'Een uitgeverij was voor mij als mijn favoriete kroeg. Het leek
altijd open te zijn als ik zin had ernaartoe te gaan. Iedereen met wie ik wilde
praten was er altijd. Dat is niet meer zo. Ook bij uitgeverij Podium gingen mensen weg. En
toch is er niets veranderd. Dezelfde redacteur en pr-medewerker die al jaren
mijn bundel begeleiden, doen dat nog steeds. Alleen niet meer in loondienst
maar als ingehuurde freelancer. Kennelijk blijven samenwerkingen bestaan als
beide partijen dat willen.
Het vertrek van medewerkers en de verhuizing naar een
kleinere locatie zullen niet zijn ingegeven doordat het nu zo voorspoedig ging
met Podium. Maar ik moet de eerste uitgever nog ontmoeten die ronduit zegt: het
gaat kloten. Het zou ook héél slecht met de uitgeverij gesteld zijn als ik dat
ooit hoor. Een auteur moet de laatste zijn die last krijgt van een crisis, want
bij hem begint het. Zonder manuscripten kan een uitgeverij niets. Laat hem
vooral rustig zijn werk doen.
Daarbij voel ik me als dichter toch al gedoogd. Ook al ben
ik met drie- tot vierduizend verkochte exemplaren per bundel een van de bestverkopende
dichters, poëzie wordt nooit goed verkocht. Desondanks blijft Podium bereid
mijn werk niet alleen uit te geven, maar ook te redigeren en ervoor te zorgen
dat de bundel er behoorlijk uitziet. Dat is elders wel anders. Ik hoor van
andere dichters dat hun bundels op de wachtlijst staan. Verschijning wordt
uitgesteld en uitgesteld.
Ik verwacht dan ook niet dat Podium in een afkalvende boekenmarkt meer doet om mijn werk te promoten. Als ik financieel in een dip dreig te vallen, zoals afgelopen zomer: pech. Dan moet ik maar een baan zoeken. Ik tel mijn zegeningen. Ik zit bij een kleine onafhankelijke uitgeverij waar geen gedoe is over fusies of splitsingen. Dat maakt de overheadkosten laag. Het is gemakkelijk om maatregelen te nemen, zoals de verhuizing. En de band met mijn uitgever blijft persoonlijk.'
Ik verwacht dan ook niet dat Podium in een afkalvende boekenmarkt meer doet om mijn werk te promoten. Als ik financieel in een dip dreig te vallen, zoals afgelopen zomer: pech. Dan moet ik maar een baan zoeken. Ik tel mijn zegeningen. Ik zit bij een kleine onafhankelijke uitgeverij waar geen gedoe is over fusies of splitsingen. Dat maakt de overheadkosten laag. Het is gemakkelijk om maatregelen te nemen, zoals de verhuizing. En de band met mijn uitgever blijft persoonlijk.'
INGMAR HEYTZE (1970)
debuteerde in 1997 bij uitgeverij Kwadraat. Na het faillissement van deze
uitgeverij stapte de dichter over naar Podium. De komende maand doet hij mee
aan Saint Amour.
Wie gaf er nog meer uit bij Podium? Zie hier.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten