Abonnees van Elly's
Choice krijgen vanaf vandaag een gevarieerder aanbod. Ook gaat de
e-boekabonnementenservice breder samenwerken met partijen als RTL, ANWB en een
aantal tijdschriften.
Sinds maandagochtend krijgen abonnees niet langer tien, maar vijf vaste
titels iedere maand. Daarnaast krijgen ze de keuze uit een pakket van nog eens
vijf titels. Er zijn drie pakketten: één met aanbod gericht op
vrouwelijke lezers, één met aanbod gericht op mannelijke lezers en één met een
literair aanbod. De prijs blijft 2,99 euro per maand voor tien boeken (bij
afname van een jaarabonnement). Klanten kunnen daarnaast binnenkort ook extra pakketten
bestellen. De prijs daarvan is 1,99 euro per maand voor vijf boeken (ook uitsluitend bij
afname van een jaarabonnement).
De vijf maandelijkse titels zijn van breed geliefde auteurs
van het niveau Herman Koch, vertelt Elly's
Choice-eigenaar Boudewijn Jansen. Deze maand zijn het bijvoorbeeld Greame Simsion, Elle van Rijn en Rachel Joyce. Het 'mannenpakket' bevat bijvoorbeeld een
boek over autocoureur Michael Schumacher of het true crime-boek Mocro Maffia, het 'vrouwenpakket' eerder chicklit
zoals van Jill Mansell of de herinneringen van een jonge vrouw die baarmoederhalskanker kreeg: De dag dat ik dood ging van Tania Bongers. In het literaire pakket zit onder andere Rafaël van Christine Otten.
De veranderingen zijn ingegeven na een onderzoek onder
Elly's Choice-gebruikers, waar een kleine vijfduizend mensen aan meededen.
Jansen: 'Daar kwam duidelijk uit naar voren dat men boeken voor mannen en meer
literatuur wilde. Ook bleek dat men het grootste voordeel van Elly's Choice
vindt dat men boeken van nieuwe auteurs leest die men anders nooit zou lezen.
Het basispakket en de aanvullende pakketten blijven dus een mix van bekende
namen en nieuwe talenten bieden.'
Het aanbod bevat nu ook WPG-titels. In mei zat al Gebroken van Michael Robotham bij de selectie, deze maand gevolgd door boeken
van Anita Terpstra en Rachel Joyce (alle drie uitgegeven door Cargo). In de
eerste worp van Telekids Boeken zaten drie Ploegsma en Leopold-titels. Jansen:
'We zijn niet actief op zoek naar nieuwe uitgeverijen. Maar we houden
natuurlijk niemand tegen ons te benaderen.'
De meerjarige samenwerking met RTL Nederland behelst meer
dan alleen een kinderboeken-spin off. De tv-zender gaat in de toekomst ook
aandacht besteden aan Elly's Choice zelf. Dat gebeurt op verschillende
manieren. Op dit moment draait bijvoorbeeld de spot voor Telekids Boeken
'vijftig tot zestig keer per week', later volgen ook spots voor Elly's Choice.
Jansen: 'Maar we kunnen bijvoorbeeld ook sterren kinderboeken laten voorlezen
in bij Telekids of boeken voor volwassenen bespreken in Koffietijd. RTL en Elly's Choice bekijken ieder seizoen wat de
mogelijkheden zijn. Daar kan ik nu nog niets over zeggen.'
De samenwerking met de tv-zender heeft twee redenen, zegt
Jansen. Ten eerste wil hij het e-lezen meer promoten. 'Iedereen heeft een
smartphone of tablet, maar velen weten nog niet hoe makkelijk je daarop kunt
lezen. Dat willen we uitdragen.' Ten tweede hoopt Elly's Choice via het enorme
bereik van een televisiezender meer mensen in aanraking te brengen met het
product. 'De samenwerking met De
Telegraaf zorgde voor een mooi begin, maar tv heeft een grotere impact.
Kijk naar wat DWDD doet voor boeken.'
Jansen is 'meer dan tevreden' over het aantal gebruikers van
Elly's Choice: 50.000 mensen hebben sinds de lancering in augustus vorig jaar
op zijn minst een proefabonnement van een maand gehad. Het is – samen met de
verkoop van exclusieve aanbiedingen in Elly’s Shop – genoeg voor het bedrijf om
'positief te draaien', zegt hij. Maar Jansen geeft ook toe dat hij dacht dat de
groei sneller zou gaan.
Daarom verdient de werving voor Elly's Choice volgens hem
een extra impuls. Niet alleen met RTL. Er zijn partnerships gesloten met 'een
hele reeks tijdschriften', zoals Magriet
en Jan. En de ANWB gaat haar leden –
4.135.781 op 1 januari jl. – een proefabonnement van een maand aanbieden.
Daarnaast krijgt Elly's Choice een prominente plaats in de fysieke winkels van
de organisatie. Iedereen die iets koopt in de winkel krijgt een flyer
(A5-formaat) mee. Deze liggen ook in de winkel. 'Op de site, die
maandelijks 110 miljoen bezoekers trekt, komt een e-boek van de week en een
e-boek van de maand en we hangen er een volledige e-boekshop achter.'
Zeer tevreden is Jansen in ieder geval over de b2b-markt.
Bij de start gaven CheapTickets en Samsung al proefabonnementen van een maand
weg aan een deel van hun klanten – inmiddels is de lijst uitgebreid met
tientallen organisaties. Jansen noemt Texaco en ING. 'Ook hebben we de eerste
deal gesloten me een scholengemeenschap, voor de kinderboeken, die het leuk
vindt deze zo aan te bieden. Dat zijn allemaal zeker geen eenmalige deals.
Samsung wil al met ons in het buitenland werken.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 1 jun)
Zie ook:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten