Wordt een Nederlandse
start-up hét wereldwijde platform voor lezen en schrijven op de mobiele
telefoon? De initiatiefnemers van Sweek doen er alles aan. Oprichters Peter Paul van Bekkum en Sabine van der Plas vertellen.
‘Platforms voor lezen en schrijven hebben de toekomst’, zegt
Peter Paul van Bekkum zelfverzekerd. ‘Zelfs topschrijvers onderzoeken hoe ze
een nieuw publiek kunnen bereiken of hoe ze verhalen kwijt kunnen die uitgevers
niet willen hebben.’
Neem Jeff Norton die zijn young adult sf-roman Star Pressed exclusief op Wattpad publiceerde
– een Amerikaans community waarop lezers verhalen kunnen publiceren en lezen. De kinderboekenschrijver had het gevoel dat
zijn boek ‘te divers’ was voor traditionele uitgevers. Het eerste deel van zijn
MetaWars-serie werd op het populaire
platform 340.000 keer gelezen, hoewel het ook regulier te koop was. Dat leidde
volgens Norton tot meer verkoop van vervolgdelen én interesse van film- en
tv-producenten. Wat zou het hem dit keer opleveren?
Topschrijvers
‘Heb je het nieuws over Norton gelezen?’, vraagt Van Bekkum,
CEO van Mybestseller en het nieuwe platform Sweek – het stond de dag voor de
ontmoeting op zijn Rotterdamse kantoor in The
Bookseller. ‘Vroeger was dit ondenkbaar. Nu experimenteren ook
topschrijvers ermee.’
Het zijn platforms die boven alles mobiel worden gebruikt, is zijn overtuiging. ‘Ik zit iedere dag in
de metro en zie iedereen op zijn telefoon kijken. Boeken? E-readers? Dat zie ik
steeds minder. Daar moet je wat mee. Maar wat? Ik sprak laatst op de London
Book Fair met alle grote internationale uitgevers. Iedereen had het over mobile. Dat was hét toverwoord. Maar
iedereen is ook zoekende. Ik denk dat we daarom op het juiste moment met Sweek
komen. Schrijvers, uitgevers en vooral lezers zitten daar op te wachten.’
Schrijven en lezen wordt dankzij de smartphone ook eindelijk
sociaal. ‘Een schrijver kan op Sweek zijn verhaal in delen publiceren, feedback
krijgen en rechtstreeks communiceren met zijn lezers’, zegt co-founder Sabine
van der Plas. ‘En lezers kunnen verhalen liken, delen met vrienden en
ervaringen terugkoppelen aan de auteur. Zo kun je ook never ending stories krijgen, zoals Netflix-series: met één druk op de knop stuurt een
schrijver een notificatie naar al zijn volgers om een nieuwe aflevering te
lezen.’
Mobiel
Sinds 6 juni is, als alles volgens plan is gelopen, Sweek
live gegaan. Meer dan twee jaar nadat Van Bekkum aan Sabine van der Plas en Veronika
Kartovenko de opdracht gaf de mogelijkheden voor mobile publishing te onderzoeken, is er eindelijk een product. Het
wordt meteen in de elf grootste Europese talen gelanceerd. Na de wereldwijde
release van een – op basis van de eerste ervaringen – verbeterde versie in
oktober, hoopt Sweek eind dit jaar 50.000 gebruikers te hebben.
Van der Plas geeft een demonstratie van Sweek. De homepage
van de app geeft drie kernfuncties. Via ‘ontdek’ kan de gebruiker verhalen
zoeken: op populariteit, op genre, in de aparte categorie topauteurs of
anderszins. Via ‘bibliotheek’ komt hij bij alle eerder opgeslagen verhalen.
Deze kan hij ook offline lezen. En via ‘mijn verhalen’ vindt hij de verhalen
die hij zelf heeft geschreven of nog aan het schrijven is. Via de webversie van
Sweek kan hij daar ook hele verhalen in één keer uploaden.
Er bestaan al diverse sites en apps die soortgelijke innovatieve concepten brengen, geeft van der Plas toe. Denk bijvoorbeeld aan Goodreads, een platform om leeservaringen te delen, of Heelnederlandschrijft.nl waar je verhalen in de browser kunt lezen. ‘Maar er zijn nog maar weinig concepten met een focus op de smartphone en die ook echt de jonge generatie aanspreken. De markt voor een open platform voor mobiel lezen en schrijven ligt nog open.’
Er bestaan al diverse sites en apps die soortgelijke innovatieve concepten brengen, geeft van der Plas toe. Denk bijvoorbeeld aan Goodreads, een platform om leeservaringen te delen, of Heelnederlandschrijft.nl waar je verhalen in de browser kunt lezen. ‘Maar er zijn nog maar weinig concepten met een focus op de smartphone en die ook echt de jonge generatie aanspreken. De markt voor een open platform voor mobiel lezen en schrijven ligt nog open.’
Alleen
Wattpad en Medium laten de behoefte zien voor een platform dat lezen, schrijven
en interactie combineert. ‘Ze groeien dan ook hard. Wattpad heeft nu 40 miljoen
gebruikers. We zijn heel diep in met name in Wattpad gedoken om te ontdekken
wat de sterke punten ervan zijn, maar óók wat niet goed is. Daar zit ruimte om
iets naast Wattpad neer te zetten.’
Onvindbaar
Een belangrijk verschil tussen Wattpad en Sweek is dan ook
de doelgroep. Wattpad wordt gedomineerd door tieners die het liefst lezen over
vampieren, Justin Bieber, noem maar op. Het oeuvre van Jeff Norton is typerend.
Lezers van thrillers of serieuze literatuur haken op Wattpad snel weer af. Ten
tweede zijn topauteurs onvindbaar. ‘Wist je dat Dan Brown op Wattpad zit?’ zegt
Van der Plas. ‘Ik las dat ergens en moest vervolgens heel lang zoeken voor ik
zijn account vond.’
Sweek vangt beide bezwaren op: onder andere door topauteurs
een eigen plek te geven. Van Bekkum: ‘Dat zijn voor ons alle auteurs die bij
een reguliere uitgeverij uitgeven. Wij gaan niet zelf selecteren. Wij hebben
ons best gedaan meteen vanaf de start topauteurs op Sweek te krijgen. Ook in
Nederland. Zij kunnen direct beginnen een online fanbase op te bouwen – met
korte verhalen, oud werk, blogposts, feuilletons.’ Hij wil per se nog geen
namen noemen.
In het verlengde daarvan gaat Sweek wél structureel
samenwerken met uitgevers. ‘Dat biedt ze allerlei voordelen’, zegt Van der
Plas. ‘Uitgevers kunnen lastig achterhalen wie hun lezers zijn en wat ze
precies doen. Wij verzamelen data voor hen.’ Van Bekkum: ‘Ze krijgen ook eerste
keus bij het ontdekken van nieuwe auteurs op Sweek. En denk aan target advertising: een uitgever van
chicklit kan via ons eenvoudig alle chicklit-lezers bereiken.’
Gratis
Het ontwikkelen en nu in de markt zetten van Sweek heeft een
flinke investering gekost – vanuit de overtuiging dat alleen dan de vele
soortgelijke initiatieven wereldwijd kunnen worden verslagen. De partijen
achter Sweek zijn Mybestseller en Joint Book Services (een joint venture van CB
en Printforce). Van Bekkum: ‘Wij zijn happy met de funding. Daarmee kunnen we
zeker de komende jaren vooruit.’
Het gratis Sweek heeft allerlei manieren bedacht om de
investering terug te verdienen – ook het veelomvattender businessmodel, dat Van
Bekkum niet helemaal uit de doeken wil doen, is een verschil met Wattpad. Denk
aan: advertenties, een betaalde versie van de app met extra functionaliteiten
tot een link met selfpublishing. ‘Wie 5.000 woorden heeft geschreven op Sweek
wordt gewezen op de mogelijkheid een boek uit te geven. En de 40.000 gebruikers
van Mybestseller wordt gewezen op Sweek.’
En als het platform toch faalt? ‘Er zullen oplossingen naast
Wattpad komen. Er zal heel veel worden geprobeerd. Het meeste zal mislukken.
Maar wij hebben goed de markt geanalyseerd en nagedacht over wat Sweek moest
zijn, de kans is groot dat wij succesvol zijn. Maar dat weten we pas over een
paar jaar. We gaan nu letterlijk alles proberen om gebruikers te krijgen. Het
doel is momentum te creëren zodat de groei vanzelf gaat. Als gebruikers zelf
Sweek gaan aanraden, kan het zelfs zéér succesvol worden.’
(Eerder gepubliceerd in Boekblad, jun 2016)
Zie ook:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten