zondag 15 juli 2018

Interview: Kitty Bakker over het 15-jarig jubileum van B for Books (Boekblad)

Uitgeverij B for Books, bekend van de Literaire Juweeltjes, vierde deze week het vijftienjarig bestaan. De periode na de crisis is minder goed dan de periode ervoor – maar door de focus op acquisitie weet de specialist in het buitenboekhandelskanaal zich uitstekend te handhaven, vertelt oprichtster Kitty Bakker.

Hoe was je week?
'Het was een feestweek natuurlijk! We zijn woensdag met het hele team – vier mensen in vaste dienst, met een viertal freelancers met wie heel vaak samenwerken – uit eten gegaan. 's Middags zaten we al op het terras. Maar het feestelijke gevoel begon al eerder. Aan het begin van de week realiseerde ik me al: deze week bestaan we vijftien jaar... Bijzonder. Stoer. En we werden door relaties overladen met bloemen en chocolade.'

Was het los van het feest een typische werkweek?
'Ik denk het wel. Je begint 's ochtends met het idee: ik ga dit en dat doen. En dan loopt het altijd anders af. Het is nooit een sleur. Deze week kwam ik bijvoorbeeld in contact met een archivaris. Wij brengen in het najaar in samenwerking met de Nederlandse Golf Federatie (NGF) de reeks 'Een boekje bij de Tee' en dat blijkt zo iemand alles te weten van waar wij mee bezig zijn: de historie van golfbanen.'

Wat is dat voor reeks?
'Het zijn kleine boeken met het formaat en omvang van onze Literaire Juweeltjes, waarvan dit jaar het 150e deel uitkwam. Ieder deel behandelt een golfbaan: de geschiedenis, de holes, maar ook de dieren die je er kunt zien. Ze zullen in de boekhandel te koop zijn, maar bedrijven kunnen ook een box van vijf of tien delen als relatiegeschenk geven, samen met bijvoorbeeld een lunch op een van die banen of een green fee ervoor – zeg maar het entreegeld.'

Hoe gaat het met B for Books?
'Goed. Al moet ik zeggen: zoals bij iedereen ging het voor de crisis beter. We moeten nu harder werken voor hetzelfde resultaat. Als we vroeger een idee voor een boek hadden, belden we een bedrijf en hadden we bijvoorbeeld de product manager van Venz in een uurtje te pakken. Nu worden die mensen enorm afgeschermd door telefonistes. Stuur maar een mail, zeggen ze. Het kost vier, vijf keer zo veel tijd om hem alsnog te pakken te krijgen, soms pas door me te laten introduceren door iemand in mijn netwerk.'

Bij het 10-jarig jubileum zei je dat de afzet was gegroeid naar 600.000 exemplaren per jaar. Dat is dus lager?
'Ik heb het exacte getal niet paraat, maar het is inderdaad eerder gedaald dan gestegen. We verkopen ook minder Literaire Juweeltjes. Zaten we vroeger al gauw op een oplage van 20.000 tot 25.000 stuks per deel, nu is dat minimaal 10.000. Dat komt ook omdat series die zo lang lopen, het altijd minder gaan doen.'

Bedrijven nemen minder vaak boeken af?
'Nee, dat niet. Ik merk dat als je je concentreert op acquisitie en je niet afleiden door de berg mails, je uiteindelijk hetzelfde bereikt. Wel focussen we meer op grotere projecten. We doen minder kleine dingen tussendoor. Dan moet je denken aan oplages van 10.000 exemplaren in een keer. Of zo'n serie als met de NGF die de potentie heeft een aantal jaar door te lopen.'

Is de concurrentie toegenomen?
'Vroeger deed inderdaad bijna geen enkele uitgeverij iets buiten de boekhandel. Unieboek deed het altijd goed, maar ik weet nog dat ik bijvoorbeeld aan De Bezige Bij vroeg of ik een special met Youp van 't Hek voor Free Record Shop kon maken. Geen sprake van! Dat hautaine is nu praktisch helemaal verdwenen. Veel uitgeverijen doen het tegenwoordig ook zelf. Maar zij werken vaak met bestaande producten. Wij verzinnen onze eigen producten voor bedrijven – en dat doen er niet veel op die manier.'

Reguliere uitgeverijen zijn dat niet gaan doen? Ze hebben nu allemaal een manager new business?
'Nauwelijks. Waarom zou je ook als je een product op de plank hebt liggen? Dat is een essentieel verschil. Uitgeverijen zijn productgericht: zij zoeken markten voor hun producten. Die verkopen ze aan Etos, Blokker, Jumbo en andere grote retailers, dat is relatief eenvoudig. Wij zijn marktgericht: wij maken pas een product als we het idee al hebben verkocht. Dat betekent veel ideeën bedenken en die proactief aanbieden bij bedrijven die er lang niet altijd aan hadden gedacht dat ze iets met boeken kunnen doen. Daar gaat dan ook tachtig procent van onze tijd in zitten. Uitgeverijen hebben die tijd niet.'

Hebben jullie je de afgelopen jaren ook meer geconcentreerd op deze b2b-markt?
'Zeker. Ook omdat het steeds moeilijker is succes te hebben in de boekhandel en de ‘reguliere retailkanalen’. De markt voor het A-boek is gekrompen. Er zijn boekhandels verdwenen. Ik denk dat wij nog maar tien procent van de omzet via de boekhandel doen, al hebben we zeker af en toe nog succes.'

Zoals?
'Dit jaar met Het dossier van Anya Niewierra bijvoorbeeld. Zij kwam bij ons met een literaire thriller. Omdat het mij niet lukte die elders voor haar onder te brengen, brachten wij in 2013 Vrij uitzicht zelf. Ik vond het te goed om het niet te doen. En nu dus haar tweede boek, waarvan er 6.000 exemplaren weg zijn. Helaas stapt zij nu over naar Luitingh-Sijthoff. Ik had het graag af willen maken. Voor mij is het geen vraag of, maar wanneer ze doorbreekt. Dat maak ik niet meer mee als haar uitgever.'

En wat ga je vandaag doen?
'We gaan een nieuwe pup uitzoeken. Onze hond was in de oudjaarsnacht overleden. Zij was ook onze kantoorhond. Zij was hier altijd. Zonder haar is het al het hele jaar gek stil. En nu is het zover dat we de nieuwe gaan uitzoeken. Als zij is opgevoed en zich gedraagt, komt zij uiteraard ook mee naar kantoor.'

Heb je ook tijd om te lezen?
'Daar maak ik altijd tijd voor. Ik ben nu bezig in Gespleten van Karin Slaughter. Ongelooflijk goed. Er zijn Slaughters geweest waarvan dacht ik: mwah. Maar deze is ongekend. Nu maar hopen dat hij niet als een nachtkaars uitgaat en ik mijn mening moet herzien.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 8 jul)

Geen opmerkingen: