E-boeken
lezen op een strikt vastomlijnde locatie. Dat is de gedachte achter een
gloednieuw distributieplatform dat CB op de Buchmesse presenteert: Spot4Books.
Het idee
is dat de consument de gratis app downloadt in de iOS- of Androidwinkel. Hij
krijgt vervolgens bij de kapper, in een vakantiepark, op een station of waar
dan ook toegang tot een beperkt aantal e-boeken. Zo heeft hij een digitaal
alternatief – met mogelijk gloednieuwe titels – voor een leestafel met oude
tijdschriften of een toevallig aanwezige voorraad tweedehands boeken.
De
uitgever hoeft alleen toestemming te geven om zijn boeken te laten opnemen in
het aanbod van Spot4Books. De spotpartner betaalt een fee om deze e-boeken ter
beschikking te stellen. CB houdt 25%. De uitgever en de auteur krijgen 75%. De
distributeur dekt hiermee alleen de kosten van de dienst. Het wil alleen een broker
zijn tussen uitgever en spotpartner en niet zelf retailer worden.
'Uitgevers
reageren enthousiast op de nieuwe dienst,' zegt Susan Breeuwsma van CB. 'Zij
lopen immers geen enkel risico. Het gaat niet om een abonnementsmodel, waardoor
ze zich soms afvragen of dat andere verkoop kannibaliseert. Dit is puur een
extra kanaal. Zij stellen hun boeken ter beschikking en worden per gelezen
pagina betaald.'
CB heeft
speciaal voor de Buchmesse een demo gemaakt die daar was te zien
is op de CB-stand. Het laat een kaart zien waarop de consument de spots kan
zien – in dit geval de speciaal gemaakte spots op de stands van CB, Singel
Uitgeverijen en Gottmer. Daarna verschijnt een boekenplank waar de boeken staan
die per spot beschikbaar worden gesteld (in dit geval maakt dat geen verschil).
De app is
volgende maand klaar, waarna CB hem volledig presenteert op haar jaarlijks
e-boekevent op 29 november. Wanneer Spot4Books precies live gaat, hangt af van
de spotpartners. Breeuwsma wil er zeker een of twee hebben – die dan uiteraard
wel veel verschillende locaties hebben. 'En dan hopen we op een
sneeuwbaleffect.'
Ook voor
de toekomst heeft CB voldoende plannen. Zo is het bedrijf, dat immers ook
zorgproducten distribueert, in gesprek met verzorg- en ziekenhuizen om cliënten
van leesvoer te laten zien. En wat als een consument de locatie verlaat? Zijn
haar is geknipt, zijn vakantie is afgelopen. Dan moet hij met één druk op de
knop het e-boek (mogelijk met korting) kunnen kopen.
(Eerder gepubliceerd in special.boekblad.nl, 21 okt)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten