De De Bosatlas van het Nederlandse voetbal kwam niet zo hoog binnen in de Bestseller 60 als uitgever Otto Venema van Noordhoff had gehoopt. Hij besloot de marketing en communicatie te intensiveren.
Hoe was uw week?
'Na de hectiek rond het
verschijnen van De Bosatlas van het Nederlandse voetbal heb ik
me weer gericht op nieuwe producties. De Bosatlas van de veiligheid bijvoorbeeld,
die we hebben gemaakt in opdracht van onder meer de ministeries van
Infrastructuur en Waterstaat en Justitie en Veiligheid, Schiphol, de gemeente
Den Haag en GGD GHOR, en die volgende week verschijnt. Ook zijn we al bezig met
de voorbereidingen voor atlassen voor 2018.'
Heeft u ook uitgekeken
naar de Bestseller 60 van deze week?
'Natuurlijk. De
Bosatlas van het Nederlandse voetbal is een nieuw soort atlas voor
ons, waarmee we ons voor het eerst begeven op de sportmarkt. Hij is gemaakt voor
de dwarsdoorsnede van atlasliefhebbers én voetballiefhebbers. Hoe groot is die
dwarsdoorsnede? Dat is voor ons ook spannend.'
De uitgave kwam binnen
op 47. Wat zegt dat dan?
'Moeilijk om te zeggen.
Ik ben zelf in februari begonnen in deze functie, het is mijn eerste atlas voor
de algemene markt. In gesprekken met mijn voorganger en collega's van marketing
ga je wel vergelijken met eerdere uitgaven. Hoe deed bijvoorbeeld De
Bosatlas van Amsterdam het in de eerste week? Maar misschien moet je
dat helemaal niet doen.'
Ging er gejuich op bij
die notering of nam u een golf van teleurstelling waar?
'Toch eerder het
laatste. Het mocht wel iets hoger. We hebben deze week dan ook gesproken over
de mogelijke oorzaken. Eerdere publieksatlassen verschenen begin oktober, nu
een maand later. Wat voor verschil maakt dat? Of heeft deze atlas meer
aanlooptijd nodig? De Bosatlas van het Nederlandse voetbal was
in ieder geval goed in het nieuws. Daar lag het zeker niet aan.'
Heeft Noordhoff gelijk
nieuwe marketingplannen gesmeed?
'Daar hebben we
beslissingen over genomen, ja. De vraag is vooral: ligt het boek wel overal bij
de boekhandel? En als het niet zo is, waar niet? We richten ons opnieuw tot de
boekhandel. Ook gaan we de amateurverenigingen benaderen. Het laatste deel van
de atlas is een kaart van Nederland waarop alle voetbalclubs staan, verdeeld
over de zes districten. We willen graag dat clubs die in hun kantine hangen –
ook als promotie voor de atlas – zodat ze kunnen zien waar hun tegenstanders
liggen.'
Dit zijn allemaal
vervolgplannen. Waarom wilde Noordhoff aanvankelijk een atlas over voetbal
uitgeven?
'Omdat voetbal zo enorm
leeft in Nederland. Er zijn wel acht tot negen miljoen mensen die er iets mee
hebben. En je kunt er geografisch veel mee. Niet alleen: waar zijn de stadions
gevestigd? Ook: hoe groot is het verzorgingsgebied? Ofwel: waar zitten de
seizoenkaarthouders? En: hoe ver woont iedereen van een voetbalclub? Deze atlas
is uniek in de wereld. Alleen in Italië vonden we een voetbalatlas, maar dat is
niets meer en niets minder dan: waar zitten de voetbalclubs. Wij gaan véél
verder.'
Toch ervaar ik deze
atlas als specifieker dan eerdere atlassen over geschiedenis of klimaat.
'Dat vind ik niet.
Voetbal is niet specifieker, maar eigenlijk veel breder. Je kan met voetbal zo
veel kanten op. Je kunt inzoomen op clubs, maar ook op thema's als commercie,
maatschappij, het spel zelf. En steeds zoek je daarbij verbinding met de kaart,
dat wil zeggen het geografisch relevante. Als er een groot verschil is met
eerdere thematische atlassen, is het juist dat we veel langer hebben gesproken
over de inhoud, juist omdat je zoveel kanten op kan. Bij een atlas over voedsel
weet je wat daarin hoort. Bij een atlas over energie is het nog duidelijker. In
dit geval hebben we aardig wat discussie gevoerd.'
Heeft Noordhoff dan ook
langer aan deze thema-atlas gewerkt?
'Dat niet. Toen ik begon
als atlasuitgever lag er nog niet veel. Ik kon er vanaf het begin mijn bijdrage
aan leveren. De projectleider heeft trouwens niet zo veel met voetbal. Zij
dacht: dat is toch niet meer dan een leuk spelletje? Maar ook zij ontdekte
gaandeweg hoezeer voetbal een spiegel van de maatschappij is, zoals ik dat in
het voorwoord van de atlas heb genoemd. Zij werd daardoor steeds
enthousiaster.'
Kan het zijn dat juist
de atlasliefhebbers op wie jullie je met deze uitgave óók richten hetzelfde
beeld hebben en hem daarom niet meteen massaal aanschaffen?
'Ja. Dat zou kunnen.
Daarom heeft deze atlas iets meer tijd nodig om zijn publiek te bereiken. Maar
als ze hem lezen, zullen ze heel enthousiast zijn. We krijgen sinds verschijnen
echt heel veel positieve reacties. Daarom is het ook zo belangrijk dat deze
atlas goed in de boekhandel ligt.'
Hoe hoog staat De
Bosatlas van het Nederlandse voetbal volgende week in de Bestseller
60?
'Een voorspelling! Dat
hoort natuurlijk bij voetbal, laat ik me er daarom aan wagen. Ik denk dat deze
uitgave in de top tien komt, maar nog niet volgende week. Dus: 25.' [UPDATE: Hij zat er niet ver naast, het boek steeg naar 22.]
En vandaag gaat u zelf ook voetballen?
'Nee, dat niet.
Ik tennis dit weekend. Binnen. Maar ik ben zeker een voetballiefhebber. Ik volg
het nieuws over voetbal en kijk vanavond Studio
Sport.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 26 nov)
Zie ook:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten