Qinqo introduceerde afgelopen weekend op Manuscripta downloadkaarten waarmee boekhandels in de winkel e-books kunnen verkopen. VBK en WPG leveren de content.
Om het publiek te laten wennen aan de ‘fraai gestileerde kunststof cadeaukaarten’, zoals Qinqo zijn product in het persbericht omschrijft, deelde het bedrijf op Manuscripta enkele duizenden gratis kaarten uit. Daarmee kan het publiek Emma’s geluk van Claudia Schreiber (Orlando) downloaden.
Daarna zijn de e-bookkaarten vanaf de eerste week van oktober in de winkel te koop. Naast filialen van Bart Smit is dat bij de tien Plantage- en Read Shop-winkels waarmee Qinqo al sinds april – met matig succes – een pilot uitvoert voor de verkoop van downloadkaarten voor games en muziek.
‘Dit waren toch niet de juiste producten voor deze winkels’, zegt Mike Hendrixen van Qinqo. ‘We vervangen het assortiment daarom zo snel mogelijk voor e-bookcards.’ Tegelijk wordt het aantal verkooppunten in het boekenvak snel uitgebreid – in de eerste plaats stappen andere Read Shop-filialen in.
In de Qinqo-displays is ruimte voor maximaal 36 kaarten. Dit zijn ‘titelkaarten’ (een titel tegen een reguliere e-bookprijs), maar ook ‘auteurskaarten’ en ‘genrekaarten’ (drie titels van één auteur of één genre tegen kortingen tot vijftig procent). Consumenten kunnen bij een auteurs- of genrekaart zelf drie titels uit een grotere selectie kiezen.
In principe doen alle werkmaatschappijen van VBK en WPG mee, al leveren ze nog niet allemaal boeken. Auteurs van wie Qinqo-kaarten te krijgen zijn, zijn onder meer Suzanne Vermeer, David Baldacci, Geert Mak, Jill Mansell, Tatiana de Rosnay, Saskia Noort, Baantjer, Herman Koch en Stephen King.
‘Gottmer doet ook heel snel mee,’ zegt Hendrixen. ‘En hopelijk staan andere uitgeverijen na komend weekend bij ons in de rij.’
Qinqo laat op Manuscripta ook een prototype zien van de Qinqo Credit Point. Dit apparaat produceert binnen enkele seconden een coupon met een downloadcode voor een willekeurig e-book. Dit najaar verschijnen de eerste tien van deze vending points in de winkel, die dan een onbeperkt aanbod aan e-books kan verkopen.
De Qinqo-kaart is niet het eerste fysieke product waarmee boekhandels e-books kunnen verkopen. In het verleden had je al onder meer een e-bookstick en een e-bookkaart. Volgens Hendrixen onderscheidt Qinqo zich van deze producten omdat ‘wij uitgeversneutraal zijn. Wij hebben daarom een heel sterk aanbod.’
Ook verwacht Qinqo veel van de innovatieve auteurs- en genrekaarten. ‘En wij hebben de tijd mee. Het e-book komt nu van de grond, de e-readerpenetratie is heel groot. Terwijl tegelijk uit eigen onderzoek blijkt dat mensen nog steeds hechten aan iets fysieks om bijvoorbeeld digitale producten cadeau te doen – ook bij games en muziek.’
(Eerder in iets andere versie gepubliceerd op Boekblad.nl, 31 aug)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten