zaterdag 16 september 2017

Joh. Enschedé Amsterdam (JEA) begint uitgeverij voor luxueuze non-fictie (Boekblad)

Drukkerij Joh. Enschedé Amsterdam begint een uitgeverij voor luxueuze, dure non-fictie. Eind deze maand verschijnt het eerste boek van Uitgeverij JEA: het vuistdikke Dutch Mountains over de geschiedenis van de Nederlandse platenindustrie.

De nieuwe uitgeverij streeft naar acht boeken per jaar op het gebied van muziek, sport, kunst, literatuur en wetenschap. Het gaat om 'fraai vormgegeven high interest-boeken over populaire onderwerpen op basis van formidabele research en gedegen redactie', zoals het in de eerste aanbiedingsbrochure heet. Het gaat om 'adembenemende' producten 'dat helemaal aansluit bij de beleving [van de lezer] van het onderwerp. Daar hangt dan ook een prijskaartje aan vast. JEA mikt op termijn op de prijscategorie 100 tot 300 euro.
Dat de drukkerij ook uitgeverij wordt, is niet toevallig, zegt JEA-uitgever Peter Voskuil. Het bedrijf heeft sinds haar oprichting in 1703 altijd boeken op de markt gebracht. 'Er heerst hier een boekenvirus. Soms laaide het op, soms zwakte het af', zegt Voskuil. Zeker sinds de Amsterdamse tak van Koninklijke Joh. Enschedé, waar commercieel drukwerk werd gemaakt, zich vier jaar geleden via een management buy out afsplitste van de Haarlemse tak, waar bankbiljetten en postzegels worden gedrukt, laaide het vuur weer op.
Voskuil: 'We maken al gespecialiseerde nicheboeken voor bijvoorbeeld postzegelverzamelaars. Of notarisnaslagwerken. Maar we wilden meer gaan doen met de kwaliteitsproducten die wij bijvoorbeeld vroeger maakten voor De Buitenspelers of VI. Met die producten onderscheiden wij ons als drukker. Hoe bijzonderder een idee voor een boek productietechnisch is, hoe leuker mijn collega's het vinden. Door zelf die luxe koffietafelboeken uit te geven, hebben we meer zekerheid dat we dat blijven kunnen doen.'
Daarbij zag het bedrijf een kans met boeken in de duurste prijscategorie. 'Als je echt een kwaliteitsvol boek maakt waarvan de lezer bij de eerste keer doorbladeren denkt: "wow!, dat móét ik hebben", dan is hij bereid daar veel geld voor te betalen. Je ziet dat in het buitenland. In Engeland liggen relatief veel dure boeken in de winkel. Je ziet het op internet, met recente boeken van Apple en Beyoncé. In Nederland gaat dat ook steeds meer komen. Dat blijkt ook uit marktonderzoek dat we hebben verricht.'
Uiteindelijk was het de komst van Voskuil zelf die de uitgeverij het laatste zetje gaf om de sluimerende plannen door te zetten. Hij is namelijk de auteur van Dutch mountains: een stoeptegel van 730 pagina's ofwel 408.301 woorden met 414 foto's, dat 89,95 euro kost. In de loop van de vijf jaar waarin de freelance journalist hieraan werkte, raakte hij in gesprek met Joh. Enschedé Amsterdam. Toen de ambities van beide partijen bleken samen te vallen, werd hij aangenomen om Uitgeverij JEA op te zetten.
Voskuil: 'Dit soort boeken hebben een aanlooptijd van minimaal een jaar. Dan is het goed dat als je zo'n uitgeverij als de onze opzet, je al snel een boek hebt. Zoals het mijne. Zo kunnen we snel laten zien wat voor boeken ons voor ogen staat en een eerste ervaring op doen met het vermarkten ervan, terwijl we tegelijkertijd aan talrijke nieuwe boeken werken. Zo is het best denkbaar dat we in 2018 het streven van acht nieuwe titels per jaar halen. Zo is een redactieteam bezig met een ultiem schaatsboek.'
Behalve Dutch Mountians heeft Uitgeverij JEA al een andere titel aangekondigd: Ga met me mee van Lennaert Nijgh, een bundeling van veelal onbekende columns, verhalen, gedichten en andere teksten. De uitgeverij is voor de vertegenwoordiging in zee gegaan met Alpha Boeken van Eveline Hansen. 'Ook voor de boekhandel is het goed als ze meegaan met de trend van duurdere boeken. Je krijgt dezelfde marge, maar je verdient wel veel meer dan met een paperback', zegt Voskuil.
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 12 sep)

Geen opmerkingen: