vrijdag 26 oktober 2012

In het dagboek van Harry Mulisch


Den Haag, Congresgebouw: ‘Dag van de literatuur’, 7000 scholieren, 40 schrijvers (zo veel zijn er op de hele wereld niet). Lezing, gesprekken, interviews, signeren, enz. Kermis.
(Uit: Harry Mulisch, Logboek 1991-1992)

Dit noteert Harry Mulisch op 6 maart 1991. Ik was daar toen bij, zestien jaar oud – bijna zestieneneenhalf. Het is idioot natuurlijk, maar ik heb dan toch het gevoel dat ik, als een van de zevenduizend, het dagboek van Mulisch heb gehaald. Heb ik toen een interview met hem bijgewoond? Ik kan het me niet meer herinneren. Wel komen andere herinneringen boven. De handtekening van Jan Wolkers in het boek dat ik van hem kocht (Brandende liefde). Het optreden van de Tröckener Kecks en de manier waarop zanger Rick de Leeuw de toegift aankondigde. Een klasgenoot die met Mulisch dweepte en ongetwijfeld wel naar al zijn optredens is geweest. Ook zou ik wel willen weten, door Mulisch’ opmerking tussen haakjes, welke schrijvers er die dag nog meer bij waren. En hoeveel daarvan inmiddels zijn vergeten.

Zie ook:

Geen opmerkingen: