dinsdag 26 september 2017

Boektopia gaat trendwatchen in de wereld van het boek (Boekblad)

Wat zijn de heersende trends op het gebied van boeken? Wat zijn de boekonderwerpen van morgen? Trendwatchers Martine Koelemeijer en Donata van der Rassel brengen die voor uitgeverijen en andere geïnteresseerde partijen in kaart. Zij richtten daarvoor Boektopia op.

Koelemeijer en Van der Rassel, die beide een opleiding tot trendwatcher op de Rozenbrood Trendacademy hebben afgerond, beginnen op de Frankfurter Buchmesse. De voormalige uitgever gezin & gezondheid van Kosmos en oud-acquirerend redacteur spiritualiteit van Gottmer bezoeken de beurs op donderdag en vrijdag en maken naderhand een algemeen trendverslag. Dat bieden zij te koop aan aan uitgeverijen, bibliotheken maar ook overkoepelende instellingen als CPNB of KVB-Boekwerk.
Het eerste Nederlandse bedrijf dat zich exclusief richt op trends op het gebied van boeken, is voortgekomen uit de behoefte van Koelemeijer aan iets anders. Zij was na ruim twintig jaar in het boekenvak, voornamelijk als uitgever non-fictie, vorig jaar toe aan een nieuwe stap. Pratend met Van der Rassel – die al langer als trendwatcher werkte – ontdekte ze dat ze die kant van het uitgeefwerk niet alleen erg leuk vond, maar dat ze er ook goed in was. Samen besloten ze deze kwaliteiten ten dienste te stellen aan het boekenvak.
'In alle referenties die ik kreeg als ik naar een andere baan ging, stond altijd dat ik goed kon voorspellen welk boek zou gaan lopen', vertelt Koelemeijer. 'Ik kocht bijvoorbeeld Broodbuik van William Davis aan, omdat ik merkte dat we minder koolhydraten wilden eten en een aversie tegen brood ontwikkelden. Maar als ik vervolgens overleg had met sales en marketing kon ik nooit meer zeggen dan: ik vóél dat gewoon zo. Ik kreeg ook gelijk: dit boek werd een succes. Maar ik kon dat gevoel niet onderbouwen. Daarvoor had ik die opleiding nodig.'
Veel mensen – ook in het boekenvak – denken dat trendwatchen iets is als: “Een fidget spinner is in, laat ik daar een boek over maken”. Koelemeijer: 'Maar dat is trendspotting. Trendwatchting gaat over het zien van vroege signalen in de markt en die in verband brengen met de behoeften van mensen en de tijdgeest. Deze behoeften sturen het consumentengedrag aan. Als trendwatcher breng je deze in kaart en geef je context. Dit onderbouw je bovendien met cijfers en analsyses en dit alles op een zeer visuele manier. Als ik deze kennis destijds had, had ik bijvoorbeeld betere flapteksten kunnen schrijven: teksten die inspelen op de trends in de maatschappij en behoeften bij lezers.'
Het is nu zaak het boekenvak ervan te overtuigen dat trendwatch-rapporten – en op termijn presentaties en workshops – meerwaarde hebben. Koelemeijer en Van der Rassel hebben daarvoor al tests gedaan. Zo schreef Koelemeijer het afgelopen jaar tijdens haar opleiding enkele artikelen voor Hebban en hielden zij beiden een presentatie voor collega's en mede-zzp'ers in het boekenvak. Daaruit blijkt: zien doet geloven.
Koelemeijer: 'Er zijn grofweg twee reacties. De ene groep denkt dat je een glazen bol hebt en op titelniveau kunt zeggen: koop dit boek en succes gegarandeerd. Maar wij zijn geen scouts, hoewel we natuurlijk wel titels spotten. De tweede groep denkt dat ze het zelf kunnen. Maar zoals gezegd: dat is eerder trendspotting. Wat wij doen is op een strategische manier denken over de tijdgeest. Als je dit laat zien en duidelijk maakt hoe je met meer focus op zoek kunt gaan naar titels en een betere gesprekspartner wordt met agenten en andere uitgevers, werkt dat als eye-opener.'
'Er is zeker interesse voor Boektopia', kan Koelemeijer al zeggen. 'Er zijn al een aantal offerte-aanvragen. Met name partijen rondom het boekenvak blijken hier klaar voor te zijn – meer dan uitgevers zelf, die toch nog bang zijn dat wij op hun stoel gaan zitten. Geïnteresseerde partijen zijn bijvoorbeeld stichtingen of leveranciers. Nee, ik noem geen namen.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 22 sep)



Geen opmerkingen: