Hoe ervaren schrijvers de boekhandels,
uitgevers en boekenvakorganisaties waar ze mee samenwerken? Martin
Michael Driessen kreeg de ECI Literatuurprijs 2016 voor zijn
novellebundel Rivieren. Hij droeg dit
boek op aan de uitgever die hij kort geleden heeft verlaten.
Driessen
(1954) had een lange carrière in het theater voor hij schrijver en vertaler
werd. Hij debuteerde in 1999 met de roman Gars.
Pas dertien jaar later volgde zijn tweede roman Vader van God. Voor Rivieren
stapte Driessen over van Wereldbibliotheek naar Van Oorschot. Met succes – hij
won voor deze bundel zowel de ECI Literatuurprijs van de lezers als van de
jury.
'Rivieren is een boek van een
ingetogen grootheid, met schitterende beeldende zinnen en een onbestemde
dreiging, en tegelijkertijd van een weldadige tijdloosheid', aldus de jury.
Beschouwt u de ECI
Literatuurprijs als uw doorbraak als schrijver? En wat is dan belangrijker: de
juryprijs of de lezersprijs?
'De prijs betekent, denk en hoop ik, de doorbraak bij een veel
groter lezerspubliek dan ik tot nog toe had. Het betekent erkenning en
aandacht, en is tevens een bevestiging voor de mensen die altijd
al in mijn werk hebben geloofd, zoals de recensenten Herman Jacobs en
Sonja de Jong. Dat ik allebei de prijzen gewonnen heb en zogezegd zowel
congres als senaat achter me staan, is natuurlijk fenomenaal. De lezersprijs is
me ontzettend dierbaar omdat ik die (naast de prestigieuze 'grote
prijs') als een bijzonder blijk van liefde voor mijn boek ervaar.'
Waarom maakte u –
relatief laat – de overstap naar de literatuur? Had u het idee hierin
succesvoller te kunnen zijn, zoals deze prijs bewijst?
'Het verlangen naar succes speelt geen enkele rol in mijn
schrijverschap. Het heeft geen invloed op wat ik schrijf, en dat wil ik om elke
prijs zo houden. In het theater was dat welbeschouwd niet anders, hoewel
succes daar natuurlijk een sine qua non is om door te mogen
werken... maar ook als regisseur ging het mij erom verhalen te mogen vertellen
– in dat geval met behulp van vele, soms honderden mede-kunstenaars. Als
schrijver ben je alleen. Dat is denk ik ook de reden voor de overstap: ik wil
geen interferentie, geen ruis, geen afleiding, geen mogelijk excuus voor
alles wat niet volmaakt is.'
Uw uitgever Mark
Pieters zei na de toekenning van de prijs „minimaal 25.000 tot 30.000
exemplaren” van Rivieren te kunnen verkopen. Houdt u daar ook rekening
mee?
'Geen idee. Ik ben niet erg mercantiel ingesteld. Maar ik hoop het
van harte, voor Van Oorschot en voor mezelf.'
Wat is tot nu toe
uw best verkopende boek?
'Dat is denk ik Vader van God.
Dat had drie drukken en wordt nu opnieuw uitgebracht door Wereldbibliotheek, in
een prachtig vormgegeven midprice uitgave. Ik hoop vurig dat ook mijn andere
boeken een herkansing krijgen – mijn woeste eersteling Gars, de novelle Een ware
held, en het volgens mij schromelijk onderschatte Lizzie uit 2014, de breed opgezette roman over liefde en kunst die
ik samen met Liesbeth Lagemaat schreef.'
Is Rivieren
geschikt voor een groot publiek?
'Ja. Ik denk dat het in wezen een toegankelijk boek is, omdat het
over de diepste menselijke drijfveren gaat in de vorm van spannend
vertelde verhalen – ook als niet elke lezer de vele literaire verwijzingen
herkent. De melodieën van een Mozart of een Verdi werden per slot ook zowel
aan de hoftheaters gespeeld als op straat gefloten... Het kan allebei en
sluit elkaar niet uit, mits het werk een intrinsieke schoonheid heeft.'
Hoe kijkt u terug
op de ontvangst van het boek door de boekhandel tot nu toe?
'Met groot respect en met dankbaarheid. Volgens mij is het succes
van mijn boek voor een groot deel te danken aan hun inzet.'
Waarom is uw boek
opgedragen aan Koen van Gulik, de uitgever van Wereldbibliotheek – terwijl u
zelf voor dit boek bent overgestapt naar Van Oorschot?
'Deze vraag is mij natuurlijk de laatste weken heel vaak gesteld.
Koen van Gulik zelf – zo trots als hij is op die opdracht – meent dat het
telkens weer beantwoorden ervan afleidt van het boek zelf, en dat ik er
eigenlijk voortaan niet meer op in zou moeten gaan... Dat zegt iets over
het formaat van deze man. Zijn liefde voor de literatuur is zo groot dat hij
mij uit zichzelf heeft aangeraden over te stappen naar een andere uitgeverij,
omdat hij onderkende dat een hechte persoonlijke vriendschap als de onze niet
compatibel is met de rollen van uitgever en auteur. Waarbij hij
zich tegelijkertijd onvermoeibaar blijft inzetten voor mijn
eerdere titels.'
Speelde bij de
overstap ook een rol dat Wereldbibliotheek werd overgenomen door Nieuw
Amsterdam? Is Wereldbibliotheek nu een fundamenteel andere uitgeverij dan Van
Oorschot?
'Ik zie geen direct verband. Het is wel zo dat Van Oorschot is
wat Wereldbibliotheek was: een onafhankelijke uitgeverij. Ik maak er geen geheim
van dat ik als auteur een aversie heb tegen grote, gelikte bedrijven met enorme
anonieme back-offices – ook als ze wat promotie betreft misschien over grotere
middelen beschikken. Voor mij is de directe, intensieve en
consistente samenwerking met een kleine groep toegewijde mensen die in
mijn en hun belang de allerhoogste eisen stellen onmisbaar. Zo'n
samenwerking had ik met Koen van Gulik en Koos Hageraats bij Wereldbibliotheek.
Nu heb ik die met Mark Pieters, Menno Hartman en Merijn de Boer bij Van Oorschot.
Zo hoort het te zijn. Ik hoop dat Wereldbibliotheek binnen het enorme concern
waarvan zij nu deel uitmaakt de grootst denkbare vrijheid krijgt om de
kwaliteit van dat prachtige fonds te handhaven.'
Loopt het werk aan
een volgend boek nu vertraging op? Ik kan me voorstellen dat er sinds
donderdagavond heel wat op u af is gekomen.
'Ja! De tijd die ik nodig heb om uw vragen te beantwoorden had ik
anders wellicht besteed aan twee nieuwe alinea's van mijn volgende roman, De pelikaan... Maar ik beklaag me natuurlijk
niet. Veel interviews en verzoeken om optredens. De boekhandelaren die zich
zo enorm voor Rivieren hebben
ingezet, kunnen te allen tijde een beroep op mij doen, ook zonder
honorarium. Zoals Maartje Swillen van Boekarest in Leuven, Dick Anbeek van
De Drvkkery in Middelburg, en Daan Welboren van Nauta Boek in Den Burg.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 17 nov)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten