Qinqo heeft een
faillissement aangevraagd. De leverancier van cadeaukaarten voor online
entertainment, waaronder sinds een jaar van e-books, wist niet genoeg inkomsten
te generen.
‘Ondanks
de inspanningen van u en van het Qinqo team,’ schreef het bedrijf afgelopen
woensdag op haar site, ‘is het [in de afgelopen twee jaar] helaas niet gelukt
om een structureel aanvaardbare balans tussen kosten en opbrengsten te
bereiken, welke onontbeerlijk is voor een gezonde bedrijfsvoering.
Om deze
reden moeten wij u helaas mededelen dat Qinqo haar bedrijfsactiviteiten per
heden zal beëindigen.’
Qinqo
had cadeaukaarten voor online entertainment ontwikkeld voor de fysieke winkel.
Consumenten konden de code op de Qinqo-site inwisselen voor games, muziek en –
sinds Manuscripta 2012 – e-books. De displays met maximaal 36 cadeaukaarten
stonden vanaf het begin de Plantage- en Read Shop-winkels. In december stapte
AKO in met 55 winkels. Tal van uitgevers deden mee: van VBK en WPG tot Gottmer
en Van Duuren Media.
RDC-directeur
Jos Boot noemde de lancering van Qinqo ‘mijn beste ogenblik van 2012’. Het
faillissement vindt hij dan ook ‘uitermate teleurstellend’. ‘Het idee is goed.
Er zal zeker een partij komen die het weer oppakt. Maar op dit moment is de
beschikbare markt niet groot genoeg. De verkoopaantallen bleven sterk achter
bij de verwachtingen, zoals dat ook geldt voor het e-book zelf.’
De
Qinqo-kaarten die nog in omloop zijn, kunnen niet meer worden verzilverd. De
RDC-winkels blijven dan ook met waardeloos geworden displays zitten. Boot:
‘Gelukkig stond het er allemaal op consignatie. Dat maakt het faillissement
niet minder pijnlijk, maar wel dragelijker.’
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 23 sep 2013)
Zie ook:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten