Hoe ervaren
schrijvers de boekhandels, uitgevers en boekenvakorganisaties waar ze mee
samenwerken? Aaf Brandt Corstius sloot na jaren stilte een three book deal met uitgeverij
Meulenhoff. Ze werd de afgelopen jaren wel door talloze uitgevers benaderd met
concrete ideeën.
Waarom
tekent u voor maar liefst drie boeken in een keer? Hoogst ongebruikelijk in
Nederland.
'Ik wist niet
dat dat ongebruikelijk was, eigenlijk. Ik had drie boeken in mijn hoofd die ik
wilde maken. Een over veertig worden die ik snel moest gaan samenstellen, want
ik ben alweer bijna 42. Een boek over mijn moeder drong zich meer zelf aan mij
op, en dan wilde ik er ook gauw mee aan de slag. En toen bedacht ik ook nog een
kleiner boekje over kamperen. Dus ach, waarom niet meteen dan voor alle drie
afspreken? Ik had ook al zes jaar geen boek uitgebracht, dus er mocht wel weer
eens iets gebeuren.'
Naar welke
van de drie kijkt u het meest uit om te schrijven?
'Het boek over
mijn moeder, omdat ik het nieuwsgierigst ben naar haar verhaal – ik interview
momenteel vriendinnen van haar. Ze overleed toen ik zes jaar was en ik weet,
blijkt nu ook al, erg weinig van haar.'
Welke is
het moeilijkst om te schrijven?
'Ook het boek
over mijn moeder. Omdat ik moet bepalen wat interessant is voor mij en wat
interessant is voor een lezerspubliek – dat zijn twee verschillende dingen.
Omdat het heel persoonlijk is, omdat ik de structuur nog niet helemaal voor me
zie, en omdat het af en toe best verdrietig en confronterend is.'
Waarom
schreef u na enkele succesvolle titels als Het jaar dat ik dertig werd
en Het handboek voor de moderne vrouw zo lang geen boeken?
'Het was
vooral een kwestie van te druk zijn met andere dingen: vijf columns (minstens)
per week, een heleboel ander werk zoals de toneelstukken en tv-dingen, twee
kleine kinderen die nog veel thuis waren, daar werd ik door opgeslokt. En dat
vond ik ook prima, overigens.'
Hoe
verhoudt het schrijven van columns zich tot het schrijven van boeken?
'Ik heb
eigenlijk nog maar weinig boeken echt van a tot z geschreven, het zijn vooral
columnbundels die ik heb gemaakt. Dus dan is het meer samenstellen en minder
schrijven. Het Handboek voor de moderne vrouw heb ik geschreven, samen
met Machteld van Gelder, en dat is gewoon een heleboel werk. En je gaat er
daarna ook de boer mee op, er kwam nog een theatervoorstelling uit voort – het
brengt soms een hoop met zich mee, en dat doet een column niet. Maar een column
is weer een bijna dagelijks podium, dus dat brengt zijn eigen werk en leuke
gevolgen met zich mee. Alleen minder direct merkbaar.'
Wat doet u
liever?
'Ik vind het
eigenlijk twee onvergelijkbare entiteiten. Ook omdat de boeken die ik heb
gemaakt nogal divers zijn van aard. Maar ik zou liever de rest van mijn leven
columns schrijven dan columnbundels samenstellen, haha.'
Wat wordt
het best betaald? Columns ongetwijfeld. Is dat dan terecht?
'Dat kun je
niet echt zeggen, het ligt er maar net aan hoe goed een boek verkoopt. Over het
algemeen kan ik leven van mijn columns, en niet van mijn boeken. Maar als ik
ineens een miljoen boeken verkoop (keep
hope alive) kan ik daar weer beter van leven. Of ik het terecht vind: ja.
Als je boek goed loopt, krijg je goed betaald. Dat lijkt me logisch.'
Wat is het
verschil tussen je eigen naam in de krant zien staan en je eigen naam in de
boekhandel tegenkomen?
'Ik vind dat
allebei even leuk.'
Werd u de
afgelopen jaren veel benaderd door uitgevers? Hadden ze concrete ideeën voor u?
'Ja, best
vaak. Vaak voor projecten als een boek over familiedingen, of een boek over
vrouwendingen. Boeken over knutselen, een kinderboek. Allemaal leuk, maar
gewoon erg veel werk, en ik moet, dat weet ik van mezelf, vooral aan dingen
beginnen die ik zelf verzin. Dan kan ik er de benodigde pit en energie voor
opbrengen.'
Waarom bent
u uiteindelijk met Meulenhoff in zee gegaan? U hebt eerder gepubliceerd bij
Arena, dat is opgegaan in Meulenhoff, maar ook bij Podium.
'Maaike Le
Noble van Meulenhoff – toen Arena – gaf mijn boek Het jaar dat ik dertig
werd uit, en toen ik bijna veertig werd, benaderde ze mij opnieuw om een
boek over veertig worden te schrijven. Dat vond ik een goed idee, en ze kwam er
nog een paar keer op terug. Ik vond het altijd leuk om met haar te werken, en
nu ook met Paloma Sanchez, de uitgever bij Meulenhoff. Dus ik besloot dat
veertigboek te gaan maken bij Maaike en Paloma. En dan ook meteen die andere
twee titels bij Meulenhoff te doen. Zij waren daar heel enthousiast over. Dus
dan ben ik het ook.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 18 jan)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten