vrijdag 15 september 2017

't Stad Leest bundelt boeken, fietsen en cadeauartikelen in Mark (Boekblad)

Boekhandel 't Stad Leest is in Antwerpen samen met fietsenwinkel De Geus een nieuwe concept store begonnen: Mark. In deze winkel is Wunderkammer, de cadeauartikelenwinkel van 't Stad Leest, opgegaan.

De start van de nieuwe winkel op de Kleine Markt op zaterdag 5 augustus volgt op een experiment in de cadeauperiode van vorig jaar. Wouter Cajot van de boekwinkel en Thomas Vanderhoydonck van de fietswinkel waren klant van elkaar, merkten dat ze voor een deel dezelfde klanten hebben en wilden eens samenwerken, vertelt Cajot. Dat werd een pop-upwinkel in De Nieuwe Gaanderij die zes weken – met commercieel succes én groot plezier – open was.
'Als je samenwerkt kun je verder springen', aldus Cajot. 'Je kunt de huur, de personeelskosten en alle andere vaste kosten door twee delen. Tegelijk spreken we allebei ons eigen netwerk aan. Ook vullen onze kwaliteiten elkaar goed aan. Wij hebben een creatief team, zijn goed in vormgeving, en zij zijn juist heel praktisch en hebben betere onderhandelingsskills. Dat maakte het ook mogelijk om eens op een andere plek in de stad te zitten, waar een ander cliënteel komt. De Nieuwe Gaanderij is ook een Triple A-locatie: een winkelgalerij vlakbij de Huidevetterstraat waar vroeger Standaard Boekhandel zat.'
Bovendien passen 't Stad Leest en De Geus beter bij elkaar dan je op het eerste gezicht zou zeggen. 'We zijn allebei love brands: we hebben meer fans dan klanten, hoewel we ook veel klanten hebben. We hebben ook allebei een heel positief verhaal in een wereld waarin iedereen zit te sakkeren en zeiken dat het slecht gaat in retail. Wij vinden winkels wél leuk en stralen dat uit. Klanten herkennen dat.'
Het succes van de pop-upwinkel smaakte naar meer. Maar niet alleen dat. Cajot: 'De galerij is eigenlijk een beetje vergeten. Er zit veel oude, ingekakte retail. Maar door de dynamiek die wij brachten, hadden die winkels allemaal een fijne kerst. Ze hebben veel verkocht. Pandeigenaren is dat ook opgevallen. Dus al in januari werden wij gecontacteerd of we dat concept elders konden opbouwen. Toen dachten we: als wij het niet zelf doen, gaat iemand anders het doen. Het is niet noodzakelijk, het gaat goed met onze winkels, maar toen we een aantal panden hadden gezien en de mogelijkheden zagen, hapten we toe.'
Daarom zit sinds een maand Mark in een 380 vierkante meter groot pand op ongeveer een halve kilometer lopen van 't Stad Leest. Een grote winkel, vindt Cajot, waar alle producten op een organische, logische manier zijn opgesteld. 'Het was niet de bedoeling dat klanten denkt: en nu ga ik van de boekenhoek naar de fietshoek of de cadeauhoek. Het moest een winkel zijn. Je kunt dus ook niet zomaar wat boeken op tafels zetten en fietsen op de vloer. Je moet heel goed nadenken over styling.'
De opening van Mark betekende het einde van Wunderkammer, die 't Stad Leest drie jaar geleden was gestart. 'Die was te klein. Het pand telde maar 15 vierkante meter. Dat is een goede omvang als je juwelen of pralines verkoopt, maar als je een succesvolle cadeauartikelenwinkel in zo'n pand hebt, betekent dat dat klanten met kerst buiten blijven omdat het te druk is. Dan mis je verkoop. Groeien kon daar niet, dus we zochten al naar een nieuwe locatie. Nu hebben we deze winkel volledig opgepakt in Mark.'
De eerste maand was de verkoop in de nieuwe winkel boven verwachting. 'En de eerste week van september ook, voor zover zo'n week goed kan zijn', aldus Cajot. 'Ook de reacties zijn zeer, zeer goed. We krijgen heel veel positieve feedback.' Hij vermoedt omdat de verrassende combinatie goed werkt. 'Op alle seminars hoor je dat klanten beleving en verrassing zoeken. Iedereen voegt daarom non-books aan zijn assortiment toe. Maar als het niet past bij het concept, is het een slag in het water. Wordt het belachelijk. Bij ons is het zo geraffineerd neergezet dat het werkt.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 11 sep)

Geen opmerkingen: