te behalen doordat ze het, dankzij technische vernieuwingen en nieuwe features, voor de klant makkelijker en leuken maken. Erik Rigters van Kobo en woordvoerder Marjolein Verkerk van Bol.com zingen de lof van hun vorig jaar gestarte samenwerking. Precieze cijfers willen allebei niet geven.

Geen opmerkingen: