Een nieuwe locatie,
een nieuw deelnemersveld én een nieuwe uitstraling. Zo hoopt de Amsterdam
International Antiquarian Bookfair het aantal bezoekers fors te verhogen.
De 36e editie van de beurs vindt op 1 en 2 oktober plaats in
het Marriott hotel in het hart van Amsterdam. Met meer dan vijftig
toonaangevende antiquaren is het deelnemersveld bijna verdubbeld. Maar
belangrijker, vindt bestuurslid Laurens Hesselink van de organiserende stichting,
is dat er ook antiquaren uit het buitenland komen: uit Amerika, Engeland,
Spanje, Portugal, Duitsland, Italië, Frankrijk en zelfs Argentinië.
'In de jaren tachtig was Amsterdam een van de belangrijkste
beurzen in de wereld met een groot internationaal deelnemersveld', zegt
Hesselink. 'Dat is helaas verdwenen. Waarom, durf ik niet te zeggen. Maar de
laatste jaren was het een ingeslapen boel geworden. Vorig jaar hadden we 800
bezoekers. Veel te weinig natuurlijk. Daarom proberen we de beurs nu nieuw leven
in te blazen.'
Om te beginnen heeft de organisatie het deelnemersveld weer
op orde gekregen. Nu is het zaak voldoende marketing te bedrijven. Hesselink:
'We adverteren in alle internationale vakbladen en willen dat bepaalde
deelnemers door hen worden geïnterviewd. We hebben een pr-team opgezet dat ons
moet helpen de juiste contactpersonen te vinden. En iedere deelnemer moet er
zelf reuring aan geven.'
Ook wil de stichting een jongere generatie interesseren voor
het antiquarische boek. Dat gebeurt onder meer door vier keer – twee keer per
dag – een rondleiding te organiseren door een bibliothecaris die zijn of haar
favoriete exemplaren op de stands te laten zien. Iedere rondleiding wordt door
een andere bibliothecaris gegeven zodat er verschillende smaken aan bod komen.
'Enthousiasmeren met een niet-commerciële insteek' noemt Hesselink het.
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 5 jul)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten