maandag 29 januari 2018

Fontaine brengt herziene uitgave van 'Oei, ik groei' (Boekblad)

De Oei, ik groei-uitgaven verhuizen van Kosmos naar Fontaine. Begin maart verschijnt een volledige herziene versie van het boek waarvan sinds de eerste uitgave in 1992 honderdduizenden exemplaren zijn verkocht.

Na een kwart eeuw had Oei, ik groei behoefte aan een nieuwe uitgever. 'Vijfentwintig jaar is ook een ontzettend lange tijd', legt Xaviera Plas-Plooij – dochter van auteur Frans X. Plooij en mede-auteur – uit. 'Dan wil je soms eens een andere kant op. Wij zien het gewoon als een sprongetje in onze ontwikkeling, om het in onze vaktermen te zeggen. Kosmos en wij zijn ook goed uit elkaar gegaan. Als je het vergelijkt met een scheiding, was het absoluut geen vechtscheiding.'
Oei, ik groei kwam 'bij toeval' in contact met Fontaine, zegt Plas-Plooij. 'Ik ken Michel Schoonheim, die nu de verkoop en marketing doet bij Nieuw Amsterdam en dus bij hun dochterbedrijf Fontaine, uit de tijd dat hij bij Kosmos werkte. We hebben altijd contact gehouden, zijn goede vrienden geworden. Hij wees me op Martin Fontijn van Fontaine. Hij zei dat onze passies goed bij elkaar pasten. Dat bleek het geval te zijn.'
Fontijn bevestigt de gang van zaken. 'Rond de Buchmesse werden we benaderd met de vraag of we wilden nadenken over een samenwerking. Het kwam voor mij uit de lucht vallen, maar dat was wel heel plezierig. Oei, ik groei is een geweldig merk. En deze samenwerking past goed bij wat we ook al doen met National Geographic en New Skool Media. Natuurlijk wil je overstappen omdat je verbetering verwacht. Wij hebben elkaar daarom de vraag gesteld: kunnen wij dat waarmaken? Nadat we een plan hebben opgesteld konden we die vraag positief beantwoorden.'
Fontaine en Oei, ik groei zijn er 'voor fifty-fifty ingestapt', vertelt Plas-Plooij. 'Normaal geeft een auteur zijn kindje uit handen en laat het een ander dat opvoeden. Wij doen het echt samen, dat vind ik belangrijk.' De samenwerking hield in eerste instantie de herziening van de klassieker in. Daarna verzorgt Fontaine de marketing en sales van dit boek – plus nog twee afgeleide titels en twee dagboeken. 'We zullen het basisboek in de eerste week van maart met de nodige tamtam publiceren', aldus Fontijn.
Plas-Plooij vond de herziening hoognodig omdat de maatschappij én de manier waarop mensen informatie tot zich nemen drastisch zijn veranderd. 'Toen ik jong was, nam mijn vader een of twee dagen per week vrij zodat mijn moeder haar PhD kon afronden. Dat was absoluut not done, terwijl het nu heel gewoon is dat vaders dat doen. Ook had je destijds alleen een boek om informatie tot je krijgen. Nu heb je ook internet en andere vluchtige media. Wij hebben al een app, voor als je snel iets wil weten. Het boek is nu meer voor wanneer je iets ook gedegen wil weten.'
Oei, ik groei is ook uitgebreid met een nieuwe hoofdstuk over slaap. Plas-Plooij: 'Dat is best een issue. Zodra je een baby krijgt, ga je wat dat betreft een paar tropenjaren tegemoet. Het werd hoog tijd om Nederlanders daar gedegen informatie over te zeggen. We leggen daarom bijvoorbeeld uit waarom een baby elke nacht een paar keer wakker wordt. Als alle baby's dat doen, is dat immers niet voor niets. We hebben daarvoor al het wetenschappelijk onderzoek gelezen en verwerkt – zoals we ook de andere hoofdstukken hebben bijgewerkt met de nieuwste inzichten.'
Fontijn is erg tevreden met de eerste bestellingen van de herziene editie die Fontaine inmiddels heeft kunnen noteren. Plas-Plooij verwacht echter niet dat het boek in maart opnieuw in de Bestseller 60 beland. 'Ik ga wel uit van een enorme toename in de verkoop, maar ik moet realistisch zijn. Er zijn al zó veel exemplaren in omloop. Het is mij ook niet te doen om een bestsellernotering. Ik heb liever dat het boek nog vijfentwintig jaar mee kan. En met deze herziening kan het absoluut weer een generatie mee. Achteraf hadden we de herziening ook sneller moeten doorvoeren.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 19 jan)

Geen opmerkingen: