De Oei, ik groei-uitgaven
verhuizen van Kosmos naar Fontaine. Begin maart verschijnt een volledige
herziene versie van het boek waarvan sinds de eerste uitgave in 1992
honderdduizenden exemplaren zijn verkocht.
Na een kwart eeuw had Oei, ik groei behoefte aan een nieuwe uitgever.
'Vijfentwintig jaar is ook een ontzettend lange tijd', legt Xaviera Plas-Plooij
– dochter van auteur Frans X. Plooij en mede-auteur – uit. 'Dan wil je soms
eens een andere kant op. Wij zien het gewoon als een sprongetje in onze
ontwikkeling, om het in onze vaktermen te zeggen. Kosmos en wij zijn ook goed
uit elkaar gegaan. Als je het vergelijkt met een scheiding, was het absoluut
geen vechtscheiding.'
Oei, ik groei kwam 'bij toeval' in contact met Fontaine, zegt Plas-Plooij. 'Ik
ken Michel Schoonheim, die nu de verkoop en marketing doet bij Nieuw Amsterdam
en dus bij hun dochterbedrijf Fontaine, uit de tijd dat hij bij Kosmos werkte.
We hebben altijd contact gehouden, zijn goede vrienden geworden. Hij wees me op
Martin Fontijn van Fontaine. Hij zei dat onze passies goed bij elkaar pasten.
Dat bleek het geval te zijn.'
Fontijn bevestigt de
gang van zaken. 'Rond de Buchmesse werden we benaderd met de vraag of we wilden
nadenken over een samenwerking. Het kwam voor mij uit de lucht vallen, maar dat
was wel heel plezierig. Oei,
ik groei is een geweldig
merk. En deze samenwerking past goed bij wat we ook al doen met National
Geographic en New Skool Media. Natuurlijk wil je overstappen omdat je
verbetering verwacht. Wij hebben elkaar daarom de vraag gesteld: kunnen wij dat
waarmaken? Nadat we een plan hebben opgesteld konden we die vraag positief
beantwoorden.'
Fontaine en Oei, ik groei zijn er 'voor fifty-fifty ingestapt',
vertelt Plas-Plooij. 'Normaal geeft een auteur zijn kindje uit handen en laat
het een ander dat opvoeden. Wij doen het echt samen, dat vind ik belangrijk.'
De samenwerking hield in eerste instantie de herziening van de klassieker in.
Daarna verzorgt Fontaine de marketing en sales van dit boek – plus nog twee
afgeleide titels en twee dagboeken. 'We zullen het basisboek in de eerste week
van maart met de nodige tamtam publiceren', aldus Fontijn.
Plas-Plooij vond de
herziening hoognodig omdat de maatschappij én de manier waarop mensen
informatie tot zich nemen drastisch zijn veranderd. 'Toen ik jong was, nam mijn
vader een of twee dagen per week vrij zodat mijn moeder haar PhD kon afronden.
Dat was absoluut not done, terwijl
het nu heel gewoon is dat vaders dat doen. Ook had je destijds alleen een boek
om informatie tot je krijgen. Nu heb je ook internet en andere vluchtige media.
Wij hebben al een app, voor als je snel iets wil weten. Het boek is nu meer
voor wanneer je iets ook gedegen wil weten.'
Oei, ik groei is ook uitgebreid met een nieuwe hoofdstuk over slaap.
Plas-Plooij: 'Dat is best een issue. Zodra je een baby krijgt, ga je wat dat
betreft een paar tropenjaren tegemoet. Het werd hoog tijd om Nederlanders daar
gedegen informatie over te zeggen. We leggen daarom bijvoorbeeld uit waarom een
baby elke nacht een paar keer wakker wordt. Als alle baby's dat doen, is dat
immers niet voor niets. We hebben daarvoor al het wetenschappelijk onderzoek
gelezen en verwerkt – zoals we ook de andere hoofdstukken hebben bijgewerkt met
de nieuwste inzichten.'
Fontijn is erg tevreden
met de eerste bestellingen van de herziene editie die Fontaine inmiddels heeft
kunnen noteren. Plas-Plooij verwacht echter niet dat het boek in maart opnieuw
in de Bestseller 60 beland. 'Ik ga wel uit van een enorme toename in de
verkoop, maar ik moet realistisch zijn. Er zijn al zó veel exemplaren in
omloop. Het is mij ook niet te doen om een bestsellernotering. Ik heb liever
dat het boek nog vijfentwintig jaar mee kan. En met deze herziening kan het absoluut
weer een generatie mee. Achteraf hadden we de herziening ook sneller moeten
doorvoeren.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 19 jan)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten