Wie een boek bij boekhandel Blokker in Heemstede wil bestellen, kan dat nu ook doen via Whatsapp. Het is bedoeld als nieuwe mogelijkheid om het de klant zo makkelijk mogelijk te maken om lokaal te kopen.
Een vraag van een klant bracht eigenaar Arno Koek op het idee. Als hij in de krant of op tv op een boek stuitte dat hij wilde hebben, wilde hij niet naar een webwinkel surfen. Te veel gedoe. Hij wilde er een foto van kunnen maken en dat naar zijn eigen boekverkoper sturen. Na een test met deze klant, aan wie Koek zijn privénummer gaf, rolde hij de dienst twee weken geleden breed uit.
'Deze klant had mijn nummer ook aan collega's gegeven. Daar kwamen toch een paar bestellingen uit', vertelt Koek. 'Om het meer mensen aan te kunnen bieden, heb ik het daarop op LinkedIn gezet. Maar mensen bleken mij ook te gaan bellen. Werk en privé begon te veel door elkaar te lopen. Toen besloot ik er een aparte telefoon voor te kopen met een eenvoudige abonnement, zodat de service een eigen nummer heeft.'
Sindsdien zet Koek alles op alles om de Whatsapp-bestelservice aan zo veel mogelijk mensen bekend te maken. Hij heeft een flyer laten maken, meldt het op zijn site en sociale media en heeft er mee geadverteerd in de lokale krant. Een Facebook-advertentie volgt nog. Koek heeft zelfs een stempel laten maken dat hij en zijn medewerkers bij iedere verkoop op de papieren zak drukken.
Na twee weken heeft dat geleid tot vijftien bestellingen. 'Niet voldoende natuurlijk', zegt Koek. 'Maar je moet zoiets een half jaar of een jaar de tijd geven. Het gaat er bovendien om dat je de mensen bereikt die níet in de winkel komen. Daarom is het ook goed in de etalage te lezen, zodat mensen die 's avonds langs komen niet denken: bestel ik bij een concurrent op internet. Maar: ik stuur gelijk een appje.'
Boekhandel Blokker verwerkt de bestellingen tijdens openingstijden. Klanten krijgen via het zakelijke Whatsapp-account gelijk een bevestiging van hun bestelling, maar moeten mogelijk dus wel tot de volgende dag wachten voor deze wordt uitgevoerd. 'Het gaat klanten eerder om gemak dan snelheid. Maar als het een succes blijkt, gaan we bijvoorbeeld de telefoon bij toerbeurt mee naar huis nemen.'
Blokker maakt deel uit van een clubje Libris-boekhandels die sinds ongeveer anderhalf jaar gezamenlijk kijkt hoe ze de omzet online kunnen verhogen. De Whatsapp-bestelservice past zo in een strategie om klanten te wijzen op de mogelijkheid om op Boekhandelblokker.nl te bestellen. Her en der hangen in de winkel uitingen om klanten erop te attenderen dat zij een boek dat niet op voorraad is, thuisbezorgd kunnen krijgen.
Deze inspanningen hebben echter nog te weinig effect, merkt Koek op. 'Als groep is de omzetstijging zeker tien procent. Maar niet bij iedereen. Het zijn vooral grotere, wat anoniemere winkels dan het kleine Blokker met zijn trouwe en meer lokale publiek, ervan profiteren. Ook omdat mensen vaak verder weg wonen. Bij ons is het makkelijker om even langs te komen.'
Wel vindt zijn Whatsapp-idee al navolging bij een ander lid uit deze kopgroep. Voorhoeve uit Hilversum vroeg of ze het mochten kopiëren, net als RDC-winkel Het Witte Huys in Rhoon. 'Ja, natuurlijk', had Koek gereageerd. 'Het gaat erom dat mensen bewust zijn van het belang van de lokale boekhandel. Wij zijn geen concurrenten van elkaar. Daarom is het ook goed als mensen hierdoor vaker denken: we lopen bij Blokker langs.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 6 jul)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten