maandag 29 oktober 2012

AKO Literatuurprijs 2012: de ontknoping nadert

Eerst was er een Tiplijst. Toen volgde een Toplijst – met deze kenmerken. En vanavond is er, na ongetwijfeld een verhitte juryvergadering, een winnaar. Om ongeveer 22.15 uur is de bekendmaking live te zien in Nieuwsuur op Nederland 2.
Er was opmerkelijk weinig kritiek op de Toplijst dit jaar. In de pers, op sociale media, en ook genomineerde auteurs – voor zover ik die heb gesproken – vonden het een mooie, evenwichtige lijst. Helaas waren er ook weinig vooruitblikken op de uitreiking. Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat een krant er moe van wordt om ieder jaar een pagina vrij te maken om de top zes te wegen, maar ik hoop dat het gebrek aan artikelen geen teken van onverschilligheid is.
Toch kon ik nog aardig wat voorspellingen vinden. Den Haag Centraal gokt op Anton Valens, Recensieweb laat Peter Terrin na een nek aan nekrace het winnen van Stephan Enter en het Nederlands Dagblad hoopt op Enter.
Enter krijgt meer steun: ook Annet de Jong (De Telegraaf) en Johan de Haes (Deredactie.be) zien hem als winnaar. De Morgen vindt dat Elvis Peeters de prijs verdient.
NRC Handelsblad, tot slot, schrijft dat Terrin hem wint als Enter hem niet krijgt – en andersom. Zelf een keuze maken doet de krant niet.

Geen opmerkingen: